Ο χρυσός δεν είναι πια το πιο πολύτιμο μέταλλο. Έχασε τα σκήπτρα από το παλλάδιο που τους τελευταίους τέσσερις μήνες έχει κάνει πραγματικό άλμα 50% και η τιμή του από καιρού εις καιρόν ξεπερνά την τιμή του χρυσού.

Οι λόγοι γι’ αυτή το ξαφνικό ανοδικό ξέσπασμα ποικίλουν.

Το παλλάδιο είναι ένα μέταλλο χρώματος λευκού και ένα από τα έξι που ανήκουν στην «οικογένεια» της πλατίνας, μαζί με το ρουθένιο, το ρόδιο, το όσμιο, το ιρίδιο και την ίδια την πλατίνα.

Η εξόρυξή του γίνεται κυρίως στη Ρωσία και τη Νότια Αφρική και εξορύσσεται ως υποπροϊόν άλλων μετάλλων, κυρίως της πλατίνας και του νικελίου.

Για τη ζήτηση του παλλαδίου υπεύθυνη είναι κατά ένα 80% η αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο χρησιμοποιείται στη ηλεκτρονική, την οδοντιατρική, την κατασκευή κοσμημάτων. Το μέταλλο έχει ενσωματωθεί σε συστήματα εξάτμισης που έχουν σχεδιαστεί για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Κι αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για την υψηλή αποτίμησή του, λόγω δηλαδή των πρόσφατων μέτρων που υιοθετούν όλο και περισσότερες χώρες (κυρίως η Κίνα) για την αντιμετώπιση της ρύπανσης.

Το παλλάδιο χρησιμοποιείται σε νέα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρα αλλά και στα υβριδικά.

Αλλος ένας λόγος είναι η σταδιακή απόσυρση των πετρελαιοκίνητων από χώρες στην Ευρώπη.

Από το 2008 η τιμή του παλλαδίου έχει αυξηθεί κατά 600% και καθώς αναμένεται να συνεχιστούν οι ελλείψεις, η αύξηση αυτή εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.

Το δεδομένο αυτό δύσκολα θα ανατραπεί εάν δεν γίνει προσπάθεια από τους παραγωγούς να ανεβάσουν αισθητά ρυθμούς. Και τούτο γιατί η ζήτηση προβλέπεται να συνεχίσει να αυξάνεται δυναμικά, καθώς ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών βγαίνουν στους δρόμους. Ακόμα κι αν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποφασίσουν να χρησιμοποιήσουν άλλα μέταλλα στη θέση του, αυτό σίγουρα θα απαιτήσει αρκετό χρόνο, οπότε η ανοδική πορεία του παλλαδίου αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον και το 2019.