«Είναι ναζί» λένε, «βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού» υπερθεματίζουν (ή μήπως διά αυτού του χαρακτηρισμού θέλουν να τον απενεχοποιήσουν μερικώς;), «είναι το τέλος της Δημοκρατίας» προσθέτουν κάποιοι άλλοι. Λες και τον Musk περίμενε η δόλια η δυτική Δημοκρατία για να την εξοντώσει, δεν τα καταφέρνει μια χαρά από μόνη της στην αυτοχειρία.
Ο Musk, νομίζω εγώ, δεν είναι τίποτε από όλα αυτά. Πρόκειται για έναν αδίστακτο καπιταλιστή που απλώς ακολουθεί το χρήμα. Ο,τι δηλαδή ακριβώς είναι και ο έτερος πόλος αυτού του ολίγον γκροτέσκου bromance, ο Trump.
Και εδώ ακριβώς βρίσκεται το κλειδί της σχέσης τους. Φαινομενικά αντιπροσωπεύουν αντικρουόμενα συμφέροντα. Ο ένας επικεφαλής, ανάμεσα στα άλλα, της πιο εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο άλλος φανατικός πολέμιος της ηλεκτροκίνησης, θιασώτης της εξόρυξης πετρελαίου, αρνητής της κλιματικής κρίσης. Πώς συμβιβάζεται όλος αυτός ο αναθεωρητισμός με την πρωτοπορία που εκπροσωπεί, ίσως πιο εμβληματικά από κάθε άλλη μάρκα, η Tesla;
Είναι προφανές αυτό που ήθελε η προεκλογική εκστρατεία του Trump από τον Musk: χρήματα. Στην πολιτική, ειδικά στις αμερικανικές προεκλογικές εκστρατείες, το θέμα είναι πάντα τα χρήματα. Τι είδε όμως ο Musk για να τρέξει στην ακρογιαλιά και να χωθεί στην αγκαλιά του Trump; Α, μπράβο! Ακριβώς το ίδιο πράγμα. Τα χρήματα.
Ο Musk διέγνωσε έναν τεράστιο κίνδυνο με την πολιτική που ακολουθούσε η διακυβέρνηση Biden: να καταφέρουν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταγωνιστούν μεσοπρόθεσμα την Tesla (κίνητρα για την κατασκευή EV, καθώς και δικτύου φόρτισης ανταγωνιστικού προς το διαχωρισμένο δίκτυο φόρτισης της Tesla).
Τα σχέδια του νέου Προέδρου να καταργήσει την de facto επιβολή των EV από την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (Environmental Protection Agency ή EPA) εξαλείφοντας τα γενναιόδωρα ομοσπονδιακά φορολογικά κίνητρα για τα EV και να τραβήξει την πρίζα σε δισεκατομμύρια επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης EV δεν θα επηρεάσουν καθόλου την Tesla, αλλά θα θέσουν σε σοβαρό μειονέκτημα τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ο αντίλογος έρχεται εκ του γεγονότος ότι, ανάμεσα στα άλλα, ο Trump θέλει να καταργήσει και τους νέους πιο αυστηρούς κανόνες εκπομπών ρύπων της EPA. Αυτό δεν θα βοηθήσει την παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία; Σίγουρα αυτό δεν θα επηρεάσει καθόλου Tesla, ενώ από την άλλη ελάχιστο θετικό αντίκτυπο θα έχει στις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες γιατί εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο: οι αυστηροί κανόνες του Συμβουλίου Ατμοσφαιρικών Πόρων της Καλιφόρνια (California Air Resources Board – CARB) που επιβάλλουν αυξημένες παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων, με τους οποίους είχαν συμφωνήσει πολλές εταιρείες και στους οποίους είχαν προσχωρήσει 15 Πολιτείες και η Περιφέρεια της Κολούμπια (οι οποίες μαζί αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 40% όλων των πωλήσεων ελαφρών οχημάτων στις ΗΠΑ), παραμένουν σε ισχύ.
Η Tesla χρειάζεται τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν υπογράψει τη συμφωνία CARB να τηρήσουν το πρόγραμμα για να συνεχίσει να κερδίζει δισεκατομμύρια από αυτές, διότι αναγκάζονται βάσει των κανόνων CARB να αγοράζουν τις πλεονάζουσες πιστώσεις οχημάτων μηδενικών εκπομπών της Tesla. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και στην Ε.Ε. από φέτος που ισχύουν νέοι, πολύ πιο αυστηροί, κανόνες εκπομπής CO2 ανά όχημα.
Με απλά λόγια, οι κανόνες CARB, αλλά και αυτοί της Ε.Ε., κάνουν τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο ακόμα πιο πλούσιο. Πέρυσι, για παράδειγμα, οι ανταγωνιστικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να αγοράσουν 2 δισ. δολάρια σε πιστώσεις CO2 από την Tesla επειδή απέτυχαν να εκπληρώσουν τις εντολές CARB. Και καθώς αυτοί οι περιορισμοί σε εκπομπές CO2 θα αυξάνονται, η αξία των πιστώσεων της Tesla θα αυξηθεί επίσης εκθετικά.
Κάπως έτσι η Tesla θα κερδίζει άκοπα δισεκατομμύρια, ενώ οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν τις ομοσπονδιακές φορολογικές ελαφρύνσεις που στήριζαν τις πωλήσεις EV και ενθάρρυναν τις εκτεταμένες επενδύσεις των εταιρειών στην κατασκευή EV και στα εργοστάσια μπαταριών. Η Tesla δηλαδή δεν θα «στεναχωρηθεί» που θα καταργηθούν τα κίνητρα επειδή η αξία των πιστώσεων από τα CO2 pools θα εκτοξευτεί στα ύψη.
Επιπλέον, η κατάργηση των επενδύσεων δισεκατομμυρίων σε υποδομές φόρτισης που προβλέπονταν βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού του Biden θα συμβάλλει στην εδραίωση του ενός και μοναδικού πραγματικού πλεονεκτήματος της Tesla στην αγορά: του εκτεταμένου -και διαχωρισμένου– δικτύου φόρτισης. Μια κυριαρχία της Tesla στη φόρτιση υψηλής ταχύτητας είναι βέβαιο ότι θα κατευθύνει περισσότερους καταναλωτές στα δικά της αυτοκίνητα.
Και κάπως έτσι, το ειδύλλιο έγινε ένας γάμος συμφέροντος. Και κάπως έτσι, οι πλούσιοι θα γίνουν ως συνήθως πλουσιότεροι και θα πουλάνε γελώντας περισσότερο παραμύθι στους αρνητές της πραγματικότητας που θα τους αποθεώνουν. Μια ιστορία τόσο αρχαία όσο και η ανθρωπότητα.