BLOOMBERG

Αεροπορικές: Επιστροφή στα προ-πανδημικά επίπεδα αλλά για πόσο; (πίνακες)

Νέα προβλήματα στον ορίζοντα για τις αεροπορικές εταιρείες προβλέπουν οι αναλυτές - Ερωτήματα εγείρουν το αυξημένο κόστος, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και η ανακατάταξη των ισορροπιών της αγοράς

Μία χαμένη τετραετία. Τόσο διήρκησε η ανάκαμψη της αεροπορικής βιομηχανίας στα προ-πανδημικά επίπεδα.

Αυτή την εβδομάδα, η πληρότητα των αεροπορικών αναμένεται επιτέλους να ξεπεράσει τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με δεδομένα της εταιρείας αναλύσεων Cirium. Το γεγονός αυτό αποτελεί ορόσημο όσον αφορά την ανάκαμψη των αεροπορικών από την πανδημία η οποία προκάλεσε εμβαθυμένη κρίση στην αγορά των $1,17 τρισ. 

Τα προβλήματα τα οποία ακολούθησαν, είτε lockdowns είτε bailouts αεροπορικών άφησαν τον κλάδο ευάλωτο και ασταθή. Όταν, εν τέλει, οι καταναλωτές επέστρεψαν στους αιθέρες, οι αεροπορικές και τα αεροδρόμια ήταν απροετοίμαστα, προκαλώντας χάος.

Η επιστροφή στην προ-πανδημική πληρότητα αποτελεί ένδειξη της σταθερότητας των αεροπορικών και της ικανότητάς τους να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα.

Παρ’ όλα αυτά, η όλη βιομηχανία έχει γίνει πολύ πιο σκληρή. Τα ταξίδια από και προς την Κίνα παραμένουν μειωμένα, ενώ πολλές εταιρείες υποφέρουν από καθυστερήσεις της παράδοσης των αεροσκαφών τους. Οι ρωσικοί αιθέρες, επίσης, είναι πια κλειστοί για πολλές δυτικές αεροπορικές, αυξάνοντας τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις. 

Το κέρδος της βιομηχανίας θα κυμανθεί υπό του 40% του αντίστοιχου του 2019, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, ενώ κανείς δε γνωρίζει εάν τα επαγγελματικά ταξίδια θα επιστρέψουν στα προ-πανδημικά επίπεδα.

Το λειτουργικό κόστος των αεροπορικών, είτε λόγω συντήρησης, είτε λόγω της τιμής των καυσίμων, είτε του πληθωρισμού είναι όλο και μεγαλύτερο.

Κίνα

Η Κίνα, η οποία αποτελεί τη σημαντικότερη πηγή τουρισμού μόλις έχει αρχίσει να επιστρέφει δειλά-δειλά στην παγκόσμια αγορά. Ο ασιατικός κολοσσός ήταν μία από τις πρώτες χώρες που έκλεισε τα σύνορά της το 2020 και μία από τις τελευταίες που ήρε τα αυστηρά μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων.

Τα πράγματα ενδέχεται να χρειαστούν κι άλλο χρόνο για να βελτιωθούν αφού πολλοί Κινέζοι επιλέγουν μόνο εγχώριους ή κοντινούς προορισμούς, όπως ανέφερε και η CEO του World Travel & Tourism Council, Τζούλια Σίμσον.

Οι γεωπολιτικές εντάσεις με τις ΗΠΑ, η έλλειψη των πτήσεων αλλά και η καθυστέρηση στην έκδοση βίζας αποτελούν επίσης σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα.

Τα πράγματα δεν είναι καλύτερα όσον αφορές τις πτήσεις από και προς την Γαλλία ή την Ιαπωνία, αν και η γειτονική Ταϊλάνδη η οποία έχει χαλαρώσει τους κανονισμούς για βίζα από την Κίνα βρίθει από Κινέζους τουρίστες.

Ευρώπη και ΗΠΑ

Οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές αεροπορικές δεν μπορούν να ταξιδέψουν πια στη Ρωσία ή να χρησιμοποιήσουν τον εναέριό της χώρο, αυξάνοντας το κόστος και τη διάρκεια των ταξιδίων. Σημειωτέον πως, σύμφωνα με το Bloomberg, οι πτήσεις από και προς προορισμούς όπως η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία και η Κίνα έχουν αυξηθεί 30% – 40% λόγω του προβλήματος αυτού. Όσο για τα ταξίδια μεταξύ της Βρετανίας και της Κίνας, οι κινεζικές αεροπορικές έχουν καταλάβει τη μερίδα του λέοντος, αφήνοντας πολύ πίσω τις Virgin και British Airways. 

Στην Ευρώπη, οι φθηνότερες αεροπορικές αυξάνουν τον ανταγωνισμό μέσω επέκτασης των στόλων τους, όπως κάνουν και οι Spirit και JetBlue στις ΗΠΑ. Οι δύο τελευταίες, μάλιστα, μελετούν και την πιθανότητα συγχώνευσης, δημιουργώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την 5η μεγαλύτερη αεροπορική στις ΗΠΑ. Παράλληλα, οι Air France-KLM, IAG SA και Deutsche Lufthansa AG προσπαθούν κι αυτές να εξαγοράσουν μικρές αεροπορικές.

Ινδία

Στην Ινδία, η μπάτζετ αεροπορική IndiGo έχει αρχίσει να απορροφά μικρότερες αεροπορικές, ενώ η Air India Ltd η οποία ανήκει στην Tata Sons, εξαγόρασε την AirAsia India και αναμένεται να απορροφήσει και την Vistara.

Νέα αεροσκάφη

Οι αεροπορικές οι οποίες παρήγγειλαν νέα αεροσκάφη πριν την πανδημία βρίσκονται σε καλύτερη θέση. Η Boeing Co ήδη καθυστερούσε λόγω της αναγκαστικής προσγείωσης των 737 Max το 2019, ενώ ούτε η ίδια, ούτε η Airbus έχουν ανακάμψει στα προ-πανδημικά τους επίπεδα παραγωγής.

Σύμφωνα με την Cirium, ο αριθμός των αεροσκαφών ηλικίας 20 ετών και άνω έχει αυξηθεί κατά 25%, ενώ ο αριθμός των αεροσκαφών 10ετίας ή λιγότερο έχει μεωθεί κατά 2,7%.

Εκπομπές αερίων

Τα γηραιά αυτά αεροσκάφη δεν πρόκειται να βοηθήσουν και στην επίτευξη των στόχων για την κλιματική αλλαγή μέχρι το 2050 αφού η παγκόσμια πληρότητα αεροσκαφών αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,6% ετησίως μεταξύ του 2019 και του 2041, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα αυξηθούν κατά 2,7% κάθε χρόνο, βάσει της Cirium.

Αυξημένο κόστος

Η μειωμένη ζήτηση για ταξίδια αποτελεί σημαντικό πρόβλημα και για τις αεροπορικές οι οποίες, έχοντας να αντιμετωπίσουν τον υψηλό πληθωρισμό, έχουν αναγκαστεί να αυξήσουν τα εισιτήρια των πτήσεων. Αν και αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ρίξει πρόσφατα τις τιμές λόγω της περιορισμένης ζήτησης, οι πιο δημοφιλείς διεθνείς και δη υπερατλαντικές πτήσεις παραμένουν πολύ πιο ακριβές σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα. 

Διαβάστε ακόμα

Πώς θα επιλέγονται οι διοικήσεις στο Δημόσιο – Τα κριτήρια για 600 πρόσωπα και τα τεστ δεξιοτήτων

UBS: Τα τρία σενάρια για τις αγορές μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ

Shopflix, ΔΕΗ και Quest διεκδικούν την Κωτσόβολος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

string(0) ""