O κολοσσός της ναυτιλίας, Α.P. Moller-Maersk A/S ο οποίος αποτελεί και «βαρόμετρο» της παγκόσμιας οικονομίας, περιόρισε τις εκτιμήσεις του όσον αφορά το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων, υποδεικνύοντας πως η περιορισμένη ζήτηση συνεχίζει να πλήττει την οικονομική δραστηριότητα μετά από χρόνια σοκ προσφοράς.

Το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων θα συρρικνωθεί κατά 4% σε σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις για μείωσή του κατά 2,5%, σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση της δανέζικης εταιρείας, αφού δεν υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης του όγκου μεταφορών φέτος.

«Δεν αναμένουμε τη δημιουργία ύφεσης. Η περιορισμένη αυτή εμπορική δραστηριότητα, όμως, θα συνεχιστεί μέχρι τα τέλη του έτους», δήλωσε ο CEO της εταιρείας Βίνσεντ Κλερκ σε συνέντευξή του στο Bloomberg. «Αναμένουμε, όμως, μερική ανάκαμψη στην αγορά το 2024 και επιστροφή σε θετικό πρόσημο», προσέθεσε.

Όσον αφορά την παγκόσμια οικονομία, ο Κλερκ υπογράμμισε πως «υπάρχουν, ακόμα, ανησυχίες. Υπάρχουν πολλά στοιχεία τα οποία θα πρέπει να λάβουμε υπόψη, είτε πρόκειται για αύξηση των επιτοκίων, είτε για την πιθανότητα δημιουργίας ύφεσης, είτε για την ανάπτυξη του κινεζικού ΑΕΠ και την ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης το 2024».

Σημειωτέον πως εδώ και ένα, περίπου, έτος, οι περισσότερες κεντρικές τράπεζες του κόσμου έχουν προχωρήσει σε αύξηση των επιτοκίων τους έτσι ώστε να καταπολεμήσουν τον πληθωρισμό, δημιουργώντας νέες ανησυχίες όσον αφορά την πιθανότητα μίας «ανώμαλης προσγείωσης» της παγκόσμιας οικονομίας. Παρ’ όλα αυτά, το βασικό σενάριο των αναλυτών αλλά και του ΔΝΤ είναι πως η παγκόσμια ανάπτυξη θα συνεχιστεί.

Η Maersk, όπως και η υπόλοιπη ναυτιλιακή βιομηχανία καλείται να αντιμετωπίσει μία σημαντική και απότομη αναπροσαρμογή μετά από το ρεκόρ κερδοφορίας το 2021 και το 2022 λόγω της αύξησης της ζήτησης των καταναλωτικών αγαθών κατά τη διάρκεια της πανδημίας και της έλλειψης πλοίων. Τώρα πια, όμως, η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη επιβραδύνεται αφού οι εταιρείες έχουν στραφεί στη χρήση των αποθεμάτων τους, φαινόμενο λεγόμενο και «destocking».

Η Maersk ανέμενε πως η διόρθωση των αποθεματικών αυτών θα είχε τελειώσει, αλλά τόνισε πως ενδέχεται να διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2023, αφού δεν υπάρχουν σημάδια αύξησης της προσφοράς το β’ εξάμηνο του έτους.

Εταιρικά αποτελέσματα

Καλύτερα των εκτιμήσεων αποδείχθηκαν τα οικονομικά μεγέθη της Maersk για το β’ τρίμηνο του 2023, με τις περικοπές δαπανών να αμβλύνουν τον αντίκτυπο του «φτωχού» οικονομικού περιβάλλοντος.

Συγκεκριμένα, τα κέρδη EBITDA (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) διαμορφώθηκαν στα 2,91 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας τις προβλέψεις περί 2,29 δισ. δολαρίων.

Αν και η κερδοφορία ήταν μειωμένη σε σχέση με πέρυσι, η υπέρβαση του στόχου ανάγκασε τη διοίκηση της ναυτιλιακής εταιρείας να αναβαθμίσει στα 9,5 έως 11 δισ. δολάρια τον στόχο για τα συνολικά EBITDA του 2023 (από 8 έως 11 δισ. δολάρια προηγουμένως).

Σύμφωνα με τη διοίκηση της δανέζικης ναυτιλιακής, τα ικανοποιητικά μεγέθη του β’ τριμήνου συνιστούν αποτέλεσμα των «αποφασιστικών δράσεων για τη μείωση του κόστους».

Η Maersk, η οποία μεταφέρει περίπου το 1/6 των κοντέινερς παγκοσμίως, ανακοίνωσε επίσης ότι ο όγκος των κιβωτίων υποχώρησε κατά 6,1% στο β’ τρίμηνο, με τα ναύλα να συρρικνώνονται κατά 51% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Σύμφωνα, τέλος, με το Bloomberg Economics και τον αναλυτή Στεφάν Κόβατσεφ, «το θετικό β΄ τρίμηνο της Maersk και η βελτιωμένη προοπτική της επισκιάζονται από τις εκτιμήσεις για τον μειωμένο εμπορικό όγκο, της υφεσιακής απειλής αλλά και της περιορισμένης προσφοράς».

Διαβάστε ακόμη

Market Pass: Eυκαιρία για διορθώσεις και για παλαιούς δικαιούχους

ΔΕΗ: Καμπανάκι οι εκπομπές CO2 εξαμήνου για τις ρήτρες βιωσιμότητας του ομολογιακού ύψους €500 εκατ.

«Σαντίπ»: Νέο σφυρί και με «έκπτωση» για την εταιρεία του Β. Κέρτσικωφ (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ