Bloomberg

Ταμείο $5 δισ. για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ετοιμάζουν οι εφοπλιστές

  • newsroom


Τα κονδύλια για το fund θα προέλθουν από την επιβολή ενός υποχρεωτικού τέλους ύψους 2 δολαρίων ανά τόνο για καύσιμα πλοίων που αγοράστηκαν από τους πλοιοκτήτες για μια περίοδο 10 ετών

Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει εκπονήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Οι ενώσεις εφοπλιστών, που αντιπροσωπεύουν ποσοστό άνω του 90% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, επιδιώκουν να δημιουργήσουν ένα ερευνητικό ταμείο (fund) ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, προκειμένου να αναπτύξουν συστήματα προώθησης πλοίων και καύσιμα φιλικά προς το περιβάλλον. Πρόκειται, μάλιστα, να υποβάλουν σήμερα, Τετάρτη, αυτό το σχέδιο στο Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (ΔΟΝ), μια Οργάνωση στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών.

Αυτό το fund αποσκοπεί στη βοήθεια της ναυτιλιακής βιομηχανίας ώστε αυτή να αναπτύξει μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’30 την κατασκευή σκαφών με μηδενικές εκπομπές άνθρακα, που να είναι εμπορικά βιώσιμα. Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι αντιμέτωπος με τον στόχο που έχει θέσει ο ΔΟΝ για περιορισμό των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2050. Μεγάλες μονάδες του κλάδου που υποστηρίζουν τη δημιουργία και λειτουργία αυτού του fund, περιλαμβάνουν και τις BIMCO και Intercargo, καθώς και το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο.

«Δεν πρέπει να αφήσουμε τους άλλους να φέρουν μόνοι τους το βάρος της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής» δήλωσε ο Γκι Πλάτεν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου. «Ούτε πρόκειται εμείς να ζητήσουμε από τους άλλους να αποφασίσουν για το μέλλον της ναυτιλίας», πρόσθεσε.

Τα κονδύλια για το fund θα προέλθουν από την επιβολή ενός υποχρεωτικού τέλους ύψους 2 δολαρίων ανά τόνο για καύσιμα πλοίων που αγοράστηκαν από τους πλοιοκτήτες για μια περίοδο 10 ετών. Τα κονδύλια πρέπει να δαπανηθούν στην έρευνα για πιο «πράσινες» εναλλακτικές λύσεις, όπως η αμμωνία, οι κυψέλες καυσίμων και τα συνθετικά καύσιμα που προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτά δεν υπάρχουν σήμερα σε μορφή η οποία να μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγάλα εμπορικά πλοία που διασχίζουν τους ωκεανούς. Το καύσιμο αποτελεί τον παράγοντα με το μεγαλύτερο κόστος για τον εφοπλιστή.

Με την αναμενόμενη αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου, είναι ανάγκη τα πλοία να καταστούν όλο και πιο αποτελεσματικά στην επιδίωξη του στόχου που έχει θέσει ο ΔΟΝ για λιγότερες εκπομπές αερίων, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο.

Όσοι υποστηρίζουν την ύπαρξη του Ταμείου, αναμένουν ότι η πρόταση τους θα συζητηθεί στη συνεδρίαση του ΔΟΝ στο Λονδίνο, τον προσεχή Μάρτιο. Το σχέδιο προβλέπει εφαρμογή του έως το 2023. Τα πλοία θα εφοδιαστούν με ένα πιστοποιητικό το οποίο θα αποδεικνύει ότι έχουν καταβάλλει το υποχρεωτικό τέλος.