Η Starlink της SpaceX εξακολουθεί να καταναλώνει περισσότερα μετρητά από όσα εισπράττει. Σύμφωνα με γνώστες των οικονομικών μιας από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρείες του κόσμου, η Starlink έχει κατά καιρούς χάσει εκατοντάδες δολάρια από κάθε ένα από τα εκατομμύρια επίγειων τερματικών σταθμών που αποστέλλει σε καταναλωτές, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τους ισχυρισμούς του διευθύνοντος συμβούλου Έλον Μασκ και των κορυφαίων στελεχών της εταιρείας ότι η επιχείρηση είναι κερδοφόρα.

Η Starlink, η οποία παρέχει υπηρεσίες διαδικτύου μέσω δορυφόρων σε περισσότερους από 2,6 εκατομμύρια πελάτες, συχνά δεν συμπεριλαμβάνει το αυξημένο κόστος αποστολής των δορυφόρων της στο διάστημα για να βελτιώσει την ελκυστικότητα των οικονομικών δεδομένων της προς τους επενδυτές, ανέφεραν οι πηγές του Bloomberg.

Oι ίδιοι περιγράφουν τη λογιστική της εταιρείας ως «περισσότερο τέχνη παρά επιστήμη» και υποστηρίζουν ότι στην πραγματικότητα δεν είναι κερδοφόρα.

Ορισμένες εταιρείες δεν χρειάζεται να δημοσιοποιούν τα οικονομικά τους στοιχεία και συχνά «πειράζουν» τα νούμερά τους κατά την περίοδο άντλησης επενδυτικών κεφαλαίων. Πολλές από αυτές λειτουργούν για πολλά χρόνια συντηρούμενες από τη χρηματοδότηση, ενώ στην πραγματικότητα «καίνε» μετρητά. 

Όταν ερωτήθηκε σχετικά με τα θετικά σχόλια του Μασκ όσον αφορά τα κέρδη της επιχείρησης, ο οικονομικός διευθυντής της SpaceX, Μπρετ Τζόνσεν, δήλωσε πως «δεν ξέρω αν θέλω να ποσοτικοποιήσω αυτούς τους αριθμούς, αλλά καταγράφουμε θετική ταμειακή ροή και κερδοφορία στη δορυφορική μας επιχείρηση».

Όπως η Tesla Inc. έφερε τα πάνω-κάτω στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, η SpaceX αναδιαμορφώνει την αγορά των πυραύλων και των δορυφόρων. Τη στιγμή που έχει μειώσει το κόστος εκτόξευσης πυραύλων με τους επαναχρησιμοποιήσιμους προωθητήρες της, το Starlink αντιπροσωπεύει πλέον την πλειονότητα όλων των ενεργών δορυφόρων σε όλο τον κόσμο, αυξάνοντας το παγκόσμιο προφίλ της εταιρείας.

Η Space Exploration Technologies Corp. τον Δεκέμβριο αποτιμήθηκε κοντά στα 180 δισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που την τοποθετεί στο ίδιο επίπεδο με εταιρικά μεγαθήρια όπως η Verizon Communications Inc. και η General Electric Co.

Είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του διαστημικού προγράμματος της αμερικανικής κυβέρνησης και έχει γίνει σημαντικός παίκτης στην εθνική ασφάλεια της χώρας. Αλλά η εταιρεία βασίζεται, εν μέρει, στην Starlink για να πληρώνει τους λογαριασμούς της.

Όπως αναφέρει η SpaceX, υπάρχει όριο στο πόσα κέρδη μπορούν να αποφέρουν οι εκτοξεύσεις πυραύλων. Ο Μασκ βασίζεται στην ταχέως αναπτυσσόμενη επιχείρηση δορυφόρων για να χρηματοδοτήσει τη φιλοδοξία του δισεκατομμυριούχου να φτάσει στον Άρη. Σύμφωνα με ορισμένους επενδυτές, το Starlink αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ των εσόδων της SpaceX για το 2024.

Για να φτάσει στα χέρια των πελατών της, η Starlink κατασκευάζει μεγαλύτερο δίκτυο ισχυρών δορυφόρων που περιφέρονται γύρω από τη Γη σε σχετικά χαμηλό ύψος για να μειώσουν τη λεγόμενη χρονοκαθυστέρηση (lag), δηλαδή το χρόνο που χρειάζεται για να ταξιδέψουν τα δεδομένα από τους δορυφόρους στα τερματικά.

Αυτή τη στιγμή, η Starlink έχει αναπτύξει 5.600 ενεργούς δορυφόρους, αλλά σχεδιάζει να προσθέσει δεκάδες χιλιάδες ακόμη για να μειώσει τους χρόνους μετάδοσης και να ενισχύσει τις δυνατότητες του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο. Μόλις αναπτυχθεί πλήρως, το δίκτυο στοχεύει να ανταγωνιστεί τους παρόχους τηλεπικοινωνιών που χρησιμοποιούν μεγαλύτερους και υψηλότερης τροχιάς δορυφόρους που αιωρούνται πάνω από μια και μόνο τοποθεσία.

Σε αντίθεση, όμως, με τους παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, η Starlink δεν μπορεί να εντοπίσει στρατηγικά τις περιοχές που χρειάζονται μεγαλύτερη χωρητικότητα προσθέτοντας στατικούς πύργους. Πρέπει να προσθέτει συνεχώς περισσότερους δορυφόρους στο σύστημά της, όπως δήλωσε ο ερευνητής της Quilty Analytics, Κέιλεμπ Χένρι.

Πάρα πολλοί άνθρωποι που συνδέονται σε έναν δορυφόρο ταυτόχρονα μπορεί να υπερφορτώσουν το σύστημα και να προκαλέσουν προβλήματα στους χρήστες. Η αύξηση των χρηστών σε αστικές και προαστιακές περιοχές επηρεάζει, παράλληλα, την ποιότητα της σύνδεσης στο διαδίκτυο, όπως δήλωσε ο επικεφαλής αναλυτής της Ookla, Μαρκ Τζάιλς.

Οι ταχύτητες του Starlink άρχισαν να μειώνονται το 2022, ταυτόχρονα με την αύξηση των χρηστών, διαπίστωσε η Ookla. Οι ταχύτητες από τότε έχουν καταγράψει και πάλι ανοδική τάση, ιδίως σε λιγότερο πυκνοκατοικημένες περιοχές, καθώς η SpaceX άρχισε να εκτοξεύει αναβαθμισμένους δορυφόρους με στόχο την ενίσχυση της χωρητικότητας των χρηστών.

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι ελπίζει να αυξήσει ακόμη πιο γρήγορα τις ταχύτητές της φέτος, όταν ξεκινήσει τις εκτοξεύσεις του Starship, ενός μεγαλύτερου πυραύλου από τον Falcon 9. Το δαπανηρό διαστημόπλοιο βρίσκεται ακόμη σε στάδιο δοκιμών και έχει ως στόχο να επιτρέψει στη SpaceX να εκτοξεύει μεγαλύτερους δορυφόρους σε τροχιά γύρω από τη Γη.

Τα ζητήματα χωρητικότητας μπορεί να είναι ένας λόγος για τον οποίο η Starlink αγωνίζεται να προσελκύσει ορισμένα προσοδοφόρα εταιρικά συμβόλαια.

Όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ έχουν απορρίψει την συνεργασία με τον Μασκ και προτιμούν να επιμείνουν σε καθιερωμένους παρόχους Wi-Fi, όπως η Viasat Inc. Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η SpaceX δεν παρέχει τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια και την αποκλειστικότητα που συχνά επιθυμούν οι εταιρικοί πελάτες ενώ το κόστος της αντικατάστασης του υπάρχοντος συστήματος Wi-Fi στα αεροσκάφη είναι απαγορευτικό.

Η Starlink είχε μεγαλύτερη επιτυχία στη συνεργασία με εταιρικούς πελάτες σε αγροτικές και θαλάσσιες περιοχές, όπου τα προβλήματα χωρητικότητας δεν επηρεάζουν τόσο το σύστημα. Έχει συνάψει συμφωνίες με πελάτες όπως Carnival Cruise Lines, Deere & Co. και Anglo-Eastern Ship Management Ltd.

Η Anglo-Eastern, η οποία διαθέτει ήδη την υπηρεσία σε περίπου 300 από τα 650 πλοία που διαχειρίζεται, δαπανά περίπου 2.700 δολάρια ανά πλοίο για το hardware του Starlink και 1.000 δολάρια το μήνα για την υπηρεσία διαδικτύου. Αυτό συγκρίνεται με 20.000 δολάρια για εξοπλισμό και 2.000 δολάρια το μήνα σε συνδρομές που πλήρωνε η εταιρεία ανά πλοίο για χαμηλότερες ταχύτητες από τους καθιερωμένους παρόχους δορυφορικών υπηρεσιών, όπως η Eutelsat και η Inmarsat Global Ltd. της Viasat.

Σίγουρα, η κερδοφορία αυξάνεται καθώς η Starlink μειώνει τα χρήματα που δαπανά για την κατασκευή δορυφόρων και επίγειων τερματικών. Σύμφωνα με πηγή του Bloomberg η οποία γνωρίζει εκ των έσω τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας, τα έσοδα της Starlink βελτιώθηκαν προς το τέλος του 2023, ενώ η εταιρεία καταγράφει πλέον σταθερή κερδοφορία.

Η SpaceX έχει επιτύχει ή ξεπεράσει τις προβλέψεις εσόδων τα τελευταία τρία χρόνια, όπως υποστηρίζουν άλλες ανώνυμες πηγές. Η εταιρεία του Έλον Μασκ προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν στα 15 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος από τα 4,7 δισεκατομμύρια δολάρια πριν από ένα έτος, σύμφωνα με τους ίδιους.

Για να συμβαδίσει με αυτή την ανάπτυξη, οι επενδυτές αναμένουν ότι η SpaceX θα πρέπει να αντλήσει περισσότερα χρήματα ή να λάβει «ένεση» μετρητών από τον ίδιο τον Μασκ.

Η SpaceX έχει σταθμίσει την απόσχιση της Starlink και μια πιθανή IPO της, η οποία θα επέτρεπε στην αυτόνομη οντότητα να αντλήσει χρέος ή μετοχές ξεχωριστά από τη μητρική εταιρεία, όπως ανέφερε πρόσφατα το Bloomberg News. Σημειωτέον πως η SpaceX έχει ήδη αποσπάσει την υπηρεσία αποθήκευσης των δεδομένων της Starlink, σε ειδικούς διακομιστές.

Προς το παρόν, η Starlink υποστηρίζει πως δεν βιάζεται να προχωρήσει σε αρχική δημόσια προσφορά, με τον οικονομικό διευθυντή Μπρετ Τζόνσεν να υποστηρίζει πως «κάτι τέτοιο θα μελετηθεί εν ευθέτω χρόνω τα επόμενα χρόνια».

Διαβάστε ακόμη 

Εξονυχιστικοί έλεγχοι σε βάθος πενταετίας σε επαγγελματίες που αμφισβητούν το τεκμήριο

Υψηλές… πτήσεις στις τιμές των καυσίμων- Πασχαλινή έξοδος με την αμόλυβδη πάνω από 2 ευρώ (πίνακες)

Η τελική λύση για τακτοποίηση ρυθμίσεων που χάθηκαν λόγω εκπρόθεσμων δόσεων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ