Από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι εμβολιασμοί, η ελπίδα επέστρεψε. Οι καταναλωτές ξεκίνησαν δειλά-δειλά να επισκέπτονται τουριστικές ιστοσελίδες και το ηθικό των αεροπορικών… αναπτερώθηκε. H Ryanair, μάλιστα λάνσαρε και καμπάνια “Jab & Go” που έδειχνε εμβολιασμένους νέους να πετούν με ποτά και χαμόγελα στα χείλη.

Οι ελπίδες αυτές, αποδείχθηκαν φρούδες.

Από τη μία, δεν είναι ακόμη γνωστό εάν ο εμβολιασμός σταματά την εξάπλωση του ιού. Από την άλλη, τα εμβόλια δεν είναι ακόμη αποδεδειγμένα αποτελεσματικά έναντι των νέων μεταλλάξεων που έχουν παρουσιαστεί. Ο ΠΟΥ, επίσης, δεν είναι πεπεισμένος για τη χρηστικότητα των ψηφιακών διαβατηρίων/πιστοποιητικών των εμβολιασμένων, που έχουν προταθεί  ως λύση στο πρόβλημα του τουρισμού και των μετακινήσεων.

Η ζοφερή πραγματικότητα επιβεβαιώνει τους φόβους πως οι αεροπορικές θα πρέπει να αντέξουν μέχρι το 2022. Αυτό το χρονοδιάγραμμα μπορεί να αποδειχθεί «θανατηφόρο» για πολλές οι οποίες έχουν πενιχρά αποθέματα μερικών μηνών, ενώ απειλεί και τις θέσεις εργασίες για εκατοντάδες χιλιάδες πιλότων, μηχανικών και προσωπικού εντός κι εκτός των αεροσκαφών που δεν έχουν εργαστεί εδώ κι ένα χρόνο.

Η επιστροφή των αερομεταφορών δεν θα συμβεί αυτόματα . Εάν τα εμβόλια καταφέρουν να μειώσουν τα κρούσματα και τους θανάτους, οι κυβερνήσεις μπορεί να μειώσουν τους περιορισμούς στη μετακίνηση και να βασίζονται σε απλά τεστ.

Οι προσπάθειες των κυβερνήσεων

Οι κυβερνήσεις, όμως, μέχρι τώρα δεν δέχονται εύκολα επισκέπτες, ενώ οι κανόνες εισόδου στις χώρες αλλάζουν με την παραμικρή αλλαγή στα λοιμωξιολογικά δεδομένα. Η Αυστραλία, για παράδειγμα, έκλεισε τα σύνορά της με τη Νέα Ζηλανδία μετά από το μοναδικό κρούσμα στη γείτονο τον Ιανουάριο. Οι δύο χώρες έχουν αναφέρει πως τα σύνορά τους δεν θα ανοίξουν εντελώς μέσα στο 2021. Οι «φούσκες» προστασίας τουριστών που έχουν προταθεί σε Σιγκαπούρη και Χονγκ Κονγκ, επίσης, δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη τη λειτουργία τους. Η Γαλλία αυστηροποίησε τους κανόνες διεθνών μετακινήσεων, και ο Καναδάς αναμένεται να προχωρήσει σε παρόμοιες κινήσεις καραντίνας.

Το ποσοστό διανομής των εμβολίων, επίσης, παραμένει ένα μεγάλο πρόβλημα/ Αν και η διανομή των εμβολίων έχει βελτιωθεί στις ΗΠΑ, ο εμβολιασμός δεν αποτελεί λύση για τις αεροπορικές εταιρείες. Η «εθνικοποίηση» των εμβολίων στην Ευρώπη επίσης έχει οδηγήσει σε συγκρούσεις μεταξύ διαφόρων χωρών όσον αφορά τις προτεραιότητες εμβολιασμού. 

Ολα αυτά σημαίνουν πως πιθανώς οι αερομεταφορές θα ανακάμψουν το 2022, σύμφωνα με τον Τζόσουα Ενγκ της Alton Aviation Consultancy, με την κανονικότητα να επιστρέφει το 2023 ή το 2024. Η American Airlines Group  προειδοποιεί πως κινδυνεύουν οι θέσεις εργασίας 13.000 εργαζόμενων.

 Οι εμπορικές πτήσεις παγκοσμίως μέχρι την 1η Φεβρουαρίου βρίσκονται στο ήμισυ του επιπέδου προ-κορωνοϊού σύμφωνα με την OAG Aviation Worldwide. 

Οι καραντίνες που επιβάλλονται στους επιβάτες για εβδομάδες ολόκληρες, επίσης επηρεάζουν τις πτήσεις. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, μία καλή ιδέα θα είναι ψηφιακά έγγραφα που θα εμπεριέχουν το ιστορικό εμβολιασμού και τεστ των επιβατών. Πολλές αεροπορικές ανά τον πλανήτη έχουν λανσάρει δικά τους app μέσω της ΙΑΤΑ, όπως οι Singapore Airlines, Emirates και British Airways. Δεν είναι βέβαιο όμως πως όλες οι αεροπορικές θα υιοθετήσουν το πρόγραμμα.

 

Διαβάστε ακόμη:

Οι Έλληνες εφοπλιστές με τα περισσότερα πλοία υπό ελληνική σημαία

Ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια: Προσπάθεια αναγέννησης μέσω… Ισπανίας

Chobani: Ποιoς είναι ο Τούρκος ανταγωνιστής της ΦΑΓΕ που φιλοδοξεί να φτάσει στη Wall Street