Τον Οκτώβριο του 1972, σε μια μικρή πόλη (μόλις 6.500 το 2010) , την Ιλιτς σην Τουρκία, γεννήθηκε ο κουρδικής καταγωγής Χαμντί Ουλουκάγια, σε μια οικογένεια… τσοπάνηδων που είχαν δική τους φάρμα με κατσίκες, πρόβατα και αγελάδες. Το 1994, έχοντας ανά χείρας το πτυχίο του στις πολιτικές επιστήμες από το Πανεπιστήμιο της Αγκυρας, αποφάσισε να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ, αφού, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν μπορούσε να αποδεχτεί άλλο την καταπίεση της μειονότητας των Κούρδων από την τουρκική κυβέρνηση.

Το 1997 βρέθηκε στο πανεπιστήμιο του Αλμπανι της Νέας Υόρκης όπου και μελέτησε τον κόσμο των επιχειρήσεων. Το 2002, ο Ουλουκάγια, ακολουθώντας τη συμβουλή του πατέρα και έχοντας γευτεί το χαμηλής ποιότητας τυρί στην περιοχή που έμενε, άνοιξε μια μικρομεσαία βιομηχανία παραγωγής φέτας, με ονομασία Euphrates (Ευφράτης).

Η μεγάλη του επιτυχία, όμως, έμελλε να έρθει τρία χρόνια αργότερα το 2005, όταν αποφάσισε (χωρίς καμία προηγούμενη εμπειρία στην παραγωγή γιαουρτιού) να αγοράσει ένα παρατημένο εργοστάσιο παραγωγής γιαουρτιού στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, παίρνοντας δάνειο από το Small Business Administration της πολιτείας, το ταμείο υποστήριξης μικρών επιχειρήσεων.

Η επιτυχία του… τσοπάνη

Ο Ολουκάγια λανσάρισε, λοιπόν, το Chobani, του οποίου το όνομα είναι προφανώς εμπνευσμένο από την τουρκική λέξη çoban (τσοπάνης στα ελληνικά). Για να συνθέσει το προϊό του πήρε τη βοήθεια ενός ειδικού του γιαουρτιού από την Τουρκία, του Μουσταφά Ντογάν, με τον οποίο και τελειοποίησε την συνταγή του τα επόμενα δύο χρόνια. Ο Χαμντί, όμως, αντί να προωθήσει το Chobani σε σπεσιαλιτέ μαγαζιά, αποφάσισε να το παράγει σε μεγάλες ποσότητες και να το κάνει διαθέσιμο μέσω μεγάλων  αλυσίδων και σούπερ μάρκετ. Χωρίς, μάλιστα, να έχει τα χρήματα για τη δική του καμπάνια μάρκετινγκ, έβαλε την ομάδα του να προωθήσει το προϊόν μέσω των social media όπως τo Facebook και το Twitter.

To 2010 κατασκεύασε και ένα ειδικό βανάκι, το λεγόμενο CHOmobile το οποίο έδινε δωρεάν δείγματα γιαουρτιού σε φεστιβάλ και διάφορα events ανά τις ΗΠΑ. Μέσα σε ένα μόλις χρόνο, είχε δώσει 150.000 δωρεάν δείγματα.

Μετά την επιτυχία του τη διετία 2009-2010, όπου το Chobani βρέθηκε στα ράφια αλυσίδων όπως η Costco και η BJ’s Wholesale Club, το 2012 άνοιξε και το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής γιαουρτιού στον κόσμο στην πόλη Twin Falls του Άινταχο, ξοδεύοντας $450 εκατ. Το 2012, η Chobani είχε ετήσια έσοδα ύψους $1 δισ., η μεγαλύτερη μάρκα γιαουρτιού στον κόσμο. Εχοντας εξαπλωθεί στην Αυστραλία, το 2014 η Chobani λάνσαρε τα προϊόντα της στη Σιγκαπούρη, τη Μαλαισία και τον Παναμά, ενώ έχει σχέδια για εξάπλωση στην Καραϊβική.

Η διαμάχη με τη ΦΑΓΕ

Το 2014 ήταν και η χρονιά, όμως, που ο Mr. Chobani δέχθηκε ισχυρότατο πλήγμα στη φήμη του, όταν το βρετανικό ανώτατο δικαστήριο αρνήθηκε τη διαδικασία αναίρεσης της εφετειακής απόφασης για την απαγόρευση ονομασίας του Chobani ως “Greek Yogurt”, αφού ο Ουλουκάγια προσπαθούσε να πουλήσει στην αγορά της χώρας γιαούρτι παρασκευασμένο στις ΗΠΑ ως… ελληνικό.

Η απόφαση του δικαστηρίου δικαίωσε τα ασφαλιστικά μέτρα της ΦΑΓΕ, η οποία είχε καταγγείλει την πρακτική του τούρκου επιχειρηματία ως προσβολή της ελληνικής διάκρισης στα προϊόντα του. Αυτή ήταν η οριστική και τελεσίδικη απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία και ξεκαθάριζε τη διαδικασία στράγγισης του γιαουρτιού η οποία αφαιρεί τον υδαρή ορό γάλακτος, δεν περιέχει πρόσθετα ή συντηρητικά και πάνω από όλα παρασκευάζεται στην Ελλάδα. 

Ιmage-making και φιλανθρωπία

Ο Ουλουκάγια από τότε έχει αποκαταστήσει την εικόνα του. Εχοντας λανσάρει προγράμματα εκπαίδευσης των πολιτών του Άινταχο για την απασχόλησή τους στο εργοστάσιό του, έχοντας υποστηρίξει φιλανθρωπικές προσπάθειες ιδιαίτερα για τους πρόσφυγες, και προσφέροντας στους εργαζόμενούς του έξι εβδομάδες γονεϊκής άδειας μετά τη γέννηση του παιδιού τους, ο Χαμντί κατάφερε και «κέρδισε» την κοινή γνώμη. Εχει εμφανιστεί αρκετές φορές στην αμερικανική τηλεόραση, όπως στις εκπομπές Good Morning America και το Τhe Ellen DeGeneres Show, ενώ λανσάρισε και το πρόγραμμα υποστήριξης Milk Matters, που βοηθά τους παραγωγούς γαλακτοκομικών στις ΗΠΑ.

Μέχρι τώρα, έχει δωρίσει το 10% των κερδών της εταιρείας του σε φιλανθρωπικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στη βοήθεια των προσφύγων και δη των Κούρδων προσφύγων, ενώ έχει συστήσει και το φιλανθρωπικό ίδρυμά του το 2010, με όνομα Chobani Foundation. 

Στη χρυσή εποχή των ΙΡΟ

Μέσα στο 2021 η Chobani και ο Ουλουκάγια επιδιώκει να «κατακτήσει» και την αγορά του καφέ. Ο Τούρκος  επιχειρηματίας προχωρά σε μία ακόμη τολμηρή κίνηση, λανσάροντας ροφήματα καφέ στην αγορά των ΗΠΑ αλλά και προϊόντα βρώμης και κρέμες γάλακτος. Αλλά δεν είναι αυτή η κίνησή του η οποία αναμένεται να τον εκτοξεύσει σε νέα επίπεδα πλούτου. Τη στιγμή που η αρχική δημόσια προσφορά της Tesla έκανε τον Μασκ τον νέο πλουσιότερο επιχειρηματία στον πλανήτη, ο Ουλουκάγια πρόκειται να προχωρήσει και αυτός στη δική του ΙΡΟ. Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της Wall Street Journal, η αρχική δημόσια προσφορά αυτή μπορεί να ανεβάσει την αποτίμηση της Chobani στα $10 δισ. Τη στιγμή που όλο και περισσότεροι άνθρωποι αγοράζουν τρόφιμα από αλυσίδες σουπερ μάρκετ και τρώνε στο σπίτι λόγω της πανδημίας, ο Mr. Chobani έχει θησαυρίσει, με τα έσοδα της επιχείρησής του να έχουν ξεπεράσει τα $1,5 δισ.

Αναμένεται να δούμε, λοιπόν, τα νέα ύψη που θα φτάσει ο Ουλουκάγια, ο οποίος αν και έχει βασιστεί στις… πλάτες του ελληνικού γιαουρτιού, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως έχει το επιχειρηματικό «γνώθι σαυτόν». 

Διαβάστε ακόμη:

Lockdown: Απαγόρευση κυκλοφορίας μετά τις 18:00 τα Σαββατοκύριακα – Τι αλλάζει για click away

Netflix: Οι μυστικοί κωδικοί και πώς να αποκτήσετε πρόσβαση σε «κρυμμένες» ταινίες και σειρές

Λαζαράκου: Ετσι πρέπει να είναι το ελληνικό Χρηματιστήριο στη μετά Covid-19 εποχή