Είναι γνωστό σε όλους ότι η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αυτή από την οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό το τελικό κόστος του.

Η τρέχουσα τεχνολογία με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου εξαρτώνται άμεσα από τις τιμές κάποιων σπάνιων υλικών, όπως το κοβάλτιο, το νικέλιο και το λίθιο, τα οποία απαιτούνται για την κατασκευή τους.

Οι τιμές των μπαταριών έχουν πέσει δραματικά από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Τότε η κάθε kWh κόστιζε 1.000 δολάρια, όμως πέρσι οι τιμές έπεσαν έως και τα 141 δολάρια ανά kWh.

Όμως αυτή η πορεία φαίνεται ότι σταματά για φέτος, καθώς σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg οι τιμές τους δείχνουν μια άνοδο 7% για τους τελευταίους μήνες του 2022. Κάτι που σε πρώτη φάση θα οδηγήσει σε αναστολή των σχεδίων των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών για την παραγωγή μικρών και προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων.

Ο λόγος της αύξησης της τιμής των μπαταριών οφείλεται στις μεγάλες αυξήσεις που έγιναν στις πρώτες ύλες, οι οποίες είναι ψηλότερες από τις αντίστοιχες το περσινό διάστημα. Σε όλα αυτά συμβάλλει και η τεράστια ζήτηση για μπαταρίες αλλά και οι καθυστερήσεις στην αλυσίδα τροφοδοσίας.

Οι αυξήσεις θα ήταν ακόμα μεγαλύτερες αν δεν είχε εξαπλωθεί η χρήση μπαταριών LFP η οποίες δεν περιέχουν νικέλιο και κοβάλτιο. Οι μπαταρίες αυτές χρησιμοποιούνται πλέον ευρέως, έχοντας ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 40% στις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Αξίζει πάντως να σημειώσουμε ότι οι φθηνότερες μπαταρίες αυτή την στιγμή βρίσκονται στην Κίνα, με 127 δολάρια ανά kWh. Οι μπαταρίες στην Κίνα και την Ευρώπη είναι κατά 24% και 33% πάνω από αυτές της Κίνας.

Το θέμα είναι τι θα γίνει μέσα στα επόμενα χρόνια. Αν η αναστάτωση με την παγκόσμια οικονομία και τον πληθωρισμό ρεκόρ συνεχιστεί, είναι σίγουρο ότι οι τιμές των μπαταριών θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μεγάλοι κατασκευαστές θα αναβάλλουν για ένα εύλογο χρονικό διάστημα την επέκταση της γκάμας τους προς πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα. Οπότε όσοι κάνουν σχέδια για ένα φθηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα πρέπει να περιμένουν λίγο παραπάνω.

Το όριο πάντως των 100 δολαρίων ανά kWh προβλέπεται να γίνει πραγματικότητα το 2024, ενώ τιμές γύρω στα 75-80 δολάρια ανά kWh δεν θα εμφανιστούν πριν το 2028. Και σε αυτές τις τιμές κρίνονται όλα, καθώς τότε θα είναι συμφέρουσα για τις μεγάλες εταιρίες η παραγωγή μικρών και προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Διαβάστε επίσης

Goldman Sachs: Οι τιμές στόχοι για τις ελληνικές τράπεζες το 2023 

Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε – Τι να προσέξετε

Πετρέλαιο θέρμανσης: Παράταση της επιδότησης αλλά και αύξηση τιμής από 1ης Ιανουαρίου