Η γαλλική προεδρία του Συμβουλίου της Ε.Ε. ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου του 2022 και όλοι αναμένουν τις επόμενες αποφάσεις που καλείται να λάβει το Παρίσι.

Ο Εmmanuel Macron έχει παρουσιάσει μια φιλόδοξη ατζέντα για το επόμενο εξάμηνο, η οποία συμπεριλαμβάνει την ψηφιακή διακυβέρνηση, την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, τη φορολόγηση και τους βιομηχανικούς κανονισμούς.

Όσον αφορά τον ίδιο τον Macron, οι πολιτικοί του αντίπαλοι τον κατηγορούν πως θέλει να χρησιμοποιήσει την ευρωπαϊκή του ατζέντα ως τρόπο ενίσχυσης της πολιτικής του θέσης και των πιθανοτήτων επανεκλογής του. Παράλληλα, αρκετοί είναι οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι οι οποίοι υποστηρίζουν πως η Γαλλία θα χρησιμοποιήσει την προεδρία της για να προωθήσει συμφέρουσες για την ίδια μεταρρυθμίσεις.

Τεχνολογία

Η Γαλλία είναι εδώ και χρόνια υποστηρικτής των προτεινόμενων νομοθεσιών Digital Services Act (DSA) και Digital Markets Act (DMA). Τα δύο ρυθμιστικά πλαίσια αποτελούν κύριο τρόπο ενδυνάμωσης της ψηφιακής ανεξαρτησίας της Ευρώπης και της επιβολής κανόνων ισότητας και δικαίου στα διαδικτυακά οικοσυστήματα.

Η χώρα, όμως, πιέζει για άμεση υιοθεσία των ρυθμιστικών πλαισίων αυτών πριν τις εθνικές εκλογές του Απριλίου. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ακολουθεί την ίδια στάση, ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει επικυρώσει τη DMA, με την ψηφοφορία για τη DSA να αναμένεται μέσα στον Ιανουάριο. 

Αν και η Γαλλία έχει ως συμμάχους την Ολλανδία και τη Γερμανία, υπάρχουν πιθανά διπλωματικά προβλήματα τα οποία θα δημιουργηθούν με τις ΗΠΑ. Η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών θεωρεί πως η DMA στοχοποιεί τις αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας. Παράλληλα, η νομοθεσία DSA θα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί λόγω των πιθανών νομικών μαχών για το διαδικτυακό περιεχόμενο.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Politico, οι πιθανότητες επιτυχίας των σχεδίων για την τεχνολογία κυμαίνονται στο 7/10.

Κλιματική αλλαγή

Το νομοθετικό πακέτο «Fit for 55» το οποίο αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών αερίων της Ευρώπης κατά 55% μέχρι το 2030 είναι τεράστιο και συμπεριλαμβάνει τη βιομηχανία αερομεταφορών, τη ναυτιλία, την αυτοκινητοβιομηχανία και την αγορά οικιακής θέρμανσης. 

Οι αντιδράσεις εναντίον του ρυθμιστικού πακέτου επικεντρώνονται κυρίως στους κανονισμούς μείωσης των εκπομπών αερίων των αυτοκινήτων και της οικιακής θέρμανσης, αφού αρκετές ευρωπαϊκές χώρες αναμένουν αντιδράσεις από τους πολίτες λόγω της αύξησης του κόστους διαβίωσης. H Γαλλία, στην οποία έλαβαν χώρα τα επεισόδια με τα Κίτρινα Γιλέκα μετά από την ανακοίνωση νέου φόρου στα καύσιμα, έχει επιφυλάξεις και αντιτίθεται στη Γερμανία η οποία είναι και η κύρια υποστηρικτής της ιδέας, όπως φάνηκε και στην πρόσφατη συνάντηση των Ευρωπαίων Υπουργών Περιβάλλοντος.

Τόσο η Γαλλία όσο και η Κομισιόν θέλουν να φορολογήσουν τον «άνθρακα» των εισαγόμενων στην Ευρωπαϊκή Ένωση αγαθών όπως ατσάλι, σίδηρο και ενέργεια. Καμία χώρα δεν έχει -μέχρι τώρα- αντιτεθεί στην πρόταση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, αλλά αρκετά είναι τα κράτη-μέλη τα οποία έχουν συγκεκριμένες αμφιβολίες για το νέο νόμο.

Οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα πρέπει, επίσης, να εξασφαλίσουν πως οι αποφάσεις της Ένωσης δε θα αντισταθμιστούν με αντίστοιχους δασμούς σε άλλες χώρες ως «αντίποινα» για την εφαρμογή των νέων φόρων ή ακόμα και με προσφυγές στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Politico, οι πιθανότητες επιτυχίας των σχεδίων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής κυμαίνονται στο 7/10 αλλά οι πιθανότητες εφαρμογής του φόρου άνθρακα μέχρι το τέλος του έτους βρίσκονται στο 50%. 

Οικονομία

Η φορολόγηση των τεχνολογικών κολοσσών και η καταπολέμηση των φορολογικών παραδείσων τους βρίσκονται στο επίκεντρο των γαλλικών απαιτήσεων. Οι δύο μεταρρυθμίσεις που προσυπέγραψαν 120 χώρες, η μία για τον παγκόσμιο ελάχιστο εταιρικό φόρο του 15% και η άλλη για τη φορολόγηση των εταιρειών τεχνολογίας όπου αυτές δραστηριοποιούνται, αποτέλεσαν μεγάλη επιτυχία για τη γαλλική ατζέντα η οποία ζητά και επιπρόσθετο ψηφιακό φόρο. Οι διαπραγματεύσεις για τον τελευταίο βρίσκονται ακόμα σε επίπεδο ΟΟΣΑ.

Όσο για τον ελάχιστο ευρωπαϊκό μισθό, τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη φαίνεται να συμπλέουν, με τις διαπραγματεύσεις να προχωρούν κανονικά. Μόνες αντίθετες στην προσπάθεια αυτή είναι η Δανία και η Ουγγαρία. Η Γερμανία, αν και απείχε από την πρόσφατη ψηφοφορία λόγω των εκλογών της, φαίνεται πως συμφωνεί με τη θέσπιση μίνιμουμ ευρωπαϊκών μισθολογικών στάνταρ.

Σύμφωνα με το Politico, η πιθανότητα επιτυχίας κυμαίνεται στο 7/10. Παρ’ όλα αυτά, η Γαλλία ζητά επίσημη θέσπιση των φορολογικών κανόνων μέχρι το 2023, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό φόρο αλλά οι διαπραγματεύσεις του ΟΟΣΑ δεν αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι τουλάχιστον τον ερχόμενο Ιούνιο.

Βιομηχανία

Η Γαλλία θέλει να χρηματοδοτήσει -δημοσία δαπάνη- τις στρατηγικής σημασίας βιομηχανίες όπως κατασκευή μικροτσίπ, τεχνολογία cloud, υδρογόνου και κατασκευής μπαταριών. Η κύρια αντίπαλος των Γάλλων σε αυτή την προσπάθεια είναι η Επίτροπος Ανταγωνισμού της Ε.Ε., Margrethe Vestager. Η Δανή πολιτικός αποτελεί πολέμιο συγκεκριμένων όρων χρήσης του Κοινού Ευρωπαϊκού Ταμείου με ονομασία «Important Projects of Common European Interest» για τη χρηματοδότηση της προσπάθειας αυτής.

Σύμμαχοι της Γαλλίας στην προσπάθεια αυτή είναι η Ιταλία και η Πολωνία, με τη Γερμανία να έχει «παίξει και στα δύο ταμπλό». Εκτός από τη Vestager, αντίμαχοι είναι κυρίως οι βόρειες, σκανδιναβικές χώρες και η Ολλανδία.

Εξωτερική πολιτική

Το 2019 ο Emmanuel Macron είχε προτείνει την ιδέα συζητήσεων με τους πολίτες για το μακροπρόθεσμο μέλλον της Ένωσης. Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen υιοθέτησε την ιδέα τη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία. Παρ’ όλα αυτά δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί εάν η συζήτηση θα οδηγήσει σε πραγματική θέσπιση νομοθεσίας ή αλλαγή των ευρωπαϊκών κανόνων.

Αρκετοί είναι οι Ευρωπαίοι πολίτες οι οποίοι έχουν κληθεί να συζητήσουν για το μέλλον της Ε.Ε. κατά τη διάρκεια της πανδημίας ως μέρος του προγράμματος αυτού σε θέματα όπως η γεωπολιτική, η δημοκρατία, η κλιματική αλλαγή και η οικονομία. 

Οι συναντήσεις αυτές οι οποίες θα σταματήσουν την άνοιξη του 2022, όμως, αντιμετώπισαν αρκετά προβλήματα, με αντιμαχίες των κρατών-μελών και έλλειψη ενθουσιασμού λόγω της κρίσης της πανδημίας.

Χώρες όπως η Πολωνία και η Ουγγαρία καλοβλέπουν την πιθανότητα άσκησης βέτο σε οποιεσδήποτε προοδευτικές αλλαγές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Από την άλλη, η γαλλική και η γερμανική κυβέρνηση θέλουν να αποδείξουν (η καθεμία για δικούς της λόγους) στους πολίτες τους πως μπορούν να επιτύχουν πρόοδο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Σύμφωνα με το Politico, η πιθανότητα της επιτυχίας του σχεδίου αυτού κυμαίνεται στο 5/10. 

Διαβάστε ακόμη

Αποκάλυψη newmoney: H Mubadala Ιnvestment πίσω από το μεγάλο πρότζεκτ στον Αστακό

Το σχέδιο της SATO για να ξεφύγει απ’ το… «κάτω»

Η «φλέβα χρυσού» της Βιοϊατρικής, οι μνηστήρες της Ένωσης Εφοπλιστών και τα δύο deals του νέου έτους