Της Όλγας Μπαλαφούτη

Στα 46 του, ο Νοτιοαφρικανός μεγιστάνας, μηχανικός, εφευρέτης και επενδυτής Ελον Μασκ είναι πολύ δραστήριος. Σχεδιάζει με την εταιρεία του SpaceX ταξίδια στο Διάστημα και μετοίκηση στον Αρη, δημιούργησε το πιο γρήγορο μεταφορικό μέσο επί Γης με την ονομασία Hyperloop, επινόησε το δικό του σύστημα για οικονομικές συναλλαγές και πληρωμές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (βλ. PayPal), βρίσκεται πίσω από τη SolarCity, τον δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή φωτοβολταϊκών στις ΗΠΑ, ενώ πολύ πρόσφατα η εταιρεία του Tesla Motors, που κατασκευάζει πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ξεπέρασε σε κεφαλαιοποίηση τη Ford στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στο γίνει η πλουσιότερη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι επενδυτές έχουν ενθουσιαστεί με το χάρισμα του Ελον Μασκ. «Πριν από πέντε χρόνια κανείς δεν γνώριζε τι είναι τα Tesla. Τώρα όλοι θέλουν να αποκτήσουν ένα», σχολίασε στο BBC ο Μπεν Γκάλο, αναλυτής της Robert W Baird.

Η μετοχή της Tesla, πραγματοποιώντας την περασμένη Δευτέρα ένα ράλι της τάξης του 7%, εκτίναξε τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας στα 49 δισ., ξεπερνώντας έτσι τη Ford που αποτιμάται στα 46 δισ. δολάρια. Την επόμενη μέρα το ράλι της μετοχής συνεχίστηκε, με αποτέλεσμα πλέον να δίνει μάχη με την General Motors για τον τίτλο της πιο πολύτιμης αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, με κεφαλαιοποίηση λίγο υψηλότερη από τα 51 δισ. δολάρια.

Η θεαματική άνοδος ήρθε μετά την ανακοίνωση της Τesla ότι πούλησε 25.000 αυτοκίνητα στο πρώτο τρίμηνο του 2017, δηλαδή κατά 70% περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Μάλιστα οι πωλήσεις, που διέψευσαν τις προβλέψεις των αναλυτών, αναμένεται να εκτιναχθούν μόλις κυκλοφορήσει στην αμερικανική αγορά και το νέο, πιο οικονομικό αυτοκίνητο της εταιρείας, το Model 3. Στόχος της Tesla είναι μέχρι το 2018 η παραγωγή των ηλεκτρικών μοντέλων της να ανέλθει στα 500.000 οχήματα ανά έτος. Να σημειωθεί ότι από την αρχή του χρόνου η τιμή της μετοχής της Tesla έχει ενισχυθεί πάνω από 30%, ενώ αντίθετα οι μετοχές των GM και Ford υποχωρούν. Αν θα καταφέρει να γίνει η πλουσιότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, μόνο ο χρόνος θα το δείξει. Μπορεί μέσα στους τελευταίους μήνες να έχει ξεπεράσει την Audi, τη Nissan και τη Ford, έχει όμως αρκετό δρόμο να καλύψει για να φτάσει τα 70 δισ. της Volkswagen και ακόμη περισσότερο μέχρι τα 160 δισ. που αποτιμάται ο ιαπωνικός κολοσσός Τοyota.

Βέβαια, ακόμη και αν καταφέρει να φτάσει σε αυτό το σημείο, δεν θα είναι αρκετό για τον Ελον Μασκ. Ο ίδιος σε παλαιότερη συνέντευξή του δήλωνε ότι μια μέρα η Tesla θα αξίζει όσο η Apple, δηλαδή σχεδόν 700 δισ. δολάρια!

Θα γράψει ιστορία;

Ο Χένρι Φορντ, ως ιδρυτής της Ford Motor Company και εμπνευστής της γραμμής παραγωγής που επέτρεψε τη μαζική κατασκευή αυτοκινήτων, έκανε κάτι που άλλαξε τον τρόπο μετακίνησης: το πρώτο αυτοκίνητο που μπορούσε να αποκτήσει η μεσαία τάξη της Αμερικής. Το περίφημο Μοντέλο Τ (Ford Model T) του 1908 έφερε τα πάνω κάτω στον κόσμο της αυτοκίνησης. Εκατό και πλέον χρόνια από τότε, οι επενδυτές στοιχηματίζουν ότι ο Ελον Μασκ μπορεί να κάνει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ό,τι έκανε ο Χένρι Φορντ για τα βενζινοκίνητα. Να τα καταστήσει, δηλαδή, πιο φθηνά και αξιόπιστα.

Μέχρι τώρα η Tesla κατασκεύαζε πανάκριβα, πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα ο όγκος των πωλήσεών της να μην μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με αυτόν των κορυφαίων αμερικανικών βιομηχανιών. Από φέτος το καλοκαίρι, όμως, αυτό ενδέχεται να αλλάξει. Το Model 3 της Tesla, που θα κυκλοφορήσει τον Ιούλιο, είναι πολύ πιο οικονομικό, αφού θα κοστίζει περί τα 35.000 δολάρια. Ταυτόχρονα, όμως, η εταιρεία υπόσχεται ότι το νέο της μοντέλο θα είναι 10 φορές πιο ασφαλές από το μέσο αυτοκίνητο. Με αυτοματοποιημένα χαρακτηριστικά ασφαλείας και λογισμικό που περιλαμβάνει τεχνικές αποφυγής σύγκρουσης και αυτοματοποιημένη πέδηση, θα παρέχει ένα ικανοποιητικό επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας σε σχέση με τα άλλα οχήματα.

Σε κάθε περίπτωση, η Tesla δεν είναι η μόνη εταιρεία που κατασκευάζει φθηνά ηλεκτρικά οχήματα. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, καθώς σε αυτή την κατηγορία αυτοκινήτων ξεχωρίζουν το Bolt της GM και το Leaf της Νissan.

Elon Musk 2

Επόμενος σταθμός το Cyborg;…

Στη λίστα με τις εταιρείες του πολυάσχολου και ακούραστου επιχειρηματία Ελον Μασκ προστέθηκε πρόσφατα η Neuralink. Στόχος της είναι η ανάπτυξη τεχνολογίας που θα συνδέει τον ανθρώπινο εγκέφαλο με μηχανές τεχνητής νοημοσύνης και υπολογιστές. Μέσω της τεχνολογίας «neural lace» ο ανθρώπινος εγκέφαλος θα συνδέεται χειρουργικά με μικροσκοπικά ηλεκτρόδια και θα αλληλοεπιδρά με έναν υπολογιστή «χωρίς μεσάζοντες», όπως είναι το πληκτρολόγιο ή το ποντίκι.

Με χρηματοδότηση από τον ίδιο τον Μασκ μια ομάδα κορυφαίων επιστημόνων και ερευνητών, θα διερευνήσει παράλληλα τρόπους με τους οποίους οι διασυνδέσεις του εγκεφάλου θα μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα χρόνιων παθήσεων, όπως είναι η επιληψία και η κατάθλιψη. Ειδικοί υποστηρίζουν ότι με την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας πιθανόν κάποια στιγμή στο μέλλον οι άνθρωποι θα είναι σε θέση να «ανεβάζουν» και να «κατεβάζουν» τις σκέψεις τους σε υπολογιστές. Ο Μασκ ψάχνει τον τρόπο ώστε να μπορούν να εμφυτεύονται στον εγκέφαλο του ανθρώπου δεδομένα και πληροφορίες με τρόπο ανάλογο με αυτόν που γινόταν στη δημοφιλή κινηματογραφική ταινία «Matrix».
«Οι άνθρωποι θα πρέπει να γίνουν cyborg αν θέλουν να παραμείνουν εντός κλίματος σε έναν μέλλον που θα κυριαρχείται από μονάδες τεχνητής νοημοσύνης», υποστήριξε ο Νοτιοαφρικανός δισεκατομμυριούχος τον περασμένο μήνα μιλώντας στη Διάσκεψη Παγκόσμιας Διακυβέρνησης στο Ντουμπάι.