business stories

Αλεξάντρ Ρικάρ: Πώς οδηγεί στη νέα εποχή τον κολοσσό που καθιέρωσε κάποτε το αψέντι αλλά και τη βότκα Absolut

  • Ελεάννα Μαυρίδη


Ο Αλεξάντρ βρίσκεται στο τιμόνι του δεύτερου μεγαλύτερου πωλητή κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο από το Φεβρουάριο του 2015, έχοντας εργαστεί σε Accenture και Morgan Stanley στο Λονδίνο

Μία από τις μεγαλύτερες γαλλικές εταιρείες αλκοολούχων ποτών, η Pernod Ricard, ανακοίνωσε πως προχωρά στην εξαγορά της Whisky Εxchange – εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στην πώληση ποτών στο διαδίκτυο. H εν λόγω συμφωνία αντικατοπτρίζει την επιθυμία της γαλλικής εταιρείας να επενδύσει στο διαδικτυακό εμπόριο έπειτα από την εμφάνιση του κορωνοϊού. Παράλληλα, αναμένεται να μετατρέψει τον όμιλο που παράγει τη διάσημη βότκα Absolut και το ρούμι Havana Club, σε ένα από τους μεγαλύτερους online λιανοπωλητές της βιομηχανίας ποτών.

Έμφαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Και άλλες παρόμοιες συμφωνίες πραγματοποιήθηκαν, νωρίτερα φέτος. Η Uber Technologies Inc. για παράδειγμα, απέκτησε τη νεοσύστατη εταιρεία παράδοσης ποτών Drizly έναντι 1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά και ο όμιλος Aperol Davide Campari-Milano NV δημιούργησε μια κοινή επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου με το τμήμα ποτών της LVMH.

Όσον αφορά τώρα, στην εταιρεία Whisky Exchange,  ιδρύθηκε το 1999 από τους Sukhinder και Rajbir Singh. Παρά τη συμφωνία με τη Pernod Ricard, οι δυο τους θα συνεχίσουν να βρίσκονται στο τιμόνι της εταιρείας τους η οποία στο εξής θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη θυγατρική. Η Whisky Exchange εκτός από τη δημοφιλή ιστοσελίδα της στην οποία άλλωστε, οφείλει και την τεράστια επιτυχία της, διαθέτει επίσης και τρία φυσικά καταστήματα στο Λονδίνο.

Στην κάβα της, μπορεί κανείς να βρει μια τεράστια ποικιλία από σχεδόν 4.000 διαφορετικές μάρκες ποτών όπως σκωτσέζικο ουίσκι και μπέρμπον, κονιάκ, τζιν, ρούμι καθώς επίσης και τεκίλα. Όλα της τα ποτά είναι διαθέσιμα σε περισσότερες από 30 χώρες. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο η συγκεκριμένη εταιρεία χαρακτηρίζεται ως μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο που ασχολούνται με την πώληση αλκοολούχων ποτών.

H συμφωνία, θα δώσει στην Pernod Ricard πρόσβαση σε δεδομένα πραγματικού χρόνου σχετικά με τις παγκόσμιες τάσεις αλλά και τη ζήτηση των καταναλωτών για συγκεκριμένες κατηγορίες ποτών αλλά και μάρκες. Μπορεί οι διαδικτυακές πωλήσεις της γαλλικής εταιρείας να αυξήθηκαν κατά 63% πέρυσι, αλλά εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 5% των συνολικών εσόδων του ομίλου. «Αυτό που πραγματικά με ενθουσιάζει είναι ότι είναι η κορυφαία, πιο αξιόπιστη και πιο κερδοφόρα πλατφόρμα στην Ευρώπη», δήλωσε ο Γάλλος επιχειρηματίας και διευθύνων σύμβουλος της Pernod Ricard, Αλεξάντρ Ρικάρ.

Οικογενειακή υπόθεση

Ο Αλεξάντρ Ρικάρ είναι ένα από τα συνολικά 15 εγγόνια του ιδρυτή της εταιρείας ποτών Pernod Ricard, Πολ Ρικάρ. Ο Αλεξάντρ βρίσκεται στο τιμόνι του ομίλου από το Φεβρουάριο του 2015. Τότε, σε ηλικία 43 ετών, έγινε ο νεότερος διευθύνων σύμβουλος εταιρείας του δείκτη CAC 40. Παρά το γεγονός πως η οικογένειά του είχε μία από τις πιο διάσημες επιχειρήσεις στη Γαλλία, εκείνος δεν εργάστηκε από την πρώτη στιγμή για αυτή. Μάλιστα, λίγο αφότου αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο, αποφάσισε να εργαστεί στο Indosuez στο Μιλάνο. Στη συνέχεια, για δύο χρόνια και συγκεκριμένα από το 1997 έως το 1999 βρισκόταν στο εργατικό δυναμικό της Accenture ενώ πέρασε και από τη Morgan Stanley στο Λονδίνο. Τελικά, το 2003, ξεκίνησε για πρώτη φορά να δουλεύει στην οικογενειακή επιχείρηση αρχίζοντας από το τμήμα ελέγχου.

Το 2004, διορίστηκε διευθυντής οικονομικών και διοίκησης της θυγατρικής εταιρείας Pernod Ricard Irish Distillers στο Δουβλίνο ενώ τον Σεπτέμβριο του 2006, έγινε διευθύνων σύμβουλος της Pernod Ricard Asia Duty Free και μετακόμισε για ένα διάστημα στο Χονγκ Κονγκ. Πέρασε από διάφορες θέσεις στην επιχείρηση μέχρι που το 2015 έπειτα από το θάνατο του θείου του Πάτρικ Ρικάρ, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ομίλου όρισε τον Αλεξάντρ Ρικάρ ως τον καταλληλότερο διάδοχό του. Έγινε έτσι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του δεύτερου μεγαλύτερου πωλητή κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο.

Η γέννηση της εταιρείας, το… αψέντι και η είσοδος στο Χρηματιστήριο

Ο παππούς του Αλεξάντρ, ο Γάλλος βιομήχανος Πολ Ρικάρ, χαρακτηρίζεται ως ο δημιουργός της διασημότερης μάρκας παστίς στον κόσμο. Πρόκειται για ένα λικέρ με γεύση γλυκάνισου. Γενικότερα, τα ποτά τα οποία είχαν ως βάση τους το συγκεκριμένο υλικό, ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή στη Νότια Ευρώπη. Μάλιστα, ένα από τα πιο αγαπημένα αλκοολούχα ποτά με γλυκάνισο την εποχή εκείνη ήταν το άκρως αμφιλεγόμενο ποτό με την ονομασία αψέντι. Όλοι τα διάσημα ονόματα της Μπελ Επόκ ταυτίστηκαν με ποτά όπως το αψέντι. Η Pernod Fils ήταν η πρωτοπόρος δημιουργός του συγκεκριμένου αλκοολούχου ποτού σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα. Όμως, το αψέντι είχε υψηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ και υπήρχαν έντονοι φόβοι πως επρόκειτο για ένα επικίνδυνα εθιστικό φάρμακο. Για το λόγο αυτό, κατά τη διάρκεια του Α΄ ΠΠ, το εν λόγω ποτό καθώς επίσης και τα υπόλοιπα ποτά με βάση το γλυκάνισο απαγορεύτηκαν σε πολλές χώρες του κόσμου μεταξύ αυτών και η Γαλλία διότι όπως υποστηριζόταν ήταν παραισθησιογόνα και μπορούσαν να προκαλέσουν ψυχικές διαταραχές υπονομεύοντας έτσι, τη γαλλική πολεμική προσπάθεια. Ήταν η αιτία για βίαια εγκλήματα και κοινωνική αναταραχή.

Το 1932, επετράπη ξανά η παραγωγή ποτών με γλυκάνισο – μόνο όμως, με χαμηλή περιεκτικότητα, αυτή τη φορά. Ο Ρικάρ γνώριζε καλά ότι αργά ή γρήγορα, κάποια στιγμή θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν και πάλι ελεύθερα τα διάσημα αυτά ποτά. Έκανε για καιρό διάφορες δοκιμές και τελικά κατάφερε να δημιουργήσει το παστίς. Σε μόλις οκτώ μήνες, πωλήθηκαν περισσότερα από 250.000 μπουκάλια. Γρήγορα έφτασε να ανταγωνίζεται αντάξια, προϊόντα εταιρειών με πολυετή εμπειρία στο χώρο όπως η Pernod Fils. Έτσι, το 1939, ο Πολ Ρικάρ ιδρύει και επισήμως τη δική του εταιρεία αφού τον προηγούμενο χρόνο είχε πουλήσει περισσότερα από 2,4 εκατομμύρια λίτρα από το ποτό του. Το παστίς απαγορεύεται ξανά στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Ρικάρ όμως, δεν σταματά, συνεχίζει τις δραστηριότητές του και μετά το τέλος του πολέμου. Το 1962 η εταιρεία του εισήχθη για πρώτη φορά στο χρηματιστήριο. Στο εξής, ένα μέρος των κερδών της εταιρείας κάθε χρόνο μετατρεπόταν σε μετοχές οι οποίες διανέμονταν στους εργαζόμενους της επιχείρησης ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και ευχαρίστησης για την πολύτιμη δουλειά και προσφορά τους.

Η συγχώνευση δύο μεγάλων αντιπάλων

Το 1968, ο Πολ αποφασίζει να αποσυρθεί και ο γιος του Μπερνάρντ Ρικάρ αναλαμβάνει την οικογενειακή βιομηχανία. Μόλις λίγα χρόνια αργότερα, όμως, το 1971, αναγκάζεται να εγκαταλείψει άρον άρον τα καθήκοντά του αφού ο πατέρας του γίνεται έξαλλος όταν μαθαίνει πως ο γιος του πήρε δάνειο για να αποκτήσει μειοψηφικό μερίδιο (48%) στην εταιρεία Champagne. Τη δεκαετία του 1970, η οικογένεια χρειαζόταν κεφάλαια για να χρηματοδοτήσει ένα άλλο επιχειρηματικό της σχέδιο και τότε ήταν που πήραν τη μεγάλη απόφαση, η εταιρεία τους να συγχωνευτεί με τον «αιώνιο» αντίπαλο της, την Pernod. Το 1975, δημιούργησαν από κοινού την Pernod Ricard SA. Μέχρι τη δεκαετία του 1990 το Ricard ήταν το πιο διαδεδομένο γαλλικό αλκοολούχο ποτό. Πωλούνταν σε 140 διαφορετικές χώρες παγκοσμίως. Ο Πάτρικ Ρικάρ, ο μικρότερος γιος του Πολ Ρικάρ γίνεται διευθυντής της εταιρείας το 1977.

Έκτοτε η εταιρεία, προχώρησε σε δεκάδες επικερδείς συμφωνίες. Το 2008, ανακοίνωσε την εξαγορά του σουηδικού ομίλου V&S , ο οποίος παράγει την Absolut Vodka. Από το 2015, η Ινδία είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας σε αξία και σήμερα, η Pernod Ricard χαρακτηρίζεται ως η δεύτερη μεγαλύτερη επιχείρηση ποτών σε ολόκληρο τον πλανήτη. Επί του παρόντος, εξακολουθεί να έχει την έδρα της στη Μασσαλία με τις μετοχές της φέτος να έχουν καταγράψει συνολική αύξηση της τάξεως του 20%.

Διαβάστε ακόμη:

Οικογένεια Βαλιώτη: Από τις ΗΠΑ στη Λακωνία για επενδύσεις σε τουρισμό και αγροδιατροφή (pics)

BofA: Προς τη σωστή κατεύθυνση οι ελληνικές τράπεζες – Οι τιμές στόχοι

Επίδομα θέρμανσης: Έως €130 μεγαλύτερο βοήθημα σε 700.000 δικαιούχους