Η μετοχική της σύνθεση περιλαμβάνει «αστέρες», όπως ο ποδοσφαιριστής Ντέιβιντ Μπέκαμ και ο κωμικός Τζακ Γουάιτχολ. Ωστόσο, η ίδια η εταίρεια δεν φαίνεται -εκ πρώτης- ιδιαίτερα λαμπερή. Στις εγκαταστάσεις της βρίσκει κανείς μερικά από τα πιο παλιά, βρώμικα και τεχνολογικά απαρχαιωμένα οχήματα των βρετανικών δρόμων. Παρόλα αυτά, το μέλλον της Lunaz θεωρείται λαμπρό και για αυτό έχει προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον σελέμπριτι όπως ο Μπέκαμ και ο Γουάιτχολ.

Η Lunaz είναι από τις πρώτες εταιρείες στον κόσμο που μετατρέπει παλιά συμβατικά– και όχι μόνο επιβατικά- οχήματα σε ηλεκτρικά.

Από τις εγκαταστάσεις της έχουν περάσει «κόσμηματα» (όπως η Jaguar XK140 που ο Ντ. Μπέκαμ μετέτρεψε σε ηλεκτική και έκανε γαμήλιο δώρο στον γιο του Μπρούκλιν), μερικά από τα πιο σπάνια κλασσικά αυτοκίνητα του κόσμου (μεταξύ των οποίων Rolls-Royce Phantom V, Aston Martin DB6, Bentley S1 Flying Spur και S2 Continental, Jaguar E-Type και το αρχικό Range Rover), αλλά και παλιά απορριμματοφόρα (που οι βρετανικοί δήμοι θέλουν να αναβαθμίσουν ώστε να μη ρυπαίνουν).

«Πιστεύω ότι κάθε όχημα έχει τη δυνατότητα να ζήσει τουλάχιστον δύο ζωές», έχει δηλώσει ο ιδρυτής της Lunaz, Ντέιβιντ Λόρενζ.

Η Lunaz χαρακτηρίζει ως «αναβαθμιστική ανακύκλωση» (upcycling) τη διαδικασία που ακολουθεί. Στις εγκαταστάσεις της στο Σίλβερστοουν της Αγγλίας, οι μηχανικοί της αφαιρούν τους  κινητήρες εσωτερικής καύσης και τους αντικαθιστούν με ηλεκτρικές μηχανές και μπαταρίες.
Είναι μία διαδιασία που, αρχικά, ακολουθούσαν όσοι είχαν μεγάλη οικονομική άνεση: εύποροι ιδιοκτήτες παλιών οχημάτων και δημόσιοι φορείς, όπως οι τοπικές αρχές.

Ωστόσο, η τάση της αναβαθμιστικής ανακύκλωσης (που ονομάζεται επίσης retrofitting) εξαπλώνεται, όχι μόνο στη Μεγάλη Βρετανία, αλλά σε αρκετές χώρες του κόσμου, όπου έχει θεσμοθετηθεί και το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο.
Σήμερα, σε πολλές πόλεις λειτουργούν εταιρείες και συνεργεία που αναλαμβάνουν να μετατρέψουν ένα όχημα από βενζινοκίνητο σε ηλεκτροκίνητο.

«Σήμερα, υπάρχουν πάνω από δύο δισεκατομμύρια οχήματα στον πλανήτη. Αυτή είναι η προφανής επιλογή για πολλά από αυτά» είπε ο Λόρενζ σε συνέντευξη στο Reuters.

H «αναβαθμιστική ανακύκλωση» καλύπτει πλέον όλο και περισσότερους τύπους οχημάτων, πηγή: Lunaz

Εκτίναξη της παγκόσμιας αγοράς

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η αναβαθμιστική ανακύκλωση μετρά πάνω από δέκα χρόνια ζωής, η αρχή είχε γίνει με μηχανές Tesla, που οι μηχανικοί αφαιρούσαν από οχήματα Tesla που είχαν αποσυρθεί (κυρίως μετά από τροχαία ατυχήματα).

Τώρα πια υπάρχουν εκατοντάδες εταιρείες που προσφέρουν ολοκληρωμένο κιτ μετατροπής οχημάτων σε ηλεκτρικά. Τα κιτ περιέχουν όλα όσα θα χρειαστεί το συνεργείο: από τη μηχανή και τις μπαταρίες έως το λεβιέ ταχυτύτων και το χειρόφρενο.

«Το να μετέχει κανείς σήμερα στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων είναι σα να μετείχε στην αγορά των υπολογιστών τη δεκαετία του 1990» είπε στο CNBC ο Μάικλ Μπριμ, ιδρυτής της αμερικανικής EV West. «Και σήμερα είναι πολύ πιο εύκολο να μετατρέψεις ένα αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό». Στα συνεργεία της εταιρείας EV West, ένας ιδιοκτήτης μπορεί να χρειαστεί να περιμένει έως και πέντε χρόνια για να έρθει η σειρά του στη λίστα αναμονής.

Σύμφωνα με την έκθεση “Vehicle Conversion Market Size & Forecast, 2023 – 2032” της Global Market Insights, η παγκόσμια αγορά μετατροπής οχημάτων εκτιμάται ότι ανήλθε σε 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, και «αναμένεται να αυξάνεται με ρυθμό 8,5% ετησίως από το 2023 έως το 2032 χάρη στην αυξανόμενη έμφαση στην τεχνολογία ηλεκτρικών οχημάτων».

Η «μερίδα του λέοντος» της αγοράς βρίσκεται στη Βόρεια Αμερική, όπου οι μετατροπές δεν αφορούν μόνο σε επιβατικά οχήματα αλλά καλύπτουν μία μεγάλη γκάμα: από απορριμματοφόρα και ασθενοφόρα έως φορτηγά και λεωφορεία.

«Οι υπηρεσίες μετατροπής έχουν υψηλή ζήτηση εξαιτίας των διαφορετικών βιομηχανιών και τις επιθυμίας των επιχειρήσεων να βρούνε τις καλύτερες λύσεις για τις δικές τους λειτουργίες» αναφέρει η έκθεση.

Στην Ευρώπη, η αγορά μετατροπών έχει αναπτυχθεί σε Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Ρωσία. Στη Γαλλία παρέχεται επιδότηση 2.500-5.000 ευρώ για τη μετατροπή ενός οχήματος σε ηλεκτρικό.

«Στοχεύοντας ελαφρά οχήματα και παρέχοντας λογική αυτονομία (100-200 km), ένα “όχημα γενικής χρήσης” μπορεί να μετατραπεί σε ένα “ενάρετο” ελαφρύ ηλεκτρικό όχημα με προσαρμοσμένα χαρακτηριστικά με ένα αρχικό κόστος 15.000 ευρώ. Με την μεγέθυνση του όγκου μέσω της εκβιομηχάνισης, το κόστος θα μειωθεί περαιτέρω και θα κυμανθεί κάπου μεταξύ 7.000 και 8.000 ευρώ» εκτιμά ο Aymeric Libeau, ιδρυτής της γαλλικής Transition-One σε άρθρο του για τον ΟΟΣΑ με τίτλο “Retrofitting: A Frugal, Circular and Inclusive Solution to Decarbonize our Vehicle Fleet”.

*Στην κεντρική φωτογραφία Rolls Royce που μετατράπηκε σε ηλεκτρική από τη Lunaz, πηγή: Lunaz

Διαβάστε ακόμη 

Νίκος Παπαθανάσης: Καλώ τον κ. Κασσελάκη να του εξηγήσω πώς κατανέμονται οι πόροι σε οικονομία και μικρομεσαίους

Ο Ερντογάν, το νέο κόμμα και το ΠΑΣΟΚ, το placement της Τρ. Πειραιώς, ο θαρραλέος Ινδός επενδυτής και η τελευταία ευκαιρία για το Grant Resort

Γευστικές εμπειρίες: Οι 7 κορυφαίες υπαίθριες αγορές στον κόσμο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ