Φρένο στις ναυπηγήσεις έχουν βάλει οι ναυτιλιακές εταιρείες το 2020.

Σύμφωνα με τον διεθνή ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson, ο αριθμός των νέων πλοίων, που παραδόθηκαν παγκοσμίως, μειώθηκε κατά ένα πέμπτο το πρώτο εξάμηνο του 2020.

Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου παραγγελίες σε όλο τον κόσμο για νέα πλοία.

«Οι ναυτιλιακές εταιρείες περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση όσον αφορά την κατανάλωση, την παραγωγή και τον όγκο των φορτίων και αναβάλλουν τις προγραμματισμένες παραγγελίες για το μέλλον» επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές και προσθέτουν: «Προβληματισμός υπάρχει και για τις προδιαγραφές που θα πρέπει να ναυπηγείται ένα πλοίο για να είναι λειτουργικό τα επόμενα χρόνια. Προβληματισμός που απορρέει από την ασάφεια που επικρατεί για τα μέτρα μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και το πως θα πρέπει να ναυπηγούνται τα πλοία για να συμβαδίσουν».

Η θετική πλευρά σύμφωνα με εφοπλιστικούς κύκλους είναι ότι θα μείνει σταθερή η προσφορά χωρητικότητας άρα η ναυλαγορά δεν θα βυθιστεί περισσότερο ενώ όταν η πανδημία μπει σε ύφεση οι ναύλοι θα ανέβουν.

Σύμφωνα με την BIMCO, οι συνολικές παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων, δεξαμενόπλοιων και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσα στο 2020 έχουν υποχωρήσει σε χαμηλά των τελευταίων 17 ετών. Η BIMCO είναι η μεγαλύτερη από τις διεθνείς ναυτιλιακές ενώσεις που εκπροσωπούν τους πλοιοκτήτες. Ελέγχει περίπου το 65% της παγκόσμιας χωρητικότητας και έχει μέλη σε περισσότερες από 120 χώρες, συμπεριλαμβανομένων διευθυντών, μεσιτών και αντιπροσώπων.

Το βιβλίο παραγγελιών των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου στο τέλος του πρώτου επταμήνου του 2020 ήταν στους 63,4 εκατ. τόνους και ήταν στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Απρίλιο του 2004, μειωμένο κατά 34,7% συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019.

Οι ναυπηγήσεις bulk carriers διολίσθησαν κατά 65,6%, συγκριτικά με τις αρχές του 2020 όταν δεν είχε ξεσπάσει ακόμη η πανδημία.

Ωστόσο, οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου τα οποία όμως είχαν παραγγελθεί σε προηγούμενα έτη, σημείωσαν ανοδική πορεία τους πρώτους επτά μήνες του 2020 φθάνοντας στους 31,8 εκατ. τόνους DW από 22,6 εκατ. DWT την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Τα συμβόλαια για ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 10,3% σε σχέση με το 2019 και έφτασαν στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Σεπτέμβριο του 2003. Στο τέλος του πρώτου επταμήνου του 2020, οι ναυπηγήσεις containerships υποχώρησαν κατά 37,7% από την αρχή του έτους. Ετήσια πτώση 39,5% σημειώθηκε στις παραδόσεις νεότευκτων containerships για το προαναφερθέν χρονικό διάστημα.

Στα δεξαμενόπλοια, το βιβλίο παραγγελιών κατέγραψε πτώση, αλλά όχι τόσο έντονη όσο στους άλλους τύπους πλοίων. Αυτό κυρίως οφείλεται στο γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών των tankers κυμαινόταν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από αυτά των bulkers και των containerships, τις προηγούμενες δύο δεκαετίες. Πιο συγκεκριμένα, κατά το πρώτο επτάμηνο, το βιβλίο παραγγελιών των crude oil tankers διαμορφώθηκε στα 36,3 εκατ. DWT και των oil product tankers στα 12,1 εκατ. DWT, μειωμένα κατά 4,2% και 12% αντίστοιχα σε ετήσια βάση. Οι παραδόσεις νεότευκτων crude oil tankers διολίσθησαν κατά 39,1% και oil product tankers κατά 46,1%. Συνολικά οι παραδόσεις δεξαμενόπλοιων υπολογίζονται σε 10,1 εκατ. DWT μέχρι τώρα στο έτος, έναντι 17,2 εκατ. DWT το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Στη διάρκεια του πρώτου επταμήνου του 2020, οι ναυπηγήσεις πλοίων όλων των τύπων υποχώρησαν σε ετήσια βάση κατά 49,9% και οι παραδόσεις κατά 1,7%.

Διαβάστε ακόμη:

Δώρο Χριστουγέννων: Πότε θα καταβληθεί – Ποιοι και πόσα θα πάρουν

Διαγραφή δημόσιου χρέους: Αναγκαιότητα ή απειλή – Η ΕΚΤ παίρνει (ξανά) θέση

Τα «χρυσά» deals του Ερντογάν με τον Εμίρη του Κατάρ