Το ποδόσφαιρο είναι λογικό να έχει τη «μερίδα του λέοντος» και από την πίτα των εσόδων της «βιομηχανίας» των σπορ. Σε αυτά, βεβαίως, συμπεριλαμβάνονται και όσα προκύπτουν από το φετινό πρώτο χειμερινό Μουντιάλ της ιστορίας που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Κατάρ.

Υπάρχουν όμως και άλλα δημοφιλή αθλήματα, τα οποία σε παγκόσμια κλίμακα φέρνουν κόσμο στις εξέδρες των γηπέδων, αλλά και τηλεθεάσεις. Όπως το μπάσκετ όπου κυριαρχούν N.B.A. και Euroleague, σε ΗΠΑ και Ευρώπη – τηρουμένων των αναλογιών, μα όχι μόνο. Άλλοι «τρελαίνονται» για το φούτμπολ, το ράγκμπι, το μπέιζμπολ, το κρίκετ, το χόκεϊ, το γκολφ ή για την Formula 1, τον στίβο, το βόλεϊ, το χάντμπολ, το τένις κ.ά.

Μόνο ο συνολικός τζίρος του κορυφαίου πρωταθλήματος μπάσκετ στον πλανήτη, με τον Ελληνα διεθνή σταρ των Μιλγουόκι Μπακς Γιάννη Αντετοκούνμπο να συμπληρώνει 9 έτη παρουσίας σε αυτό από το 2013, υπερβαίνει ετησίως σήμερα τα 10 δισ. δολ.

Γενικά, η μακρά περίοδος της πανδημίας προκάλεσε απώλειες πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στα έσοδα ομάδων και ομοσπονδιών, παρότι η TV κλήθηκε εν μέσω περικοπών να «σώσει» την «παρτίδα» την εποχή των lockdown και των άδειων κερκίδων.

Τώρα, παρά το γεγονός ότι οι πύλες των σταδίων άνοιξαν πάλι για να υποδεχθούν το κοινό, τα λεγόμενα media rights συνεχίζουν εκτοξεύουν τις εισπράξεις τους.

Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι για το 2022 η αξία τους θα ανέλθει στα 55,1 δισ. δολ. και εκτιμούν πως μέχρι το 2024 θα σπάσει το φράγμα των 60 δισ. δολ.

Τι περιλαμβάνει ο συγκεκριμένος κλάδος; Αρκετά άλλα πράγματα πέρα από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, καθώς για παράδειγμα μπορεί ο δικαιούχος (που αποκτά τα media rights έναντι αδρού τιμήματος) να ελέγχει χορηγίες, να παρέχει συμβουλές κ.α.

Βασικό κομμάτι του, ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί η μετάδοση των αγώνων από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο ή το διαδίκτυο και τα διάφορα κανάλια του.

Νέα συμβόλαια και Ολυμπιακοί Αγώνες

Ο πήχης για το ’22 καταλήγει στα 55,07 δισ. δολ. (ή 52,37 δισ. δολ.) όσον αφορά τον τελικό «λογαριασμό» υπέρ της αθλητικής «βιομηχανίας».

Σύμφωνα με τα ευρήματα μεγάλης έρευνας του εξειδικευμένου στα οικονομικά του αθλητικού χώρου πρακτορείου Sport Business, η συνδυασμένη αξία των δικαιωμάτων μέσων ενημέρωσης σε όλη την υφήλειο για όλα τα σπορ έχει αυξηθεί κατά 1,1%, από 54,45 δισ. δολ. πέρυσι και το 2023 προβλέπεται να παραμείνει σχετικά σταθερή (+0,3%) στα 55,24 δισ. δολ.

Το 2024 αναμένεται να εκτιναχθεί κατά 10,2% στα 60,9 δισ. δολ. και το 2025 στα 61,7 δισ. δολ.

Το 2020 εξαιτίας του κορωνοϊού και των περιορισμών η πίτα είχε συρρικνωθεί στα 44,2 δισ. δολ.

Σε αυτό θα βοηθήσει το ότι θα τεθούν σε πλήρη ισχύ συμφωνίες υψηλού προφίλ, συμπεριλαμβανομένων των νέων συμβολαίων για τα media rights των National Football League και Indian Premier League σε ΗΠΑ και Ινδία, αν και το μεγάλο «άλμα» θα προέλθει από την ενεργοποίηση των αντίστοιχων συμβάσεων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι.

Ο «πόλεμος» των τηλεοπτικών δικτύων

Τα τηλεοπτικά και άλλα δίκτυα που πρωταγωνιστούν στις μεταδόσεις των κορυφαίων αθλητικών events δίνουν τον δικό τους «πόλεμο» των δισ.

Πληρώνουν «χρυσάφι» για τα τηλεοπτικά δικαιώματα, για να… πάρουν περισσότερο «χρυσάφι» από συνδρομητές, διαφημίσεις κ.λπ.

Ενδεικτική θεωρείται η περίπτωση του NFL: αρχές του 2021 υπέγραψε 5 σημαντικές εγχώριες συμφωνίες με τους NBC Sports, ViacomCBS, Fox Sports, ESPN και Amazon, οι οποίες από το 2023 έως το 2033 θα του αποφέρουν έσοδα άνω των 110 δισ. δολ.

Συμφωνίες σαφώς πολύ μικρότερου μεγέθους υπογράφονται και στην ελληνική αγορά, π.χ. για τη μετάδοση αγώνων του ποδοσφαιρικού Champions League και των μεγάλων πρωταθλημάτων της Ευρώπης, της Euroleague και του N.B.A. στο μπάσκετ κ.ά. από συνδρομητικά κανάλια. Ουσιαστικά δεν μένει τίποτα «εκτός οθόνης», όταν μιλάμε για τα «εκλεκτότερα» προϊόντα της «αθλητικής βιομηχανίας».

Η ίδια έρευνα αποκαλύπτει ότι με τα νέα της deal η αγορά των Η.Π.Α. εδραιώνεται ως η πολυτιμότερη για το 2022 στον τομέα, με αξία 24,85 δισ. δολ.

Αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου έρχεται δεύτερη με αξία 4,75 δισ. δολ. το 2022, ενώ η σκανδιναβική χαρακτηρίζεται ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη (1,28 δισ. δολ) στο Top-10 μετά από τα νέα deals της Viaplay για την αγγλική Premier League, το Uefa Champions League και τα τοπικά πρωταθλήματα ποδοσφαίρου και χόκεϊ επί πάγου.

Η ινδική κατατάσσεται στην 10η θέση του πίνακα με αξία 1,2 δισ. δολ. για την χρονιά, εντούτοις η κυοφορούμενη πώληση των δικαιωμάτων μέσων ενημέρωσης της Indian Premier League για την περίοδο 2023-2027 και η ηλεκτρονική δημοπρασία για το κρίκετ (BCCI), που συγκέντρωσε κεφάλαια 5,75 δισ. δολ. (ή 1,15 δισ. δολ. ανά σεζόν), θα την βοηθήσουν να ανέβει ψηλότερα.

Ηγέτης το ποδόσφαιρο με 21,85 δισ.

Το ποδόσφαιρο διατηρεί τα «σκήπτρα» του ηγέτη και στην κατηγορία των εσόδων από τα media rights, με αξία 21,85 δισ. δολ. το ’22, μπροστά από το American Football των 8,49 δισ. δολ.

Υπενθυμίζεται, ότι η FIFA προσδοκά τζίρο ρεκόρ (συνολικά και όχι μόνο από την TV) από τον τετραετή εμπορικό κύκλο του Μουντιάλ του Κατάρ (2019-2022) κοντά στα 7 δισ. δολ., πάνω από τον αρχικό στόχο των 6,44 δισ. δολ.

Το N.B.A., η «Μέκκα του μπάσκετ», από πέρσι αναζητεί και διαπραγματεύεται το νέο πολυετές τηλεοπτικό συμβόλαιο που θα διπλασιάσει ή τριπλασιάσει από το 2025 το μέγεθος του σημερινού 9ετούς που υπέγραψε το 2014 με τα TNT και ESPN, από 24 δισ. δολ. σε 50 ή 75 δισ. δολ. (ή έως 8 δισ. δολ. κάθε αγωνιστική περίοδο ) και θα φέρει ανάλογη αύξηση εσόδων για τις ομάδες. Και ίσως μαζί τα πρώτα συμβόλαια των 300+ εκατ. ευρώ για τον Αντετοκούνμπο και τους συναθλητές του!

Παράλληλα, το N.B.A. λανσάρει νέο αποκλειστικό streaming πακέτο αποβλέποντας σε επιπλέον ετήσιο έσοδο 1+ δισ. δολ., με το βλέμμα στραμμένο προς την Amazon, την Google και την Apple και στόχο μια μεγαλύτερη διείσδυση σε αγορές όπως αυτές της Κίνας και της Ινδίας.

Για τον επίλογο: Το υψηλότερο ποσοστό αύξησης των εσόδων του από την πώληση των δικαιωμάτων μέσων ενημέρωσης παγκοσμίως παρουσιάζει, φέτος, το γκολφ με 24,8% στα 1,32 δισ. δολ.

Διαβάστε ακόμη

myProperty: Ψηφιακά οι δωρεές χρημάτων στα παιδιά από την 1η Ιανουαρίου

Πλειστηριασμοί: Το φιλέτο της Βουλιαγμένης, τα νυφικά και ένα βαπόρι με μεγάλη ιστορία (pics)

Οι δημοσκόποι μετρούν το «Εύα effect» στο ΠΑΣΟΚ, το deal με τον μπαλαντέρ, οι Έλληνες που είδαν την Exxon Mobil και το ταμείο που τρώει η ΕΥΑΘ