business stories

Snap: Η άνοδος και πτώση μιας ψηφιακής πλατφόρμας που θα κατακτούσε τον κόσμο

  • Συμέλα Τουχτίδου


Οι μετοχές της Snap έχουν χάσει περίπου 75% της αξίας τους φέτος - Το εσωτερικό σημείωμα του δισεκατομμυριούχου CEO, το τέλος της πανδημίας και η πολιτική προστασίας της Apple που έριξαν την εταιρεία

Ξεκίνησε με πολλές φιλοδοξίες και εκτοξεύτηκε στη διάρκεια της πανδημίας, όταν ο κόσμος αναζητούσε απομακρυσμένους τρόπους επικοινωνίας. Τώρα, όμως, όσοι πίστεψαν στις προοπτικές της πλατφόρμας ανταλλαγής μηνυμάτων και βίντεο Snap (SNAP) βλέπουν τις επενδύσεις τους να “εξατμίζονται”.

Η μετοχή καταγράφει απώλειες περίπου 75% από τις αρχές του έτους, πολύ υψηλότερες από το μέσο όρο ανάλογων εταιρειών και ανταγωνιστών.

Η άνοδος και η πτώση του Snap δεν είναι μόνο η ιστορία ενός «πυροτεχνήματος» του διαδικτύου. Είναι η ιστορία μίας πλευράς της σύγχρονης επιχειρηματικότητας, που βασίζεται στο «ηλεκτρονικό μάτι» των διαφημιστικών πάνω σε εκατομμύρια χρήστες, μετατρέπει σε αλγόριθμους κάθε κίνηση των δακτύλων τους και αναδεικνύει νεαρούς «κομπιουτεράδες» σε δισεκατομμυριούχους μέσα σε λίγους μήνες.

Το Σεπτέμβριο του 2021 η μετοχή του Snap ξεπέρασε τα 80 δολάρια. Βρισκόταν στο απόγειο της ανοδικής του πορείας και οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέμεναν μεθυσμένες από το πάρτι του άφθονου και φθηνού χρήματος.

Σήμερα η μετοχή του Snap βρίσκεται λίγο πάνω από τα 10 δολάρια και οι αμερικανικές αγορές προσπαθούν να «χωνέψουν» τη νέα πραγματικότητα του καλπάζοντα πληθωρισμού και της αύξησης των επιτοκίων.

Το εσωτερικό σημείωμα που έφερε την ιστορική πτώση

Με 332 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες καθημερινά, πολύ μικρότερο από το ανταγωνιστικό Instagram και το TikTok,  το Snap δεν τα πήγε άσχημα στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2022: ανακοίνωσε αύξηση χρηστών κατά 18% και αύξηση εσόδων κατά 38%, ξεπερνώντας το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.

Ωστόσο, τα νούμερα αυτά δε θεωρούνται αρκετά για να θρέψουν τις προσδοκίες των επενδυτών και το «κερασάκι στην τούρτα» ήρθε από την παραδοχή της μαμάς- εταιρείας Snapchat ότι δε θα πετύχει τους στόχους για έσοδα και κέρδη που αρχικά είχαν τεθεί για το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Το εσωτερικό σημείωμα του συνιδρυτή και CEO Evan Spiegel, που διέρρευσε στα αμερικανικά μέσα στις 23 Μαΐου, προειδοποιούσε τους εργαζόμενους ότι «το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον» είναι πιθανό να προκαλέσει επιβράδυνση στην ανάπτυξη και τα κέρδη της εταιρείας. Γεγονός που αναγκάζει την εταιρεία να περιορίσει τις προσλήψεις.

Την επομένη, η μετοχή του Snap έπεσε περίπου 40%.

Η προσωπική περιουσία του  31χρονου Evan Spiegel μειώθηκε κατά 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Είναι από τις μεγαλύτερες μειώσεις πλούτου Αμερικανού δισεκατομμυριούχου φέτος, σύμφωνα με το Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Βloomberg.

Το δύσκολο περιβάλλον

Γιατί οι νεαροί -κυρίως- χρήστες του Snap μπορεί να επηρεάζονται από το μακροοικονομικό περιβάλλον;

Πολλοί οικονομολόγοι εκτιμούν ότι αυτοί ακριβώς οι χρήστες είναι πιο «ευαίσθητοι» στον αυξανόμενο πληθωρισμό και την επακόλουθη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Οι διαφημιστές του Snap είναι κυρίως εταιρείες μόδας και gadget: όχι ακριβώς είδη πρώτης ανάγκης. Οι εταιρείες αυτές αναμένεται, το επόμενο διάστημα, να μειώσουν σημαντικά τη διαφημιστική τους δαπάνη.

«Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι μια αποδυναμωμένη μακροοικονομία» εξηγεί ο Lee Ohanian, καθηγητής οικονομικών στο UCLA «που σημαίνει ότι οι διαφημιστές θα αρχίσουν να υποχωρούν και οι διαφημιστές είναι η κύρια πηγή εσόδων του Snapchat. Έτσι, μια αποδυνάμωση της οικονομίας συνολικά είναι κακά νέα, αλλά είναι ιδιαίτερα κακή για το Snapchat».

Η «στροφή» της Apple

Ονομάζεται App Tracking Transparency (ATT) και είναι ο εφιάλτης όλων των τεχνολογικών εταιρειών που αποκομίζουν δισεκατομμύρια από τη διαφήμιση.

Πρόκται για την εφαρμογή που αλλάζει την πολιτική προστασίας δεδομένων της Apple αφού δίνει στον χρήστη τη δυνατότητα να εξαιρεθεί από το να επιτρέπει στις εφαρμογές να παρακολουθούν την κίνησή του σε διαφορετικές εφαρμογές και ιστότοπους.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι γίνεται πιο δύσκολο να πραγματοποιούνται στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες και οι διαφημιστές δε γνωρίζουν επακριβώς ποιος βλέπει τις διαφημίσεις τους.

Η στροφή της Apple δεν προκαλεί πίεση μόνο στο Snap. Όλες οι εταιρείες τεχνολογίας, που βασίζονται στα διαφημιστικά έσοδα, χάνουν έδαφος το τελευταίο διάστημα.

«Κανείς δεν θέλει να αγγίξει την τεχνολογία» είπε στο CNBC ο Μπρεντ Τιλ, αναλυτής χρηματαγορών της Jefferies. «Όλοι ανησυχούν για τα βασικά στοιχεία της οικονομίας. Οι περισσότεροι CFOs μιλούν πιο προσεκτικά για τη μακροοικονομία… όλα αρχίζουν να επιβραδύνονται.»

Διαβάστε ακόμη

Τα (ακόμα πιο φρέσκα) γκάλοπ, οι δέκα επενδυτές για τα 75 ξενοδοχεία, οι insiders που αγοράζουν μετοχές και η μάχη στις τηλε-πλατφόρμες

Villas Armit: Σε νέο σφυρί οι πολυτελείς βίλες στη Μύκονο

Θεοδόσης Μιχαλόπουλος: Οι επενδύσεις και η ραγδαία ανάπτυξη της Microsoft στην Ελλάδα