Μέσα στον Ιούλιο προβλέπεται να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB καθώς την προηγούμενη εβδομάδα ολοκληρώθηκε το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου από την ΑΒΑΞ, το οποίο συνέπεσε με το ξέσπασμα της πανδημίας και προκάλεσε καθυστερήσεις στην πορεία υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.

Από δω και πέρα τρέχουν οι διαδικασίες πιστοποίησης της εταιρείας και της διοίκησης, ως ανεξάρτητο σύστημα μεταφοράς αερίου, από τις ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας και Βουλγαρίας, που αναμένεται να ολοκληρωθούν άμεσα ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία του έργου.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες στο 5ο συνέδριο υποδομών και μεταφορών ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Κώστας Ξιφαράς, σε έκτακτες συνθήκες και εφόσον χρειαστεί, θα μπορεί να αξιοποιηθεί ο αγωγός και νωρίτερα. Με την λειτουργία του έργου, η Βουλγαρία θα μπορεί να πάρει την πλειονότητα του αζέρικου αερίου του 1bcm σε ετήσια βάση, για το οποίο έχει συμφωνήσει.

Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός μήκους 182 χλμ., θα συνδέσει την Κομοτηνή με τη Stara Zagora και θα αποτελέσει το δεύτερο σημείο διασύνδεσης των συστημάτων αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας πέρα από το υφιστάμενο σταθμό στο Σιδηρόκαστρο. Ο IGB θα λειτουργήσει σε πρώτη φάση μεταφέροντας ετήσια ποσότητα αερίου 3 δισ. κ.μ. αλλά η συνολική δυναμικότητα μεταφοράς θα είναι 5 δισ. κυβικά μέτρα. Η σύνδεση με τον αγωγό TAP, σε συνδυασμό με τους διασυνδετήριους αγωγούς Βουλγαρίας Ρουμανίας και Βουλγαρίας Σερβίας αναμένεται να ενισχύσουν το λεγόμενο κάθετο διάδρομο.

Σχολιάζοντας την ενεργειακή επικαιρότητα, ο Ξιφαράς είπε ότι οι επενδύσεις σε υποδομές είναι αναγκαίες και ότι τα παθήματα του παρελθόντος πρέπει να γίνονται μαθήματα. Αναφέρθηκε στο παράδειγμα της 3ης δεξαμενής LNG στην Ρεβυθούσα που το 2011 υπήρξε γκρίνια να μην γίνει γιατί εκτιμήθηκε ότι θα πολλαπλασίαζε τα κόστη για τους χρήστες αλλά και τις επιφυλάξεις που υπήρχαν για το νέο σταθμό FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Σε ό,τι αφορά στις τιμές, ο κ. Ξιφαράς ξεκαθάρισε ότι η ενέργεια στοιχίζει και αυτό ισχύει ακόμα και για τις ΑΠΕ, ένα κλάδο στον οποίο η εταιρεία αναπτύσσει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο που θα ξεκινήσει να κατασκευάζει μέσα στο καλοκαίρι.

Ισχυρές πιέσεις στο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ

Την άποψη ότι το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ, λειτουργεί στα όριά του και η υφιστάμενη δυναμικότητα είναι ανεπαρκής κάτι που συνδέεται με την ασφάλεια του εθνικού συστήματος, δήλωσε από την πλευρά της η Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

Τις προηγούμενες μέρες στέλεχος του διαχειριστή από άλλο ενεργειακό φόρουμ είχε δηλώσει ότι υπάρχει ανάγκη για ενίσχυση της μεταφοράς αερίου από Βορρά προς Νότο και αντίστροφα, καθώς η δυναμικότητά του πλέον έχει εξαντληθεί. “Ήδη υπάρχουν τέσσερις αιτήσεις για μεγάλες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και ενδιαφέρον για αέριο από την Τουρκία, έργα τα οποία όμως δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από το υφιστάμενο σύστημα”.

Η κυρία Galli σημείωσε χθες ότι το σύστημα δέχεται μεγάλη πίεση γιατί βρίσκεται σχεδόν στο μάξιμουμ της χωρητικότητας. “Άρα, πρέπει να δούμε και την ανάπτυξη ικανοποιητικών λεωφόρων διάθεσης των ποσοτήτων που εισάγονται. Η απουσία χώρων αποθήκευσης αποτελεί μειονέκτημα για το σύστημα» τόνισε.

Ο κ. Δημήτρης Σαραντόπουλος, Διευθυντής Εμπορίας Φυσικού Αερίου της ΗΡΩΝ Ενεργειακή, στην τοποθέτησή του είπε ότι στην συζήτηση για την ενεργειακή ανεξαρτησία θα πρέπει να μπει η παράμετρος του ενεργειακού ρεαλισμού και η κοστολογική διάσταση. Ο ίδιος παραδέχθηκε ότι φθηνή ενέργεια δεν μπορεί να υπάρξει και σίγουρα δεν μπορούν να επαναληφθούν τιμές φυσικού αερίου από 5 έως 20 ευρώ ανά μεγαβατώρα που είχαμε πριν την κρίση. Το «κακό», όπως είπε χαρακτηριστικά, ρωσικό αέριο βοήθησε την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας τονίζοντας ότι δεν θα πρέπει να γίνουν βίαιες αλλαγές. Όπως σημείωσε στόχος είναι να απεξαρτηθούμε από το ρωσικό αέριο, αλλά όχι από το φυσικό αέριο που μπορεί να αποτελέσει το μεταβατικό καύσιμο.

Διαβάστε ακόμη

«Ριζώνει» ο υψηλός πληθωρισμός έπειτα από έναν χρόνο κρίσης στην ενέργεια

Στόχος τα 25 ξενοδοχεία στην Ελλάδα για τη Wyndham την ερχόμενη τριετία

Επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά και νέοι στόχοι στο «ραντάρ» για τη Sarantis