Εγκαινιάστηκε την Τετάρτη το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής, αποθήκευσης και ανεφοδιασμού υδρογονοκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα. Η ανάπτυξη του έργου βασίστηκε κυρίως σε μία πρωτοποριακή τεχνολογία συμπίεσης υδρογόνου, η οποία αποτελεί τεχνογνωσία της CYRUS AE, εταιρείας spin-off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος».

Την εκδήλωση των εγκαινίων τίμησαν με την παρουσία τους μεταξύ άλλων ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωνσταντίνος Σκρέκας, ο Υφυπουργός Έρευνας και Καινοτομίας κ. Χρίστος Δήμας, ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο ΓΓΕΚ καθ. Αθ. Κυριαζής, ο ΓΓ Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθ. Μπακογιάννης, ο ΓΓ Μεταφορών κ. Ι. Ξιφαράς, ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γ. Πατούλης, Δήμαρχοι και εκπρόσωποι δημοσίων και ιδιωτικών/βιομηχανικών φορέων.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, τόνισε ότι το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, με την απανθρακοποίηση του τομέα των μεταφορών που ευθύνεται για σχεδόν το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Όπως επισήμανε, το υδρογόνο θα μπορούσε να συμβάλλει στην ταχύτερη απεξάρτηση της Ευρώπης από τα ορυκτά καύσιμα και να συμβάλλει αποφασιστικά στην επίτευξη του στόχου για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.  

Ο Υφυπουργός κ. Χ. Δήμας εξέφρασε την άποψη ότι ο πιλοτικός σταθμός ανεφοδιασμού οχημάτων υδρογόνου υποδηλώνει την έναρξη μιας νέας εποχής πράσινων μεταφορών στην Ελλάδα και αποτελεί το πρώτο ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής, αποθήκευσης και ανεφοδιασμού υδρογονοκίνητων οχημάτων στη χώρα.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τα εγκαίνια του 1ου πιλοτικού Σταθμού Ανεφοδιασμού Οχημάτων Υδρογόνου, η Ελλάδα κάνει ένα ακόμα βήμα για την έναρξη μίας νέας εποχής στο πεδίο των πράσινων μεταφορών.

Η επιλογή του υδρογόνου παρουσιάζει συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλα καύσιμα, ενώ ένα από τα σημαντικότερα προτερήματά του είναι πως έχει μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.

Το έργο συγχρηματοδοτείται από τη ΓΓΕΚ (ΕΥΔΕ-ΕΤΑΚ) στο πλαίσιο του προγράμματος «Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ» (H2TRANS, Τ1ΕΔΚ-05294).

Σε δήλωσή του, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, σημείωσε πως «η Ελλάδα κάνει σήμερα άλμα στο μέλλον. Αξιοποιώντας το σημαντικότερο συγκριτικό της πλεονέκτημα, το υψηλού επιπέδου επιστημονικό δυναμικό, αναπτύσσει μια πρωτοποριακή τεχνολογία για το υδρογόνο, το οποίο όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν πως μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην πράσινη μετάβαση του πλανήτη. Θέλω να συγχαρώ για ακόμη μια φορά την επιστημονική κοινότητα για το αξιόλογο ερευνητικό έργο της και να επαναβεβαιώσω ότι ως κυβέρνηση είμαστε έμπρακτα στο πλευρό της, με την πεποίθηση ότι η επένδυση στην έρευνα και την καινοτομία είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας».

Από την πλευρά του, ο αρμόδιος υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Χρίστος Δήμας, δήλωσε πως τα εγκαίνια του 1ου Σταθμού Ανεφοδιασμού Οχημάτων Υδρογόνου αποτελούν «μια εικόνα από το μέλλον κι ένα βήμα στην πορεία της πράσινης μετάβασης. Πρόκειται για ένα ακόμα αποτέλεσμα της πολύ σημαντικής ερευνητικής δραστηριότητας που πραγματοποιείται στα ερευνητικά ιδρύματα της πατρίδας μας. Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στον διευθυντή του Ινστιτούτου ΙΠΡΕΤΕΑ, Θάνο Στούμπο, όπως και σε όλα τα μέλη της επιστημονικής ομάδας, για την ιδιαίτερα αξιόλογη και αποτελεσματική ερευνητική τους δραστηριότητα».

Με τη σειρά του, ο γενικός γραμματέας Έρευνας και Καινοτομίας, Αθανάσιος Κυριαζής, υπογράμμισε πως «η δημιουργία του πρώτου σταθμού υδρογόνου στον «Δημόκριτο» έχει όχι μόνο μια συμβολική, αλλά και μια ουσιαστική διάσταση: αποτελεί απτή απόδειξη τόσο των επιτευγμάτων των Ελλήνων Ερευνητών και της υψηλής στάθμης των έργων των Ερευνητικών Κέντρων, όσο και της πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, έτσι ώστε τα ερευνητικά αποτελέσματα να έχουν άμεσο αντίκτυπο στην κοινωνία και στην οικονομία. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, αυτή έγινε από το πρόγραμμα “Ερευνώ, Δημιουργώ, Καινοτομώ” της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας και γι’ αυτό είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, καθώς τα χρήματα που δίνουμε αξιοποιούνται κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο».

Τέλος, ο πρόεδρος του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, Γιώργος Νούνεσης, επισήμανε πως ο «Δημόκριτος» έχει δημιουργήσει τον πρώτο σταθμό ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων με υδρογόνο, βασισμένο σε ελληνική τεχνογνωσία κατά το μεγαλύτερο μέρος του. Όπως είπε, είναι καθετοποιημένη εγκατάσταση, καθώς ξεκινάει από την παραγωγή του υδρογόνου μέχρι την τελική χρήση του κι αποτελεί την πρώτη προσπάθεια στη χώρα για να προχωρήσει η διάδοση του υδρογόνου ως καύσιμου.

Η χρηματοδότηση, η οποία προέρχεται από το Uni.Fund, την εισηγμένη στον NASDAQ εταιρία ADVENT Technologies, αλλά και άλλους επενδυτές, θα χρησιμοποιηθεί για εξάπλωση της εταιρείας σε νέες αγορές αλλά και για περαιτέρω ανάπτυξη προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου και του νέου μοντέλου του συμπιεστή με εφαρμογή μεταξύ άλλων σε σταθμούς ανεφοδιασμού βαρέων οχημάτων, φορτηγών και λεωφορείων, και ο οποίος αναμένεται να αποτελέσει την ναυαρχίδα της εταιρείας.

Διαβάστε ακόμη 

Ενεργειακή κρίση: Το σχέδιο €300 δισ. της Κομισιόν – Εισαγωγές μη ρωσικού αερίου, ΑΠΕ και εξοικονόμηση ενέργειας 

Φυσικό αέριο: Η Φινλανδία προετοιμάζεται για ενδεχόμενη διακοπή των ροών από τη Ρωσία

Σαουδική Αραβία: Το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων ψηφίζει ιαπωνικό gaming