Tην αυξημένη κινητικότητα γύρω από την υλοποίηση του Euroasia Interconnectοr, επιβεβαιώνουν οι επαφές που θα έχει  σήμερα και αύριο η ελληνική πλευρά με κλιμάκιο Ισραηλινών αξιωματούχων.

Για σήμερα Δευτέρα είναι προγραμματισμένη συνάντηση  εκπροσώπων από το υπουργείο Ενέργειας, την αντίστοιχη ρυθμιστική αρχή και τον διαχειριστή του Ισραήλ, με τον ΑΔΜΗΕ ενώ το μεσημέρι επίκεινται επίσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συνάντηση με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστα Σκρέκα. Για αύριο είναι προγραμματισμένη συνάντηση με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Ο Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας βρίσκεται στο τελικό στάδιο για την απόκτηση μετοχών στην κυπριακή εταιρεία που θα κατασκευάσει το έργο, κάτι που επιβεβαίωσε και πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας.

Το σχέδιο για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης -Κύπρου -Ισραήλ έχει αναστηθεί τους τελευταίους μήνες και σε αυτό οφείλεται η βούληση αλλά και οι πιέσεις που ασκεί η κυπριακή πλευρά.

Στις αρχές του έτους από κοινού με το ΥΠΕΝ, αποφασίστηκε η σύσταση επιτροπής που έχει αναλάβει την προώθηση του έργου, στην οποία συμμετέχουν ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Γιάννης Μάργαρης, ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕ κ. Δημήτρης Φούρλαρης και δύο εκπρόσωποι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο κ. Θεόδωρος Τσακίρης αναπληρωτής καθηγητής γεωπολιτικής και ενεργειακής πολιτικής στο πανεπιστήμιο της Λευκωσίας και ο κ. Θεόδωρος Χριστόπουλος, υπεύθυνος διεθνών σχέσεων.

Μάλιστα για το έργο έχει εγκριθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 658 εκατ. ευρώ (Connecting Europe Facility) και επιπλέον 100 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο EuroAsia Interconnector μήκους 1.208 χλμ και ισχύος 2.000 MW, αποτελεί ένα μεγάλο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης που θα διασφαλίσει την ασφάλεια εφοδιασμού για τις τρεις χώρες (Ισραήλ – Κύπρος – Ελλάδα), δημιουργώντας μια εναλλακτική πηγή ενέργειας για την Ευρώπη.

Το project μετά από αρκετές καθυστερήσεις έχει εισέλθει στη φάση της κατασκευής και των διαγωνιστικών διαδικασιών. Ήδη, από πέρυσι το Μάρτιο, έχει επιλεγεί η Siemens AG για το συμβόλαιο των σταθμών μετατροπής (VSC Converter Stations), ενώ τον περασμένο Φεβρουάριο προκηρύχτηκαν δύο διαγωνισμοί για τα βασικά καλωδιακά τμήματα Ισραήλ – Κύπρος και Κύπρος – Κρήτη, συνολικού ύψους 1,7 δισ. ευρώ.

Για το πρώτο και μεγαλύτερο συμβόλαιο που αφορά στη διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη, δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν η Nexans Norway AS και η Prysmian Powerlink s.r.l.

Το έργο χωρίζεται σε δύο ομοειδή τμήματα (ανά πόλο) με ενδεικτικό προϋπολογισμό 623 εκατ. ευρώ έκαστο για τα καλωδιακά συστήματα που θα διασυνδέουν την Κύπρο με την Ελλάδα (Κρήτη).

Οι συμβάσεις αφορούν στην προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση του συστήματος καλωδίων HVDC συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπεράκτιων και χερσαίων συνοδευτικών υποδομών.

Η απόσταση που θα καλυφθεί με υποβρύχιο καλώδιο είναι 898 χιλιόμετρα με μέγιστο βάθος πόντισης στα 3.000 μέτρα, ενώ η χερσαία απόσταση μέχρι τους Σταθμούς Μετατροπής είναι 13 χλμ στην Κύπρο και 10 χλμ στην Κρήτη.

Παράλληλα, τρέχει και ο δεύτερος διαγωνισμός για το καλώδιο Ισραήλ – Κύπρος, συνολικού ενδεικτικού προϋπολογισμού 460 εκατ. ευρώ. Και σε αυτή την περίπτωση είναι χωρισμένος σε δύο ομοειδή τμήματα (ανά πόλο) με ενδεικτικό προϋπολογισμό 230 εκατ. ευρώ για καθένα.

Οι συμβάσεις αφορούν στην προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση του συστήματος καλωδίων HVDC συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπεράκτιων και χερσαίων συνοδευτικών υποδομών, ενώ η απόσταση για το υποβρύχιο καλώδιο είναι 310 χλμ με μέγιστο βάθος πόντισης στα 2.200 μέτρα. Η χερσαία απόσταση μέχρι τους Σταθμούς Μετατροπής είναι 2 χλμ για το Ισραήλ και 13 χλμ για την Κύπρο.

Το φιλόδοξο project του EuroAsia Interconnector, είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ και με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωνόταν τον Δεκέμβριο του 2023. Ωστόσο, λόγω τεχνικών αλλά και θεσμικών ζητημάτων που προέκυψαν, ο ορίζοντας ολοκλήρωσης τοποθετείται πλέον για το 2025.