Οι αγορές φυσικού αερίου σε όλο τον κόσμο έχουν πάρει φωτιά  καθώς οι εισαγωγείς συνειδητοποιούν ότι δεν υπάρχει αρκετός εφοδιασμός και αντίστοιχα αποθέματα.

Ο μακρύς και ψυχρός χειμώνας από τη Λουιζιάνα έως  τη Γερμανία, οι απρόβλεπτες διαταραχές του εφοδιασμού και η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας δημιουργούν, όπως αναφέρει το Bloomberg, ένα απελπισμένο σενάριο έλλειψης. Το οποίο εντείνεται όσο πλησιάζουν οι θερμοκρασίες του καλοκαιριού και αναμένεται να επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο όταν η ζήτηση κορυφωθεί τον ερχόμενο χειμώνα.

Οι τιμές του φυσικού αερίου, που έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο των 13 ετών στην Ευρώπη αυτή την εβδομάδα, θα καταστήσουν πιο δαπανηρό να διατηρήσουν οι άνθρωποι τα φώτα αναμμένα  στη Μαδρίτη ή δροσερά τα διαμερίσματα στο Τόκιο, αφού τα καυτά κύματα θερμότητας σε ορισμένες περιοχές το καθιστούν ήδη πιο ακριβό.

Το καθαρότερο ορυκτό καύσιμο είναι το τελευταίο εμπόρευμα που προστίθεται στον παγκόσμιο φόβο πληθωρισμού, καθώς η τιμή των πάντων, από το αργό πετρέλαιο έως το καλαμπόκι και τον χαλκό, ανεβαίνει.

Εάν το έλλειμμα φυσικού αερίου αναπτυχθεί κατά τους χειμερινούς μήνες, θα μπορούσε να ωθήσει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να κάψουν περισσότερο άνθρακα, κάτι που έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει και να αναγκάσει τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας της Κίνας να μειώσουν τις προμήθειες σε βιομηχανίες προκαλώντας  διακοπές ρεύματος όπως τον περασμένο χειμώνα. Τα νοικοκυριά είναι έτοιμα να πληρώνουν υψηλότερους λογαριασμούς  και το χειρότερο σενάριο – αν και απίθανο – είναι ότι δεν θα έχουν θέρμανση ή ηλεκτρικό ρεύμα όταν χτυπούν οι θερμοκρασίες κατάψυξης.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ Ευρώπης και Ασίας

«Οι προμήθειες είναι ήδη πολύ σφιχτές και αυτό θα μπορούσε να γίνει πολύ χειρότερο αν υπάρχει κρύος χειμώνας», δήλωσε ο James Whistler,  παγκόσμιος επικεφαλής ενεργειακών παραγώγων στο Simpson Spence Young. «Βλέπουμε έντονο ανταγωνισμό μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, και αυτό φαίνεται στο συνεχές ράλι».

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί καθώς τα αποθέματα έπεσαν στο χαμηλότερο ποσοστό εδώ και μια δεκαετία για αυτήν την περίοδο του έτους, ενώ τα ποσοστά στις ΗΠΑ και την Ασία έχουν ανέβει στο υψηλότερο εποχιακό επίπεδο των τελευταίων ετών.

Ο τομέας του φυσικού αερίου είχε από καιρό κατατμηθεί μεταξύ γεωγραφικών περιοχών, αλλά η αύξηση προμήθειας LNG και η αυξανόμενη ρευστότητα σε spot  τα τελευταία χρόνια συνέβαλε στη μετατροπή του σε μια πραγματικά παγκόσμια αγορά. Αυτή η εξέλιξη αντικατοπτρίζεται στην τιμή, καθώς η Ευρώπη και η Βόρεια Ασία ανταγωνίζονται τώρα για το LNG, οδηγώντας σε πόλεμο τιμών.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η Κίνα, η οποία κάνοντας την έκπληξη προτίθεται να ξεπεράσει την Ιαπωνία ως ο κορυφαίος εισαγωγέας ΥΦΑ παγκοσμίως για πρώτη φορά φέτος. Η Κίνα συσσωρεύει προμήθειες του καυσίμου για να τροφοδοτήσει την αναπτυσσόμενη οικονομία της και να την βοηθήσει να απομακρυνθεί από τα βρώμικα ορυκτά καύσιμα.

«Η ζήτηση ΥΦΑ της Κίνας τα τελευταία χρόνια συνεχίζει να ξεπερνά ακόμη και τους πιο αισιόδοξους αναλυτές», δήλωσε ο Henning Gloystein, παγκόσμιος διευθυντής ενέργειας και φυσικών πόρων του Eurasia Group.

Η Ευρώπη, από την άλλη, βρίσκεται σε μειονεκτική θέση, καθώς οι τελικοί χρήστες της Ασίας αυξάνουν τις τιμές για να προσελκύσουν προμήθειες από τις ΗΠΑ. Η Ευρώπη – όπου οι τιμές spot σημείωσαν άνοδο άνω του 65% φέτος – αντιμετωπίζει πρόβλημα με τα αποθέματα αερίου εν μέσω χαμηλότερων ροών από προμηθευτές αγωγών και σχεδόν ρεκόρ τιμών άνθρακα.

Οι τελικοί χρήστες της Ευρώπης αναγκάστηκαν να εξαρτώνται περισσότερο από τη Ρωσία, ωστόσο η απροθυμία της Gazprom  να στείλει επιπλέον φυσικό αέριο μέσω της Ουκρανίας ήταν ένας από τους βασικούς παράγοντες που οδήγησαν τις τιμές στην Ολλανδική αγορά,- σημείο αναφοράς για την Ευρώπη-, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008.

«Βλέπουμε τις τιμές TTF να αυξάνονται για το υπόλοιπο του 2021 καθώς η ζήτηση για ασιατικό ΥΦΑ είναι ισχυρή», δήλωσε ο Santosh Gupta, βοηθός διευθυντή της Drewry Maritime Financial Research. ” Δεν βλέπω έναν καταλύτη βραχυπρόθεσμα που να μειώνει τις τιμές.”

Πράγματι, η κατάσταση επιδεινώνεται από τις ενεργειακές ανάγκες που προκαλούνται από ακραίες καιρικές συνθήκες , δηλαδή από το  κρύο του περασμένου χειμώνα στην Ασία έως τα τρέχοντα κύματα θερμότητας στις Δυτικές ΗΠΑ και τις σοβαρές ξηρασίες σε όλο τον κόσμο που έχουν περιορίσει την παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας.

Έρχεται δύσκολος χειμώνας

Έτσι, δεν υπάρχει αρκετή νέα προσφορά ΥΦΑ για την κάλυψη αυτής της αυξανόμενης ζήτησης.  Στις ΗΠΑ, οι λεγόμενες τιμές μελλοντικής εκπλήρωσης Henry Hub έχουν υπερδιπλασιαστεί κατά το περασμένο έτος στο υψηλότερο εποχιακό επίπεδο από το 2014. Τα αποθέματα είναι 5,8% χαμηλότερα από το κανονικό για την περίοδο του έτους, το μεγαλύτερο έλλειμμα από το 2019 σε εποχιακή βάση, σηματοδοτώντας αυστηρότερες προμήθειες για τον επόμενο χειμώνα.

Οι περιορισμοί των εξαγωγών θα μπορούσαν επίσης να εντείνουν το πρόβλημα για το χειμώνα. Οι πιθανότητες συμφόρησης στη διώρυγα του Παναμά είναι «πολύ υψηλές» και θα αναγκάσουν τα LNG Carriers  των ΗΠΑ καθ ‘οδόν προς την Ασία να ακολουθήσουν μεγαλύτερες διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας ή τη διώρυγα του Σουέζ, περιορίζοντας τη διαθεσιμότητα, σύμφωνα με τον Oystein Kalleklev, διευθύνοντα σύμβουλο της Flex LNG στο Όσλο.

Υπάρχουν, όμως, μερικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου να αποφύγει μια κρίση αυτόν τον χειμώνα.

Ένα πρώιμο ξεκίνημα του αγωγού Nord Stream 2, ο οποίος συνδέει τη Ρωσία με τη Γερμανία και αντιμετώπισε καθυστερήσεις λόγω των κυρώσεων των ΗΠΑ, θα μπορούσε να προσθέσει τον απαραίτητο εφοδιασμό στην Ευρώπη και να βοηθήσει την περιοχή να αποφύγει την κρίση. Ωστόσο, ενώ οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη, ο χρόνος πρώτης ροής παραμένει αβέβαιος.

Ομοίως, ένας πιο ήπιος χειμώνας θα μπορούσε να μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου.

«Ο καιρός θα έχει την τελευταία λέξη τόσο για τα επίπεδα τιμών όσο και για τα πρότυπα μεταβλητότητας», δήλωσε ο Gergely Molnar, αναλυτής  του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.

Εν τω μεταξύ, οι έμποροι ενδέχεται να αναγκαστούν να προσαρμοστούν σε αυτήν την ευμετάβλητη αγορά, καθώς το έλλειμμα προσφοράς δεν αναμένεται να εξαφανιστεί σύντομα. Και τούτο γιατί πιθανότατα η αγορά θα παραμείνει σφιχτή για τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια καθώς η βιομηχανία αντισταθμίζει την έλλειψη νέων επενδύσεων εφοδιασμού το 2020…

Διαβάστε ακόμη:

Ναυτιλιακό τμήμα απέκτησε η AHEPA

Αποκάλυψη: Έρχεται συγκεκριμένο σχέδιο από την κυβέρνηση για εμβόλια και τουρισμό

Άλεξ Ντέιβισον (L’Oreal Hellas): Η ομορφιά είναι ανθεκτική στην κρίση