Της Μαριάννας Τζάννε

Ένα βήμα μπρος και δέκα πίσω συνεχίζει να κάνει το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, συνολικού ύψους άνω των 700 εκατομμυρίων ευρώ, με την ελληνική πλευρά να επιμένει να προχωρήσει ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ και τις Βρυξέλλες να παραπέμπουν το θέμα στον Επίτροπο Ενέργειας Αρία Κανιέτε.

Το μπερδεμένο κουβάρι συνεχίζει να δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου, την ώρα που η κυβέρνηση έχει να αντιμετωπίσει το ισχυρό λόμπι στις Βρυξέλλες του Euroasia Interconnector αλλά και την άρνηση της Κομισιόν να δώσει παράταση στις ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ μετά το 2020.

Ο Euroasia Interconnector είναι η εταιρεία που αποτελεί τον φορέα υλοποίησης του ενιαίου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης «Αττική – Κρήτη- Κύπρος- Ισραήλ».

Η εταιρεία, με βάση το σχεδιασμό έχει την δυνατότητα να συμμετέχει με 39% στο φορέα που έχει συσταθεί για να υλοποιήσει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής (Aριάδνη Interconnector) με καταληκτική ημερομηνία τα τέλη του χρόνου.

Χθες, στον καταιγισμό επιστολών που διεξάγεται τις τελευταίες μέρες, μεταξύ του υπουργείου Περιβάλλοντος και της ΕΕ, προστέθηκε άλλη μία απάντηση του Γενικού Διευθυντή Ενέργειας της Κομισιόν Κλάους Μπόρχαρντ. Ο κοινοτικός αξιωματούχος δηλώνει αποφασισμένος να τερματίσει το διάλογο με το ΥΠΕΝ και να παραπέμψει την υπόθεση, στον αρμόδιο Επίτροπο Αρία Κανιέτε.

«Λυπάμαι πολύ αλλά δεν βλέπω κανένα νόημα να συνεχίσω τις συζητήσεις στο επίπεδο μου γιατί έτσι αρχίζουμε να επαναλαμβάνουμε τον εαυτό μας και η ελληνική πλευρά έχει αρχίσει να επικοινωνεί μέσω των μέσων ενημέρωσης. Ως εκ τούτου, αποφάσισα να ενημερώσω τον Επίτροπο Αρία Κανιέτε για την αποτυχία της διαδικασίας», αναφέρεται στην επιστολή Μπόρχαρντ.

Το στέλεχος της ΕΕ απαντούσε σε γράμμα του ΥΠΕΝ που εστάλη προχθές στις Βρυξέλλες. Στην επιστολή, που υπογράφει ο διευθυντής του γραφείου του υπουργού, αναφέρεται ότι “το τμήμα Κρήτης-Κύπρου είναι τεχνικά ανώριμο και ως εκ τούτου, οι δύο διαδικασίες υποβολής προσφορών θα προκαλούσαν περαιτέρω καθυστερήσεις στην διασύνδεση Κρήτης-Αττικής”.

Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι το κόστος διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης θα μεταφερθεί στους Έλληνες καταναλωτές και επομένως “η κύρια ανησυχία είναι να διεξαχθεί διεθνής διαγωνισμός σύμφωνα με τους κανόνες περί δημοσίων συμβάσεων”.

Υπενθυμίζεται, ότι ένα σοβαρό σημείο διαφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών αποτελούν οι διαδικασίες προμηθειών. Το ΥΠΕΝ, υπεραμύνεται για ξεχωριστό διαγωνισμό ενώ η Κομισιόν, τάσσεται υπέρ των ενοποιημένων προμηθειών και για τα τρία τμήματα του έργου (Αττική – Κρήτη, Κρήτη – Κύπρος, Κύπρος – Ισραήλ).

Πάντως το υπουργείο, όπως προκύπτει από την ανταλλαγή των επιστολών, φαίνεται διατεθειμένο να βάλλει νερό στο κρασί του και να χαμηλώσει τον πήχη του τιμήματος στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνη Interconnection, το οποίο από τον ΑΔΜΗΕ έχει οριστεί στα 200 εκ. ευρώ και θεωρείται πολύ υψηλό από την Κυπριακή πλευρά. Ο Euroasia Interconnector διαθέτει μετοχικό κεφάλαιο 24.000 ευρώ, το οποίο θεωρείται πολύ χαμηλό από τον ελληνικό ΑΔΜΗΕ και μόνιμο σημείο κρητικής σχετικά με την οικονομική υπόσταση των Κυπρίων.

Σημειώνεται ότι η Euroasia Interconnector, επιδιώκει να υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης του έργου στην Κομισιόν, το οποίο όμως για να ενεργοποιηθεί χρειάζεται η υπογραφή του ΥΠΕΝ. Σχετική επιστολή, πίεσης για συνυπογραφή, εστάλη τις προηγούμενες μέρες από τον υπουργό Ενέργειας της Κύπρου προς τον κ. Σταθάκη, η οποία όμως παραμένει αναπάντητη.

Το υπουργείο και ο ΑΔΜΗΕ φαίνεται ότι βιάστηκαν να γιορτάσουν την επίτευξη μιας συμφωνίας για το πολύ σημαντικό έργο της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, την οποία μάλιστα επισφράγισαν προ ημερών και με συνέντευξη τύπου στην Κρήτη. Οι εξελίξεις τους έχουν διαψεύσει παρά την αισιοδοξία που φαίνεται να επικρατεί στην Κυπριακή πλευρά ότι στο τέλος θα υπάρξει κοινή γραμμή πλεύσης.