Μια νέα μονάδα παραγωγής που θα βασίζεται στη χρήση βιώσιμων πρώτων υλών επιτυγχάνοντας τους στόχους της ενεργειακής μετάβασης, ετοιμάζεται να υλοποιήσει η Motor Oil, επενδύοντας στην παραγωγή ανανεώσιμων και πράσινων υγρών καυσίμων.

Ο σχεδιασμός του μεγάλου ομίλου διύλισης πετρελαίου εντάσσεται στο όραμα της παγκόσμιας στρατηγικής για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, πολιτική που οδηγεί στον μετασχηματισμό του τομέα των καυσίμων και της ευρωπαϊκής διύλισης.

Πρόκειται για μια στρατηγική που ξεκίνησε πριν από 5 χρόνια και όπως εξήγησε χθες ο Γενικός Διευθυντής του οργανισμού FuelsEurope, John Cooper σε συνέδριο του ΙΕΝΕ (Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης), το αργότερο έως το 2050, κάθε λίτρο υγρού καυσίμου για μεταφορές, μπορεί να είναι ουδέτερο κλιματικά, επιτρέποντας την απανθρακοποίηση των αερομεταφορών, της ναυτιλίας και των οδικών μεταφορών.

Τα υγρά καύσιμα χαμηλής χρήσης άνθρακα είναι καύσιμα που δεν έχουν πετρελαϊκή προέλευση, και προέρχονται από βιομάζα, ΑΠΕ και δέσμευση και αποθήκευση CO2. «Οι καταναλωτές απαιτούν πιο καθαρά προϊόντα, συμβάλλοντας έτσι στην αλλαγή σελίδας του παγκόσμιου ενεργειακού τοπίου» επισήμανε χθες και ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Επιχειρησιακού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης της Motor Oil, Βίκτωρ Παπακωνσταντίνου.

Όπως ανέφερε, με βάση την κοινοτική οδηγία τουλάχιστον το 14% των καυσίμων που θα πωλούνται στα κράτη-μέλη έως το 2030, θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πρώτες ύλες. Τα πράσινα υγρά καύσιμα, σημείωσε, θα προσφέρουν ευκαιρίες ανάπτυξης και προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία.

Η ανάπτυξη πράσινων καυσίμων από την ΜΟΙ, συνδέεται και με τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού που υλοποιεί η εταιρεία στις εγκαταστάσεις της και την διεύρυνση της χρήσης μπαταριών.

Σε ανάλογη κατεύθυνση κινείται και ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων. Ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού και Νέων Δραστηριοτήτων κ. Γιώργος Αλεξόπουλος, περιέγραψε χθες τη στρατηγική του ομίλου και εστίασε ιδιαίτερα στις νέες τεχνολογίες οι οποίες μπορούν να αντικαταστήσουν τις συμβατικές. Όπως είπε, η εταιρεία δίνει έμφαση στην ανακύκλωση και τη χρήση βιώσιμων πρώτων υλών, καθώς και στα θέματα της ηλεκτροκίνησης και της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου. Εξέφρασε μάλιστα την άποψη ότι ο συνδυασμός των τεχνολογιών είναι ο μοναδικός τρόπος για να επιτευχθούν οι στόχοι για κλιματική ουδετερότητα.

Στρατηγική επιλογή των ΕΛΠΕ είναι όπως ανέφερε, η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 10% έως το 2030, ενώ υλοποιείται με εντατικούς ρυθμούς ο ψηφιακός μετασχηματισμός, μέσω του οποίου θα μπορεί να εξοικονομεί 50 εκατ. ευρώ ετησίως.

Σε αυτή την στρατηγική εντάσσεται και η ανάπτυξη ενός διαφοροποιημένο ενεργειακού χαρτοφυλακίου, με στόχο εγκατεστημένη ισχύ 300 MW από Ανανεώσιμες Πηγές έως τέλος του έτους και 600 MW συνολικά μέχρι το 2025.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις έως το 2050, η συνολική ζήτηση για υγρά καύσιμα θα έχει μειωθεί ραγδαία, με τα ανανεώσιμα καύσιμα να καλύπτουν κατά 100% τον εφοδιασμό της αγοράς.

Ο κ. Cooper επισήμανε χθες ότι η ελαχιστοποίηση των πετρελαϊκών καυσίμων στις μεταφορές έως το 2050 είναι μια κεντρική πολιτική κατεύθυνση της ΕΕ ωστόσο θα αποδειχτεί εξαιρετικά δύσκολο να αντικατασταθούν όλα τα υγρά καύσιμα με ηλεκτρισμό ή υδρογόνο.