To μεγαλύτερο πρότζεκτ παραγωγής offshore αιολικής ενέργειας παρήγαγε τα πρώτα του βατ αυτή την εβδομάδα. Το αιολικό πάρκο Dogger Bank Wind Farm στο βορειοανατολικά της Αγγλίας θα κάνει πολύ καιρό να ολοκληρωθεί, αλλά η λειτουργία της πρώτης μονάδας της είναι ιστορική. Οι τουρμπίνες της GE Vernova, «Haliade-X», έχουν ύψος 260 μέτρων έκαστη με έλικες οι οποίες έχουν μέγεθος 107 μέτρων (4 μέτρα μεγαλύτερες από το ύψος του Πύργου των Αθηνών). 

Το ιδιαίτερο του όλου πρότζεκτ, όμως, είναι και το καράβι το οποίο χρησιμοποιείται για την έγερση των τουρμπινών αυτών. Με συνολική ανυψωτική ικανότητα φορτίων 3.200 τόνων, ο «Βολταίρος» θα εγκαταστήσει 277 τουρμπίνες Haliade-X μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο καράβι εγκατάστασης offshore τουρμπίνων το οποίο έχει κατασκευαστεί και αποτελεί συνεργασία πολλαπλών εταιρειών, δεδομένης της πολυπλοκότητάς του να επιχειρεί και σε βαθιά νερά όπως αυτά της Βόρειας Θάλασσας. 

Εκεί φαίνεται και η χρησιμότητα των τεσσάρων σκελών του, τα οποία του επιτρέπουν να σηκωθεί πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Το κάθε ένα από τα σκέλη έχει μήκος 130 μέτρων και αποτελεί ένδειξη των σημαντικών προκλήσεων που δημιουργούνται από την εγκατάσταση τόσο μεγάλων τουρμπινών.

Σύμφωνα με τον Ρούτγκερ Σταντάερτ της εταιρείας πολιτικών μηχανικών, Jan De Nul, «χάρη σε αυτά τα πόδια, ο Βολταίρος μπορεί να επιχειρήσει σε βάθος 80 μέτρων, βοηθώντας στην εγκατάσταση offshore πάρκων πιο μακριά από την ακτή, ή και σε περιπτώσεις όπου τα νερά είναι πολύ βαθια κοντά στα παράλια, όπως στη Σκωτία».

Όταν ολοκληρωθεί, η Dogger Bank Wind Farm θα έχει συνολική ηλεκτροπαραγωγική ικανότητα 3,6 γιγαβάτ και θα μπορεί να τροφοδοτεί έξι εκατομμύρια νοικοκυριά ετησίως. Παράλληλα, έχει προταθεί ήδη επέκταση του πάρκου μετά από την τρίτη φάση της ολοκλήρωσής του η οποία θα επεκτείνει την ικανότητά ηλεκτροπαραγωγής περαιτέρω.

Σύμφωνα με δηλώσεις του στελέχους της Wood Mackenzie, Σόρεν Λάσεν, στο CNBC, το Dogger Bank «αποτελεί ένα τεράστιο πρότζεκτ το οποίο χρειάζεται τεράστιο βαθμό προετοιμασίας όσον αφορά για τη μεταφορά και την εγκατάσταση των τεράστιων αυτών τουρμπίνων. Κρύβεται από πίσω πολύ μεγάλη καινοτομία η οποία όχι μόνο θα κατασκευάσει νέα μηχανήματα, αλλά θα χρειαστεί και νέες βιομηχανικές μονάδες για την κατασκευή των ίδιων των μηχανημάτων αυτών. Πρόκειται για μία ολική αναδιαμόρφωση της εφοδιαστικής αλυσίδας αφού χρειάζονται ακόμα και ειδικά καράβια μόνο και μόνο για την μεταφορά των ελίκων».

Όπως είναι αναμενόμενο, οποιεσδήποτε καθυστερήσεις, ιδιαίτερα τη στιγμή που οι τιμές της ενέργειας βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, κοστίζουν πολύ και επηρεάζουν την όλη προσπάθεια.

Υψηλό είναι και το ύψος των επενδύσεων οι οποίες είναι αναγκαίες για την επέκταση και εγκατάσταση νέων αιολικών πάρκων με ηλεκτροπαραγωγική ικανότητα 30 γιγαβάτ ετησίως μέχρι το 2030 (εκτός της Κίνας). Σύμφωνα με την Wood Mackenzie, ο «λογαριασμός» αυτός θα αγγίξει τα $27 δισ. μέχρι το 2026, μόνο και μόνο για τη δημιουργία των αναγκαίων εφοδιαστικών αλυσίδων.

Οποιεσδήποτε καθυστερήσεις θα μεταφραστούν σε χρόνια προβλήματα αλλά και καθυστέρηση της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, τη στιγμή που ο χρόνος μετρά αντίστροφα.

Διαβάστε ακόμη:

Πόλεμος στο Ισραήλ: Η Γάζα και οι ισορροπίες του φόβου στη Μέση Ανατολή

Ecofin: Μαίνεται ο καυγάς για τη μεταρρύθμιση των κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας

ΟΤΕ: Ο κρυφός… άσος του real estate – Τα επόμενα βήματα μετά την ανακαίνιση των €50 εκατ. του Μεγάρου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ