Στον καθοριστικό ρόλο του φυσικού αερίου για το «στοίχημα» της ενεργειακής μετάβασης αναφέρθηκε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κων. Σκρέκας κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συζήτησης που διοργανώθηκε νωρίτερα σήμερα με θέμα “Ανάπτυξη του Δικτύου Φυσικού Αερίου και Περιφερειακή Ανάπτυξη”(Digital Dialogues/Regional Growth Conference) και με τη συμμετοχή της Διευθύνουσας Συμβούλου του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli και του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΔΑ Μάριου Τσάκα.

Ο ΥΠΕΝ στην παρέμβασή του ανέδειξε τη σημασία του εθνικού στόχου της απολιγνιτοποίησης, χαρακτηρίζοντας «έτος-ορόσημο» το 2028, καθώς η Ελλάδα μπορεί να πρωτοπορήσει, έχοντας υιοθετήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στο πλαίσιο αυτό, χαρακτήρισε καθοριστικό το ρόλο του φυσικού αερίου τις επόμενες δεκαετίες ως καυσίμου-γέφυρα, επισημαίνοντας την ανοδική συμμετοχή του στο ενεργειακό μείγμα της ηλεκτροπαραγωγής. Όπως τόνισε, το 2015 η συμμετοχή του φυσικού αερίου ήταν μόλις 14%, με το ποσοστό του λιγνίτη να φτάνει το 38% και των ΑΠΕ το 19%. Το 2020 το ποσοστό του φυσικού αερίου είχε αυξηθεί στο 36%, των ΑΠΕ στο 29%, ενώ ο λιγνίτης υποχώρησε στο 11%.

Αναφέρθηκε ακόμη στα μεγάλα επενδυτικά προγράμματα του ΔΕΣΦΑ και της ΔΕΔΑ που θα διασφαλίσουν την περαιτέρω δικτύωση, αλλά και την αναγκαία επάρκεια και σταθερότητα, εκφράζοντας την προσδοκία επιπρόσθετων επενδύσεων μετά την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Προσδιόρισε έτσι την επίτευξη τριπλού στόχου μέσω των επενδύσεων στο φυσικό αέριο, για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος σε σχέση με τα υπόλοιπα ορυκτά καύσιμα, την αποκλιμάκωση του ενεργειακού κόστους, αλλά και τη δράση τους ως εργαλεία τοπικής ανάπτυξης.

Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη υλοποίησης έργων αποθήκευσης για την ασφάλεια εφοδιασμού, όπως η υπόγεια αποθήκη Ν. Καβάλας, ενώ αναφέρθηκε και στα projects των αγωγών (TAP, IGB) και του FSRU Αλεξανδρούπολης, ως πυλώνες για την αναβάθμιση της γεωπολιτικής σημασίας της χώρας με την ένταξή της στον ενεργειακό χάρτη της ΝΑ Ευρώπης.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μίλησε ακόμη για το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» για το οποίο τόνισε ότι θα είναι στοχευμένο σε παλαιότερα κτίρια που χρήζουν μεγαλύτερης αναβάθμισης. Έτσι εκτός από εισοδηματικά κριτήρια επανέλαβε ότι θα τεθούν και άλλα, όπως η χρονολογία κατασκευής, και οι βαθμοημέρες, δηλαδή οι ημέρες ψύχους και υπερβολικής ζέστης, ανά περιοχή.

Από την πλευρά της η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli χαρακτήρισε και εκείνη το φυσικό αέριο «καύσιμο-γέφυρα»,εκτιμώντας ότι «είναι εδώ και θα παραμείνει» με την ενσωμάτωση του υδρογόνου και του βιομεθανίου που θα επιτρέψουν την περαιτέρω διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Αναφέρθηκε στο επικαιροποιημένο δεκαετές του Διαχειριστή που περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 500 εκατ ευρώ, και ειδικότερα στους δύο νέους αγωγούς, στη Δ. Μακεδονία (μήκους 111 χλμ) και σε εκείνον που θα συνδέσει τη Μεγαλόπολη με την Πάτρα (140 χλμ), που εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να λάβει την έγκριση της ΡΑΕ. Δήλωσε ακόμη ότι ο ΔΕΣΦΑ, μετά την επιτυχημένη συμφωνία για το τερματικό στο Κουβέιτ, διερευνά και άλλες ευκαιρίες για αντίστοιχα συμβόλαια που θα ενισχύσουν περαιτέρω της εξωστρέφειά του.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ Μάριος Τσάκας αναφέρθηκε στο πενταετές αναπτυξιακό πρόγραμμα, ύψους 300 εκατ. ευρώ, τονίζοντας ότι σε ορίζοντα δεκαετίας αυτό θα ανέλθει στα 500 εκατ ευρώ. Ειδικότερα για την περιοχή της Δ.Ελλάδας επισήμανε ότι το πρόγραμμα προβλέπει επενδύσεις ύψους 42 εκατ ευρώ για τη διασύνδεση της Πάτρας, του Αγρινίου και του Πύργου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023. Όπως τόνισε όλοι οι διαγωνισμοί για τα νέα έργα δικτύου της πρώτης φάσης έχουν ολοκληρωθεί και οι κατασκευαστικές εργασίες θα ξεκινήσουν τον επόμενο μήνα. Ο Μ. Τσάκας έκανε ακόμη ειδική αναφορά στην πολύπλευρη αναπτυξιακή διάσταση του προγράμματος για τις τοπικές κοινωνίες.

Διαβάστε ακόμα

«Πράσινο φως» για την πρόωρη αποπληρωμή μέρους του ελληνικού δανείου στο ΔΝΤ

Η Μπαρτσελόνα και η Ρεάλ Μαδρίτης έχασαν… στα πέναλτι από το Δικαστήριο της ΕΕ

Τι φέρνει η επόμενη μέρα για τη Χαλυβουργική