Μέσω του Χρηματιστηρίου Ενέργειας με την διάθεση πακέτων ενέργειας από την προθεσμιακή αγορά, επιλύεται ο γόρδιος δεσμός του Anti-Trust Case για τη ΔΕΗ.

Πρόκειται για την παρέμβαση της Κομισιόν που αφορούσε τη δεσπόζουσα θέση της Επιχείρησης στο λιγνίτη και για την οποία η χώρα μας, είχε καταδικαστεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η υπόθεση εκκρεμεί από το 2007.

Το πράσινο φως άναψε χθες η Επίτροπος για θέματα Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, κατά την πρώτη επίσκεψή της στην Ελλάδα, μετά την πανδημία, σε συνάντηση με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα.  

Η απόφαση αυτή έρχεται μετά την αποτυχία του market test που είχε διενεργήσει η DG COMP στις αρχές του χρόνου, προκειμένου να διατεθούν πακέτα λιγνιτικής παραγωγής στους ιδιώτες. Επιλέγεται επομένως η λύση της προθεσμιακής αγοράς όπου η ενέργεια θα χορηγείται μέσω πλειστηριασμών  στο Χρηματιστήριο Ενέργειας.

Καθυστερεί ο μηχανισμός αποζημιώσεων για το λιγνίτη

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες στο ΥΠΕΝ, συζητήθηκαν και μία σειρά από άλλα κρίσιμα θέματα που συνιστούν την λήψη μέτρων για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Μεταξύ αυτών είναι η  πρόταση της Ελλάδας για την υιοθέτηση Μηχανισμού Στρατηγικής Εφεδρείας για την περίοδο 2021-2023 αλλά και το αίτημα που έχει υποβάλει για χορήγηση αποζημίωσης ώστε να καλυφθούν έξοδα που σχετίζονται με την παύση λειτουργίας τεσσάρων λιγνιτικών ορυχείων και αντίστοιχων μονάδων της ΔΕΗ.

Σύμφωνα με πληροφορίες η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού αναγνωρίζει την σημασία, να υπάρξει αποζημίωση της ΔΕΗ για τις μονάδες που θα διατηρήσει ανοικτές για να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια του συστήματος. Ωστόσο, η χώρα μας καλείται να διαμορφώσει το πλαίσιο της πρότασης αυτής με βάση τους κανόνες ανταγωνισμού στην ΕΕ καθώς η πρόταση που έχει υποβληθεί δεν φαίνεται να ικανοποιεί τις Βρυξέλλες που ζητούν καλύτερη τεκμηρίωση και νέα μελέτη  επάρκειας. Υπό το πρίσμα αυτό φαίνεται ότι η υπόθεση στήριξη της ΔΕΗ έχει ακόμη πολύ δρόμο και με αβέβαιο αποτέλεσμα.

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος των διεκδικήσεων, η κ. Βεστάγκερ φέρεται να κράτησε αποστάσεις λέγοντας ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για κάτι τέτοιο στην Κομισιόν, κάτι το οποίο κλείνει την πόρτα για το ΥΠΕΝ.

Στη συνάντηση τέθηκε επίσης προς συζήτηση και ο μηχανισμός διαθεσιμότητας ισχύος (CRM),  ο οποίος είναι απαραίτητος προκειμένου να προχωρήσουν οι αναγκαίες επενδύσεις για την κατασκευή μονάδων ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου που θα αντικαταστήσουν τις ρυπογόνες λιγνιτικές μονάδες. Η σχετική πρόταση έχει ανακοινωθεί από τον υπουργό ότι θα υποβληθεί στην ΕΕ τον επόμενο μήνα.

Η ατζέντα περιελάμβανε επίσης και το σχήμα αποζημίωσης των υβριδικών σταθμών στα μη διασυνδεδεμένα νησιά (ΜΔΝ) αλλά και  την έγκριση του νέου σχήματος των διαγωνιστικών διαδικασιών για έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την περίοδο 2021-2024.

Το ΥΠΕΝ θεωρεί  στρατηγικής σημασίας την συνέχιση των διαγωνιστικών διαδικασιών για την επίτευξη του φιλόδοξου στόχου συμμετοχής των ΑΠΕ κατά τουλάχιστον 61% στο ενεργειακό μείγμα της χώρας έως το 2030.

Διμερή συμβόλαια

Ο κ. Σκρέκας ανακοίνωσε στην Επίτροπο Ανταγωνισμού και το πλαίσιο που ετοιμάζει για την ενίσχυση του μηχανισμού των διμερών συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (PPAs) μεταξύ παραγωγών και ενεργοβόρων βιομηχανικών καταναλωτών.

Η σχετική πρόταση, θα βασιστεί στις βέλτιστες πρακτικές άλλων χωρών και θα κοινοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες στις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες για έγκριση.

Κατά τη συνάντηση συζητήθηκε και το έργο του Τερματικού Σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη. Τον περασμένο Απρίλιο έγινε κοινοποίηση του έργου στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, προκειμένου να εξεταστεί η συμβατότητα της επένδυσης με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων.