Τη μεγαλύτερη μονάδα διαχείρισης αποβλήτων που έχει προκηρυχθεί ποτέ στη χώρα μας αλλά και από τις μεγαλύτερες στην ΕΕ, συνολικής δυναμικότητας έως 650.000 τόνους περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του ΕΔΣΝΑ για την περιοχή της Φυλής,  που αναμένεται να προκηρυχθεί με ΣΔΙΤ το επόμενο διάστημα.

Σχεδόν μαζί προγραμματίζεται να βγουν στον αέρα και ο διαγωνισμός για την αντίστοιχη μονάδα στο Σχιστό, η οποία θα αφορά τη διαχείριση 180.000 τόνων και θα ακολουθήσει η μικρότερη μονάδα του Γραμματικού για 60.000 τόνους, η οποία θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.

Πρόκειται για τις τρεις μεγάλες παρεμβάσεις για την Αττική, με τις οποίες η μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας ύστερα από πολύχρονες καθυστερήσεις θα επιχειρήσει να δώσει μόνιμες λύσεις στη διαχείριση των αστικών απορριμμάτων με έργα ύψους 640 εκατ. ευρώ, τα οποία έχει εγκρίνει ήδη η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ.

Όπως ανακοίνωσε τις προηγούμενες μέρες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης η κυβέρνηση έχει ζητήσει οι υποδομές αυτές να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης με 660 εκατ. ευρώ. Σε αυτά τα κονδύλια θα προστεθούν και περίπου 500 εκατ. ιδιωτικών επενδύσεων.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στόχος είναι στο ποσό αυτό να ενταχθούν και κάποιες μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης, οι οποίες έχουν προβλεφθεί στον νόμο για την ανακύκλωση που πρόσφατα ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση και αναμένεται να πάρει το δρόμο της ψήφισης από τη Βουλή.

Οι μνηστήρες των νέων έργων

Η έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών θα οριστικοποιήσει και το πλέγμα των συμμαχιών που αναμένεται να κινητοποιήσουν τα μεγάλα ΣΔΙΤ και τα έργα καύσης απορριμμάτων.

Το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν πληροφορίες για υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του ομίλου της Μotor Oil με την Ηλέκτωρ, θυγατρική της Ελλάκτωρ και από τους πλέον ισχυρούς παίκτες της αγοράς.

Ωστόσο, το MOU αυτό, το οποίο αφορά μόνο τα έργα ενεργειακής αξιοποίησης δεν αποκλείεται να αναθεωρηθεί καθώς στον όμιλο υπάρχουν νέα δεδομένα που δρομολογούν οι μετοχικές εξελίξεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το deal με τον όμιλο Βαρδινογιάννη έχει την σφραγίδα του κ. Δημήτρη Καλλιτσάντση.

Εάν τελικά επικρατήσει στην διοικητική διαμάχη το επενδυτικό fund της Reggenborgh Invest στην αγορά δεν αποκλείουν οι ισορροπίες να είναι διαφορετικές.

Οι Ολλανδοί, οι οποίες ελέγχουν και πάνω από το 30% των μετοχών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα έχουν κεντρικό ρόλο στις αποφάσεις και είναι αυτοί που θα καθορίσουν την γραμμή της επόμενης μέρας.

Υπό το πρίσμα αυτό ένας από τους βασικούς παίκτες της αγοράς δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο με ποιες συμμαχίες θα κατέβει στους διαγωνισμούς.

Επόμενο ερωτηματικό αποτελεί η εταιρεία Μυτιληναίος, η οποία επιδιώκει ισχυρό ρόλο στον τομέα των υποδομών και των έργων παραχώρησης αλλά χωρίς εμφανείς συμμάχους. Πρόσφατα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τίθεται επικεφαλής κοινοπραξίας που θα αναλάβει τον σχεδιασμό, την προμήθεια, και την ανέγερση εργοστασίου ενεργειακής αξιοποίησης 400.000 τόνων απορριμμάτων ετησίως, στο Cheshire της Αγγλίας.

Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι για το έργο θα συνεργαστεί με την Standardkessel Baumgarte GmbH (SBG), που αποτελεί τεχνολογικό πάροχο στον χώρο της ενεργειακής αξιοποίησης απορριμμάτων, με αντίστοιχα έργα στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη διεθνή αγορά.

Στις εταιρείες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τα έργα απορριμμάτων θα είναι σίγουρα η ΤΕΡΝΑ, η ΑVAX, η Ιντρακάτ και η Μεσόγειος ενώ δεν αποκλείεται να διεκδικήσει ρόλο και η ΔΕΗ, ειδικά για έργα που θα γίνουν σε πρώην λιγνιτικές περιοχές. Με ενδιαφέρον αναμένεται και η στάση που θα κρατήσουν στους διαγωνισμούς οι μεγάλοι διεθνείς παίκτες της αγοράς.

Σε αυτούς συγκαταλέγεται η Suez από τους πρωτοπόρους σε έργα ενεργειακής αξιοποίησης παγκοσμίως, η οποία πολιορκείται το τελευταίο διάστημα  για εξαγορά από την Veolia. Εργοστάσιο της Suez είχε επισκεφτεί προ μηνών και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ. Ενδιαφέρον δεν αποκλείεται να εκδηλώσει η γαλλική Vinci αλλά και Κινέζικοι όμιλοι που εμφανίζονται να βολιδοσκοπούν την εγχώρια αγορά.

Τα σενάρια για τις χωροθετήσεις

Παρά τις ενστάσεις που διατυπώθηκαν από την Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΕ), το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει αποφασίσει να «τρέξει» απευθείας τα έργα ενεργειακής αξιοποίησης απορριμμάτων που το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων έχει προβλέψει την κατασκευή 4 μονάδων.

Όπως λένε αρμόδιες πηγές, τα έργα αυτά θα ήταν αδύνατον να βγουν σε επίπεδο περιφερειών λόγω της πολυπλοκότητάς τους αλλά και των μεγάλων κοινωνικών  αντιδράσεων που αναμένεται να συναντήσουν. Με την ανάληψη των έργων από το ΥΠΕΝ, το υπουργείο περνά το μήνυμα ότι πρόκειται για υποδομές εθνικού χαρακτήρα και ως τέτοιες θα εκληφθούν για να προχωρήσουν.

Επί του παρόντος όμως ο σχεδιασμός φαίνεται να βρίσκεται στο σημείο μηδέν. Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι μόνο σε επίπεδο «κουτσομπολιού» ακούγονται σήμερα κάποια σενάρια χωροθέτησης μεταξύ των οποίων είναι η Φυλή, η περιοχή της Χαλυβουργικής στην Ελευσίνα και η Κοζάνη.

Η τελευταία φαίνεται να αποτελεί ένα ρεαλιστικό σχέδιο που θα μπορούσε να προχωρήσει. Οι κυριότεροι λόγοι είναι ότι μπορεί να διοχετεύει την θερμότητα της μονάδας για την τηλεθέρμανση όπου υπάρχει έτοιμο δίκτυο, το υψηλά καταρτισμένο προσωπικό από τις θερμικές μονάδες αλλά και οι υψηλές επιδοτήσεις που συγκεντρώνουν οι λιγνιτικές περιοχές.

Επιπλέον η περιοχή της Κοζάνης απέχει μόλις 1,5 ώρα από τη Θεσσαλονίκη και αυτό συνηγορεί επίσης υπέρ του σχεδιασμού καθώς θα μπορεί να συγκεντρώνει τα υπολείμματα από διάφορες κοντινές περιοχές.

Ωστόσο το μεγάλο ζητούμενο παραμένει η χωροθέτηση της μονάδας στην Αττική. Για όσους ασχολούνται με τα έργα απορριμμάτων η λειτουργία της μονάδας μαμούθ στο Λιόσια γεννά προβληματισμούς αν δεν υπάρξουν λύσεις για το που θα διοχετεύονται περίπου 300.000 τόνοι RDF (δευτερογενούς καυσίμου) που αναμένεται να παράγει το νέο εργοστάσιο.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για την χωρητικότητα της μονάδας των Λιοσίων στην διυπουργική των ΣΔΙΤ κατατέθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες δύο σχέδια. Το ένα είναι με βάση τον υφιστάμενο περιφερειακό σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ) που προβλέπει 350.000 τόνους και τον άλλο με βάση το νέο ΠΕΣΔΑ με 650.000  τόνους που προβάλλει ως το ρεαλιστικότερο σενάριο.

Πάντως το σχεδιασμό της ΣΔΙΤ στην Φυλή αμφισβητεί ήδη η δημοτική αρχή, η οποία υποστηρίζει ότι ο υφιστάμενος ΠΕΣΔΑ προβλέπει κατασκευή μονάδων στο Κεντρικό τομέα και όχι στον Δυτικό που είναι η Φυλή.

Σε ότι αφορά το νέο Περιφερειακό σχεδιασμό, τονίζεται ότι δεν έχει εγκριθεί και επομένως είναι πολύ πρόωρο να γίνεται συζήτηση για νέα μονάδα στην περιοχή.

Διαβάστε ακόμη: 

Δέκα εμβληματικά έργα για να γίνει ανταγωνιστικός ο ελληνικός τουρισμός στη μετά Covid- 19 εποχή

ΔΕΔΔΗΕ: Έρχονται 7,5 εκατομμύρια έξυπνοι μετρητές που φέρνουν επανάσταση στην διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας

ΤτΕ προς τράπεζες: Μειώστε το χάσμα χρηματοδότησης μεταξύ μεγάλων και ΜμΕ επιχειρήσεων