Σε μεγάλη αβεβαιότητα μπαίνει η κατασκευή της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης προϋπολογισμού 434 εκατ. ευρώ, που αποτελεί ένα από τα κρισιμότερα έργα για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας του λεκανοπεδίου.

Στη δύσκολη εξίσωση της σύμβασης λόγω προσφυγής στο ΣτΕ του δήμου Ηρακλείου, για την οποία μάλιστα ορίστηκε πρόσφατα νέα δικάσιμος στις 22  Φεβρουαρίου του 2024 (από 14 Νοεμβρίου του 2023) προστίθεται ένα  νέο μεγάλο αγκάθι που είναι η έλλειψη χρηματοδότησης.

Πρόκειται για μια σοβαρή παρενέργεια στο σύστημα παραγωγής έργων που φαίνεται να εξαπλώνεται και σε άλλες συμβάσεις και αποδεικνύει την προχειρότητα με την οποία προκηρύχθηκαν μεγάλα και σημαντικά έργα το προηγούμενο διάστημα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων από το οποίο βγήκε η επίμαχη σύμβαση, μετακινούνται και άλλα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και ύδρευσης συνολικής αξίας 600 εκατ. ευρώ.

Η Λ. Κύμης είναι το σπουδαιότερο έργο του λεκανοπεδίου καθώς αποτελεί μια πολύ σημαντική παρέμβαση στον ήδη επιβαρυμένο αστικό ιστό.

Πρόκειται για ένα δρόμο που εξυπηρετεί πολλές περιοχές της Αττικής. Ξεκινάει από το Γαλάτσι, διασχίζει τη Νέα Ιωνία και τη Φιλοθέη και καταλήγει στα όρια του Αμαρουσίου με το Ηράκλειο και την Κάτω Πεύκη.

Η σχεδιαζόμενη επέκταση προς την Εθνική Οδό αναμένεται να αποσυμφορήσει σημαντικά τους δρόμους της πόλης των βορείων προαστίων αλλά και την «μόνιμα» μποτιλιαρισμένη έξοδο της Αττικής Οδού στην εθνική οδό. Το έργο όμως έχει παγώσει καθώς ο δήμος Ηρακλείου αντιδρά στην υλοποίησή  του και διεκδικεί να επεκταθεί η Κύμης με σκεπαστό το κομμάτι της λεωφόρου που θα διέρχεται από το Ηράκλειο ώστε να αποφευχθεί η κίνηση στο οικιστικό κομμάτι της πόλης.

Το έργο βγήκε από το ΠΔΕ

Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές τονίζουν πως το έργο της  επέκτασης της Κύμης εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το 2021 με μηδενικές πιστώσεις και με όρο να βρει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα. Προκηρύχθηκε δηλαδή χωρίς να υπάρχουν πόροι, έβγαλε προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Άκτωρ Ιntrakat από το καλοκαίρι του 2022 και μπήκε ως προϋπόθεση για την έναρξη του έργου η εξασφάλιση της χρηματοδότησης.

Τον Ιούλιο μάλιστα του 2023,  το υπουργείο παραδέχεται ότι το έργο βγήκε από το ΠΔΕ και μετακινήθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης  (ΕΠΑ) διατηρώντας τις ίδιες δεσμεύσεις αλλά και τις ίδιες αγκυλώσεις αφού η αδυναμία χρηματοδότησης παραμένει. Το υπουργείο παρόλα αυτά δηλώνει ότι δεν εγκαταλείπεται η προσπάθεια και ότι η Κύμης εντάσσεται στα έργα προτεραιότητας της κυβέρνησης. Κάτι που μένει να αποδειχτεί.

Η πορεία του έργου, οι απεντάξεις και οι καθυστερήσεις σε πολλούς διαγωνισμούς  προκαλούν έντονο προβληματισμό στην αγορά των κατασκευών σε μια περίοδο που υπάρχει η ανάγκη εντατικοποίησης των εργοταξίων και επιτάχυνσης των έργων με τεράστια προβλήματα στο ανθρώπινο δυναμικό.

Η ταυτότητα του έργου

Η επέκταση της Λ. Κύμης υπήρξε κομμάτι των επεκτάσεων της Αττικής Οδού που η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να διαχωρίσει και να το προκηρύξει ως αυτόνομο έργο. Εξετάστηκαν διάφορα εναλλακτικά σχέδια όπως η κατασκευή με ΣΔΙΤ ακόμη και η ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο το έργο επιλέχθηκε να κατασκευαστεί ως δημόσιο και χωρίς διόδια.

Η Λ. Κύμης είναι μήκους 3,8 χιλιομέτρων που θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό και θα περιλαμβάνει δύο σήραγγες. Το συνολικό μήκος του έργου εκτιμάται σε 4,2 χλμ μαζί με την προαίρεση που προβλέπει η σύμβαση.

Τα προς μελέτη και κατασκευή έργα είναι:

(α) Ολοκλήρωση των έργων στον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφόρου. Κύμης με την Αττική Οδό.

(β) Το έργο ανοικτής οδοποιίας από τον Ανισόπεδο Κόμβο σύνδεσης της Λ. Κύμης με την Αττική Οδό (νότιο στόμιο σήραγγας)

(γ) Την σήραγγα υπόγειας διάνοιξης (ενδεικτικού μήκους 1,25 km περίπου).

(δ) Σήραγγα με την  μέθοδο εκσκαφής και επανεπίχωσης (Cut & Cover) μήκους 1,15 km.

(ε) Τα έργα ανοικτής οδοποιίας μετά το πέρας του Cut & Cover.

(στ) Λοιπά συνοδά έργα, δηλαδή, συνδέσεις με τοπικά οδικά δίκτυα, ισόπεδων κόμβων, παράπλευρα οδικά δίκτυα, έργα διευθέτησης ρεμάτων, αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, έργα σήμανσης, ασφάλισης κλπ.

(ζ) Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις υπογείων τμημάτων (πυρασφάλειας, πυρόσβεσης, εξαερισμού, ενδεχόμενων φρεατίων αερισμού, οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, υποδομής τηλεφωνοδότησης, κτίρια εξυπηρέτησης σηράγγων κλπ.)

(η) Εργασίες πρασίνου.

(θ) Προσωρινές παραλλαγές οδών και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων.

Διαβάστε ακόμη

Προϋπολογισμός: 2,7 δισ. για μέτρα στήριξης στα νοικοκυριά το 2024

Ο Μητσοτάκης και τα business panels του Λονδίνου, οι κουτσομπόλες του ΜΜ και… το ειδύλλιο στου ΣΥΡΙΖΑ, ο Μπελερής, ο Παπασταύρου και τα σβησμένα φώτα 

Το Ισραήλ ενέκρινε 4ήμερη κατάπαυση του πυρός στη Γάζα σε αντάλλαγμα για την απελευθέρωση 50 ομήρων της Χαμάς

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ