«Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Σαουδικής Αραβίας. Έχουν πραγματοποιηθεί πολλές επισκέψεις στην χώρα, έχει δημιουργηθεί το Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας- Σαουδικής Αραβίας, το οποίο συνεδριάζει τακτικά, έχουμε δει απτά αποτελέσματα και συνεργασίες να προκύπτουν, όμως το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Ριάντ είναι κλειστό εδώ και έναν χρόνο.

Είναι ένα παράδειγμα για το πόσο σημαντικές είναι κάποιες αγορές για τους εξαγωγείς και ποια είναι η αντιμετώπιση που έχουμε από το υπουργείο Εξωτερικών. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η υποσαχάρια Αφρική, μία αγορά με δυνατά χαρακτηριστικά για αρκετές κατηγορίες εξαγωγέων, όμως το μοναδικό γραφείο ΟΕΥ βρίσκεται στη Νότια Αφρική. Το ίδιο ισχύει και για την νοτιοανατολική Ασία, όπου υπάρχουν μεγάλες αγορές, υψηλή καταναλωτική ανάγκη και ακμάζουσα μεσαία τάξη. Ωστόσο ελληνικά γραφεία ΟΕΥ υπάρχουν μόνο στη Σιγκαπούρη και στην Ταϋλάνδη».

Η τοποθέτηση της Βίκυς Μακρυγιάννη, διευθύντριας του τομέα Διεθνών Σχέσεων και Περιφερειακής Ανάπτυξης του ΣΕΒ, είναι ενδεικτική των παρατηρήσεων που έγιναν στη διάρκεια του Greek Exports Forum & Awards 2024, που διοργάνωσε η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων (ΕΝΔΥ ΟΕΥ).

Οι εκπρόσωποι των Ελλήνων εξαγωγέων επεσήμαναν την έλλειψη οργανωμένου και σύγχρονου δικτύου υποστήριξης για τις ελληνικές επιχειρήσεις, ώστε να μπορέσουν να αυξήσουν την παρουσία τους στις αγορές του εξωτερικού.

Σήμερα λειτουργούν ανά τον κόσμο 57 γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, καλύπτοντας μόλις το 30% των διεθνών αγορών. Τα μισά από αυτά τα γραφεία έχουν μόλις ένα άτομο προσωπικό, γεγονός που σημαίνει ότι πρακτικά υπολειτουργούν.

«Είναι απαραίτητο να υπάρξει αύξηση του αριθμού των εμπορικών γραφείων σε χώρες υψηλής προτεραιότητας ζήτησης για τα ελληνικά προϊόντα, αύξηση των στελεχών και ένας διαδραστικός, σύγχρονος, ψηφιακός τρόπος επικοινωνίας με τους εξαγωγείς» τόνισε ο Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ).

«Απαιτείται αλλαγή του μοντέλου επικοινωνίας και στελέχωση του κλάδου με νέους εργαζόμενους, καθώς κάθε χρόνο βλέπουμε ότι αποχωρούν έμπειρα στελέχη που δεν αντικαθίστανται. Επίσης, τα ελληνικά γραφεία δε διαθέτουν κονδύλια για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων. Για παράδειγμα, έχουμε απευθυνθεί στην ελληνική πρεσβεία στη Γερμανία ζητώντας την οργάνωση μίας έκθεσης για τα κρητικά προϊόντα και μας απάντησαν ότι δεν υπάρχουν χρήματα για τέτοιους σκοπούς.

Τέλος, στα ελληνικά εμπορικά γραφεία δεν υπάρχουν συνεργάτες από τις χώρες στις οποίες λειτουργούν. Δεν υπάρχουν άνθρωποι που να μιλάνε τις γλώσσες αυτών των χωρών.»

Ανάγκη για νέες αγορές

Οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφουν συνεχή πτώση τους τελευταίους μήνες. Στα αρνητικά δύο τελευταία τρίμηνα του 2023, προστέθηκαν οι πτωτικές τάσεις των δύο πρώτων μηνών του 2024, όπως καταγράφηκαν στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑ, τα οποία επεξεργάστηκε το «Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών» (ΙΕΕΣ) του Συνδέσμου Εξαγωγέων-ΣΕΒΕ.

Το πρώτο δίμηνο του 2024 οι ελληνικές εξαγωγές παρουσίασαν μείωση κατά 11,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Παράλληλα, πάνω από τα μισά ελληνικά προϊόντα κατευθύνονται σε αγορές εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«Το 80% των ελληνικών εξαγωγών πραγματοποιείται σήμερα από το 20% των επιχειρήσεων» επεσήμανε ο Συμεών Διαμαντίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ). «Οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν περιορισμένη εξαγωγική δραστηριότητα. Τα εμπορικά γραφεία πρέπει να στηρίξουν τις ΜμΕ ώστε να ανακαλύψουν νέες αγορές. Στην προσπάθεια αυτή πρέπει να επιστρατευτεί και η τεχνητή νοημοσύνη, σε συνεργασία με ακαδημαϊκά ιδρύματα, ώστε να μπορέσουμε να εντοπίσουμε και να στοχεύσουμε σε νέες αγορές.»

Το 2023 τα γραφεία ΟΕΥ διεκπεραίωσαν συνολικά 5.200 αιτήματα κυρίως μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με ένα μέσο όρο διεκπεραίωσης τριών ημερών και με 95% των Ελλήνων επιχειρηματιών να αξιολογούν θετικά τις υπηρεσίες τους.

Στόχος του υπουργείου Εξωτερικών είναι να επεκταθεί το δίκτυο των ΟΕΥ σε περισσότερες χώρες, κυρίως σε αναδυόμενες αγορές. Παράλληλα, οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να λάβουν μέτρα προστασίας απέναντι στους αυξανόμενους πιστωτικούς κινδύνους.

«Το διεθνές περιβάλλον επιδεινώνεται, οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πληθωριστικές πιέσεις και ένα πολύ υψηλό κόστος χρηματοδότησης. Η ελληνική εξαγωγική εταιρεία οφείλει να προστατεύσει τις ταμειακές της ροές από τον κίνδυνο μίας επισφάλειας» επεσήμανε η Ηρώ Πατρελάκη, senior key account manager της εταιρείας ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων Coface, προβλέποντας ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται νέο κύμα εταιρικών πτωχεύσεων στις διεθνείς αγορές.

Διαβάστε ακόμη

Ινδία: Γιατί είναι το κλειδί για την αποτροπή της κλιματικής καταστροφής (pics)

Νέο «κύμα» εξαγορών στη «σκιά» των μεγάλων deals της πληροφορικής (pics)

Ανταρκτική: Γιατί κινδυνεύουν από καρκίνο του δέρματος οι πιγκουίνοι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

*photo credit: ©Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος/PHOTOPRESS Θ&Α Αναγνωστόπουλοι