Από τη μία πλευρά, η αύξηση του στόλου, με την παραγγελία περισσότερων και μεγαλύτερων νέων, αεροσκαφών από την Airbus στο πλαίσιο της περαιτέρω ανάπτυξης το 2024 μετά από τη φετινή χρονιά -ρεκόρ. Από την άλλη όμως η καθήλωση αεροπλάνων στο έδαφος, σε συνέχεια του ζητήματος που αντιμετωπίζει με τους κινητήρες του ο διεθνής κατασκευαστικός κολοσσός της Pratt & Whitney επηρεάζοντας πανευρωπαϊκά δεκάδες αεροπορικές με επιπλέον, χρονοβόρους ελέγχους και επιθεωρήσεις που θα πρέπει να διενεργηθούν.

Αυτά είναι τα …καλά και τα κακά νέα σε σχέση με τον στόλο της AEGEAN, όπως τα περιέγραψε χθες, Παρασκευή, στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών για τα αποτελέσματα του εννεαμήνου του 2023 ο πρόεδρος κ. Ευτύχης Βασιλάκης, προσθέτοντας ότι αυτές οι δύο παράμετροι είναι μεταξύ αυτών που θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό «τη συνολική ανάπτυξη το 2024- 2025, όχι όμως και τη βασική μας δραστηριότητα».

Οσον αφορά την παραγγελία νέων αεροσκαφών κι έχοντας ανακάμψει πλήρως «κλείνοντας τον κύκλο της πανδημίας», σύμφωνα με τη διοίκηση, ο όμιλος επέκτεινε την παραγγελία των νέων αεροσκαφών από την Airbus από τα 46 στα 50 αεροσκάφη. Επιπλέον προχώρησε στη μετατροπή της παραγγελίας για 5 από τα αεροσκάφη που δεν είχε παραλάβει, σε μεγαλύτερα, 321neo, βελτιώνοντας τη διείσδυση στον στόλο των συγκεκριμένων αεροσκαφών στο 60% ή αλλιώς στα 29 αεροσκάφη Α321neo. Μέχρι στιγμής η AEGEAN έχει παραλάβει 28 νέα αεροσκάφη, αναμένοντας ακόμη 22, εκ των οποίων τα τρία θα παραληφθούν πριν από το peak της τουριστικής σεζόν, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024 και τα υπόλοιπα τρία μετά.

Από την άλλη πλευρά, η ΑΕGEAN όπως και 40 αεροπορικές διεθνώς επηρεάζονται αρνητικά ως προς τον στόλο τους λόγω του ζητήματος που έχει προκύψει στους κινητήρες της Pratt & Whitney στα αεροσκάφη τους, τα οποία θα πρέπει να απομακρυνθούν νωρίτερα από τις πτήσεις σταδιακά μέσα στο 2024 αφενός για επιπλέον ελέγχους και επιθεωρήσεις αφετέρου για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Ειδικά για την AEGEAN υπολογίζεται ότι σταδιακά, περί τα 10 αεροσκάφη θα καθηλωθούν συνολικά το 2024 για επιπλέον ελέγχους το 2024 και αντίστοιχα το 2025. Το ζήτημα είναι πανευρωπαϊκό δεδομένου ότι επηρεάζονται κυρίως πτήσεις μικρότερων και μεσαίων αποστάσεων, δημιουργώντας για την επόμενη τουριστική σεζόν τεχνητή μείωση των αεροσκαφών σε όλες τις αεροπορικές που χρησιμοποιούν αυτούς τους κινητήρες.

Στο ερώτημα πώς αντιμετωπίζει η ΑEGEAN το συγκεκριμένο ζήτημα εν όψει της τουριστικής σεζόν του 2024, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι πρόκειται να μειωθούν από 6 σε 2 τα αεροσκάφη που προορίζονται για πτήσεις τσάρτερ κι επιπλέον επεκτείνονται οι μισθώσεις αεροσκαφών- πέντε συνολικά- που έληγαν τώρα. «Ουσιαστικά είχαμε υπολογίσει ρυθμούς ανάπτυξης των θέσεων για την επόμενη χρονιά από 6% έως 8% σε σύγκριση με το 2023, ποσοστό που μειώνεται μεταξύ 2%- 4%, άρα έχουμε ένα 4% χαμηλότερη δυνατότητα για ανάπτυξη. Παρ’ όλ’ αυτά ενισχύουμε τη θέση μας κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και συνεχίζουμε να εντάσσουμε νέους προορισμούς. Ένα άλλο ζήτημα που σχετίζεται άμεσα έχει να κάνει με τις συζητήσεις που πραγματοποιούμε- όπως και οι υπόλοιπες αεροπορικές που επηρεάζονται- με την Pratt & Witney ώστε να λάβουμε αποζημίωση και να μετριάσουμε τις όποιες απώλειες. Στο πλαίσιο αυτό, μας έχουν γίνει προτάσεις ώστε να μετριάσουμε τον αντίκτυπο, ωστόσο δεν έχουμε καταλήξει ακόμη σε μία ικανοποιητική συμφωνία- κάτι που, πάντως, θεωρούμε ότι μπορεί να συμβεί πρίν τα τέλη αυτής της χρονιάς».

Σε σχέση με τις επιπτώσεις από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή και την κίνηση από το Ισραήλ, ο πρόεδρος της AEGEAN ανέφερε ότι όπως και άλλες αεροπορικές η εταιρεία δεν πετάει στον προορισμό. Επίσης, προσαρμόζει τη χωρητικότητα των δρομολογίων της και σε άλλες κοντινές αγορές που ως ένα βαθμό έχουν επηρεαστεί και αυτές και δη την Αίγυπτο, την Ιορδανία και το Λίβανο.

Ως προς τη συνολική ζήτηση για το χειμώνα «η χειμερινή περίοδος πηγαίνει πολύ καλά τόσο λόγω της επέκτασης της σεζόν όσο και λόγω της διάθεσης των Ελλήνων να ταξιδέψουν περισσότερο. Δε βλέπουμε χαμηλότερη ζήτηση, αντίθετα, βλέπουμε δυναμική ανάλογη των τελευταίων 18 μηνών, έστω κι αν υπάρχουν γεωπολιτικά ή άλλα οικονομικά ζητήματα στο διεθνές περιβάλλον. Γι’ αυτό και έχουμε αυξήσει τις συχνότητες σε βασικές αγορές όπως η Γερμανία, έχουμε ανοίξει νέους προορισμούς όπως το Ντουμπάι και προσπαθούμε να αυξήσουμε συχνότητες σε αγορές όπου είχαμε δεί ότι έχουν προοπτικές».

Ως προς τα οικονομικά μεγέθη του ομίλου φέτος, τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων ΕBITDA εκτιμώνται μεταξύ 400- 415 εκατ. ευρώ, με τον πρόεδρο της AEGEAN να δηλώνει ότι «είναι σημαντικό ότι συνεχίσαμε να έχουμε υψηλές επιδόσεις και φέτος μετά από τις πολύ καλές επιδόσεις του 2022 και μάλιστα σημαντικά υψηλότερες σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά, που ήταν επίσης μια χρονιά -ρεκόρ. Η εταιρεία έχει ανακάμψει πλήρως στην περίοδο μετά την πανδημία, έχοντας επιπλέον ενδυναμώσει την εικόνα της στην αγορά σε επίπεδο μεριδίων και κερδοφορίας. Αυτό που είναι επίσης πολύ σημαντικό είναι οι υψηλές ταμειακές ροές, υψηλότερες από ποτέ- και μάλιστα μετά από κινήσεις για κεφάλαια που έχουν διατεθεί για επενδύσεις, αποπληρωμές δανείων και χρηματοδότηση αγοράς των νέων αεροσκαφών, ενώ έχουμε βελτιώσει σημαντικά και τους εμπορικούς μας δείκτες. Η βελτίωση των μεγεθών προέρχεται όχι μόνο από την αύξηση των τουριστικών ροών στη χώρα maw αλλά και από τη βελτίωση των δικών μας μεριδίων αγοράς».

Επισημαίνεται εδώ ότι τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 755,5 εκατ. στο τέλος του εννεαμήνου, ενώ τα ίδια κεφάλαια διαμορφώθηκαν στο τέλος εννεαμήνου σε 525,3 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμη: 

Οι Έλληνες ναυτικοί δεν επαρκούν για να επανδρώσουν τα ελληνικών συμφερόντων πλοία

Ποιες οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της Black Friday;

Το disaster story της Λαϊνόπουλος: Οι «άρχοντες» του αυτοκινήτου που κατέληξαν στους πλειστηριασμούς

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ