Εκατοντάδες επιχειρηματικές ιδέες έχουν βρει υποστήριξη από το Orange Grove τα τελευταία 11 χρόνια στην Ελλάδα, με βασικό άξονα την καινοτομία.
Μια ιδιαίτερα σημαντική συμβολή για την ανάπτυξη πολλών νεοφυών εταιρειών στη χώρα, εκ των οποίων έχουν ξεχωρίσει ως τώρα οι Clio Muse, Learnwοrlds, liateR, Feac, Enaleia, Grandmama, Lia Olive Oil κ.ά., όπως αναφέρει στη συνέντευξή της στο newmoney η Αλεξάνδρα Σαρμά, Managing Director του Orange Grove. Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι μεγάλο μέρος της προσπάθειας με επίκεντρο το εγχώριο startup οικοσύστημα έγινε κατά την διάρκεια της μακράς οικονομικής κρίσης και έπεται, προφανώς, συνέχεια.

Μια θερμοκοιτίδα, ένας «πορτοκαλεώνας», που υποστηρίζει τη δημιουργία startups και καινοτόμων ΜμΕ, μέσα από εντατικές εκπαιδεύσεις, πρόσβαση σε διεθνή τεχνογνωσία και καλές πρακτικές, όπως και τη διασύνδεση με ένα παγκόσμιο δίκτυο μεντόρων και συνεργατών.

Ποια είναι, κυρία Σαρμά, η βασική φιλοσοφία του Orange Grove;

Το Orange Grove είναι ένας αρκετά διαφορετικός incubator καθώς δημιουργήθηκε από μία Πρεσβεία, την Ολλανδική Πρεσβεία στην Αθήνα το 2013, γεγονός ασυνήθιστο. Από το ξεκίνημά του, λοιπόν, υπήρξε ένας impact-driven οργανισμός που προωθούσε την ανάπτυξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας και την ενσωμάτωση της καινοτομίας στην επιχειρηματική σκέψη ατόμων που ήθελαν να μετατρέψουν τις ιδέες τους σε επιχειρήσεις. Αυτό, με πιο απλά λόγια, σημαίνει ότι στο OG υπήρχε και θα υπάρχει θέση τόσο π.χ. για τεχνολογικές πλατφόρμες με προοπτικές υψηλής ανάπτυξης και άντλησης κεφαλαίων, όσο και για αγροτικούς παραγωγούς ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θέλουν να επιχειρήσουν αλλιώς. Κριτήριο μας είναι πάντοτε: αν δώσουμε σε κάποιον ένα, τι θα επιστρέψει στην οικονομία και την κοινωνία σε θέσεις εργασίας, γνώση, υποστήριξη άλλων επιχειρήσεων, προστασία του περιβάλλοντος κ.ά.
Η ποικιλομορφία και το εύρος σε ιδέες και δεξιότητες, σε συνδυασμό με το πολυδιάστατο διεθνές δίκτυο μεντόρων μας, έχουν δημιουργήσει ένα δυναμικό οικοσύστημα από ανθρώπους από όλους τους τομείς, με διαφορετική επιχειρηματική προσέγγιση. Μάλιστα, αυτός ο ανοιχτός χαρακτήρας ήταν που προσέφερε ευκαιρίες και σε ταλαντούχα άτομα που σε έναν τυπικό incubator ίσως δεν γίνονταν δεκτά -πολλά από τα οποία σήμερα ηγούνται πολύ επιτυχημένων επιχειρήσεων, οργανισμών και πρωτοβουλιών. Η ανάπτυξη και καινοτομία χρειάζονται τη διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία.

Ποιες και πόσες startups έχει στηρίξει μέχρι τώρα το Orange Grove; Ποιες ξεχώρισαν;

Το Orange Grove έχει υποστηρίξει περισσότερες από 400 επιχειρηματικές ιδέες, μέσα από προγράμματα pre-incubation, incubation και acceleration (2-6 μηνών), χωρίς να συνυπολογίζονται bootcamps, masterclasses και μεμονωμένα workshops. Για διαφορετικούς λόγους την καθεμία, θα ξεχωρίσω τις Clio Muse, Learnwοrlds, liateR, Feac, Enaleia, Grandmama και Lia Olive Oil.
Οι πρώτες τέσσερις αποτελούν τεχνολογικές startups με διεθνή παρουσία, οι οποίες δημιούργησαν δεκάδες θέσεις εργασίας, σήκωσαν κεφάλαια, ή συνεργάζονται με ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα παγκοσμίως, αντίστοιχα. H Enaleia καθαρίζει τη Μεσόγειο από τα πλαστικά με σημαντική διεθνή αναγνώριση. H Lia Olive Oil έχει διακριθεί ως το καλύτερο ελαιόλαδο παγκοσμίως στην κατηγορία του και πωλείται στα πιο φημισμένα καταστήματα διεθνώς.
Και η πιο «νεαρή» συγκριτικά Grandmama βρίσκεται σε τροχιά να αλλάξει ριζικά τις συνθήκες διαβίωσης και φροντίδας της τρίτης ηλικίας.
Ωστόσο, “not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted” (Cameron/Einstein).
Για μας μεγάλη αξία – που δεν είναι πάντα μετρήσιμη – έχει π.χ. ο αριθμός των ανθρώπων που ήρθαν σε επαφή με νέες ιδέες, ανέπτυξαν δεξιότητες, δημιούργησαν συνέργειες και δίκτυα. Μπορεί η επόμενη επιχειρηματική τους ιδέα να πέτυχε, όχι η πρώτη. Να εντάχθηκαν σε άλλη startup και να συνεισέφεραν στην επιτυχία της. Να δημιούργησαν πολλαπλασιαστική αξία στην τοπική τους οικονομία με την τεχνογνωσία που μετέφεραν. Ή τα ισχυρά brands που έχτισαν στο εξωτερικό να άνοιξαν το δρόμο των εξαγωγών για άλλες ελληνικές επιχειρήσεις.

Ποια η εικόνα σας για την αγορά και το ελληνικό οικοσύστημα;

Εξαρτάται ποιο είναι το σημείο σύγκρισης. Σε σχέση με το παρελθόν; Την ανταγωνιστικότητα οικοσυστημάτων του εξωτερικού; Ποιου «εξωτερικού»; Μπορεί κανείς εξίσου πειστικά να πει ότι το ποτήρι είναι μισό άδειο ή μισό γεμάτο. Για εμάς ένα κρίσιμο ερώτημα στο οποίο πρέπει να επικεντρωνόμαστε είναι κατά πόσο το οικοσύστημα καινοτομίας, και ευρύτερα οι ΜμΕ, διαθέτουν τους πόρους και τα κατάλληλα επιχειρηματικά εργαλεία για να διασφαλίσουν την ανταγωνιστικότητά τους μακροπρόθεσμα. Σε βάθος ετών, δεκαετιών. Αυτό αναπόφευκτά σημαίνει ότι πρέπει να εξετάζουμε την προοπτική του επιχειρηματικού μας οικοσυστήματος και από το κρίσιμο πρίσμα του “sustainability”. Και εκεί πρέπει να κάνουμε άλματα, γρήγορα. Ως όρος, δυστυχώς, είναι πολύ αφαιρετικός και γενικός, αλλά οι επιπτώσεις του θα είναι πολύ συγκεκριμένες και δύσκολες για τις επιχειρήσεις.

Οπότε θεωρείτε ότι το οικοσύστημα θα δυσκολευτεί μελλοντικά;

Τόσο το οικοσύστημα καινοτομίας όσο και ευρύτερα η επιχειρηματικότητα, με πιο ευάλωτες τις ΜμΕ, θα αντιμετωπίσουν σοβαρές προκλήσεις. Για παράδειγμα, έχουμε ένα τεχνολογικό οικοσύστημα που αναπτύσσεται και πρέπει να καλύψει μία συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Αλλά και μία αυξανόμενη αρθρογραφία που προειδοποιεί για το ρυθμό εξάντλησης αποθεμάτων του υπεδάφους σε μέταλλα, δηλαδή για τον κίνδυνο ελλείψεων σε πρώτες ύλες για να φτιάξουμε τα τεχνολογικά προϊόντα που θέλουμε. Την ίδια ώρα υπολογίζεται ότι $57δισ. σε πολύτιμες ύλες ετησίως καταλήγουν ως e-waste σε χωματερές.
Μία επιχειρηματική αλυσίδα που είναι προφανές ότι δυσλειτουργεί. Είναι δεδομένο ότι τα επιχειρηματικά μας μοντέλα δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες και προκλήσεις που έχουν αρχίσει να εκδηλώνονται, καθιστώντας τις επιχειρήσεις ευάλωτες.
Από τον αγρότη έως τα apps, όλες οι επιχειρήσεις άμεσα ή έμμεσα εξαρτώνται από το περιβάλλον για πρώτες ύλες, αλλά παραδόξως τα επιχειρηματικά τους μοντέλα δεν συνυπολογίζουν το περιβάλλον. Αναπτύσσονται πάνω σε υποθέσεις όπως ότι θα συνεχίσουν για πάντα να έχουν πρόσβαση σε απεριόριστους, φθηνούς ή δωρεάν πόρους και πρώτες ύλες, ενώ ταυτόχρονα οι οικονομικοί τους υπολογισμοί δεν προσμετρούν όλα τα κόστη που μπορεί να δημιουργούν (π.χ. το κόστος διαχείρισης των επιπτώσεων από τη συσκευασία των προϊόντων τους). Οι κρίσεις, όμως, γεννούν ευκαιρίες -το γνωρίζουμε. Η επίτευξη των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης είχε υπολογιστεί ότι μπορούσε να δημιουργήσει >$12 τρισ. σε επιχειρηματικές ευκαιρίες.
Ο π.CEO της Unilever, Paul Polman, έχει αναφέρει πώς οι επιχειρήσεις στο portfolio της εταιρείας που ακολουθούσαν βιώσιμες πρακτικές είχαν τις καλύτερες επιδόσεις. Κοιτάζοντας τα οικοσυστήματα της Ολλανδίας, Νορβηγίας ή Ισλανδίας βλέπουμε τις μοναδικές ευκαιρίες που υπάρχουν.

Θα μας αναφέρετε τους επόμενους σας στόχους;

Πέραν της ηθικής διάστασης του προβλήματος, οι νομοθεσίες αλλάζουν, τα κόστη αλλάζουν, το καταναλωτικό κοινό αλλάζει, οι αλυσίδες αξίας έχουν ήδη δείξει πόσο ευάλωτες και ασταθείς είναι, ακόμα και η πρόσβαση σε χρηματοδότηση γίνεται πιο δύσκολη.
Η μεγάλη πρόκληση για πολλές επιχειρήσεις είναι όχι το Γιατί αλλά το Πώς θα κάνουν τη μετάβαση. Χρειάζονται πόρους, γνώσεις και εργαλεία. Και ιδιαίτερα οι ΜμΕ δεν τα διαθέτουν. Οργανισμοί υποστήριξης της επιχειρηματικότητας θα πρέπει να συνεισφέρουν και να στηρίξουν.
Από την πλευρά μας, στο Orange Grove δημιουργήσαμε το SDG House Greece, για τη στήριξη startups και ΜμΕ σε αυτή τους τη μετάβαση.

Αυτό το διάστημα, τρέχουμε δύο κύκλους από εκπαιδεύσεις, τα Sustainable Acceleration Programmes που υποστηρίζουν επιχειρήσεις να κατανοήσουν τι σημαίνει βιώσιμη ανάπτυξη για την επιχείρησή τους, να καταγράψουν τις απειλές και ευκαιρίες τους, να κατανοήσουν τις εξελίξεις στη νομοθεσία και να δημιουργήσουν στρατηγικές για να ενσωματώσουν βιώσιμες πρακτικές σε όλες τις διαδικασίες και τις αλυσίδες αξίας τους.
Σε αυτά, θα προστεθούν επιπλέον δράσεις με στόχο τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος από ειδικούς, επιχειρήσεις και οργανισμούς που καινοτομούν στο χώρο της βιώσιμης επιχειρηματικότητας.

Διαβάστε ακόμη

Οι πρώτες συμφωνίες στην Ινδία – Στη Βομβάη ο πρωθυπουργός και η επιχειρηματική αποστολή

ΑΠΕ: Η Ελούντα διώχνει τα υπεράκτια αιολικά από τις ακτές

Τράπεζες: Κυβερνητικό «πρέσινγκ» για επιτόκια δανείων και προμήθειες στα POS

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ