Χρειάστηκαν μόλις 100 ημέρες προεδρίας για να γυρίσει μπούμερανγκ η πολιτική προστατευτισμού του Ντόναλντ Τραμπ απέναντι στην ίδια την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Εκεί όπου άλλοι πρόεδροι αφιέρωσαν δεκαετίες για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών του Ντιτρόιτ, ο Τραμπ, μέσα σε τρεις μήνες, κατάφερε να τις φέρει αντιμέτωπες με παγωμένα επενδυτικά σχέδια, πτώση κερδών και διοικήσεις που αποσύρουν τις ετήσιες οικονομικές τους προβλέψεις εν μέσω αβεβαιότητας.

Η στρατηγική των εισαγωγικών δασμών, που διαφημίστηκε ως ασπίδα προστασίας για τις αμερικανικές βιομηχανίες, αποδεικνύεται στην πράξη βαρίδι για τον κλάδο – και πρώτα από όλα για την General Motors.

Η GM μετρά απώλειες – Τα κέρδη βυθίζονται

Η General Motors, κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ, είδε τα καθαρά της κέρδη να μειώνονται κατά 6,6% μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025, φτάνοντας τα 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Ιδιαίτερα τις τελευταίες 20 ημέρες του τριμήνου, η διοίκηση της εταιρείας αναγκάστηκε να αποσύρει όλες τις προβλέψεις για τη χρονιά, επικαλούμενη το ασταθές περιβάλλον που έχει προκαλέσει ο εμπορικός πόλεμος των δασμών.

Η πτώση στα κέρδη, αν και φαίνεται περιορισμένη, μεταφράζεται σε περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια που χάθηκαν σε σχέση με το ίδιο διάστημα του προηγούμενου έτους. Όλα αυτά, τη στιγμή που τα συνολικά έσοδα της GM αυξήθηκαν κατά 2,3%, αγγίζοντας τα 44 δισ. δολάρια, λόγω προσωρινής έξαρσης στις πωλήσεις μετά τις εξαγγελίες Τραμπ.

Μια εφήμερη έκρηξη πωλήσεων – αλλά με ημερομηνία λήξης

Η αύξηση των εσόδων οφείλεται εν πολλοίς στην αγοραστική ανησυχία των Αμερικανών: φοβούμενοι πιθανές αυξήσεις τιμών, έσπευσαν να αγοράσουν αυτοκίνητα πριν οι δασμοί μετακυλιστούν στο ράφι. Η GM ανέφερε άνοδο 17% στις πωλήσεις στις ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του έτους, με ιδιαίτερη ώθηση στα pickup φορτηγά.

Ωστόσο, αυτή η αύξηση χαρακτηρίζεται από πολλούς ως «τεχνητή». Οι προσφορές και οι εκπτώσεις λειτουργούν ως προσωρινό αντιστάθμισμα, αλλά δεν αρκούν για να στηρίξουν τις μακροπρόθεσμες προβλέψεις. Όταν οι δασμοί αποτυπωθούν στις τελικές τιμές, η ζήτηση αναμένεται να υποχωρήσει.

Στο στόχαστρο τα pickups και τα SUV – Η καρδιά της κερδοφορίας

Η General Motors βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην επιτυχία των βαρέων οχημάτων της – των pickups και των SUV – τα οποία της εξασφαλίζουν υψηλά περιθώρια κέρδους. Όμως, η επιβολή δασμών 25% σε εισαγόμενα οχήματα και εξαρτήματα, πλήττει καίρια αυτή την κατηγορία.

Πολλά από τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται σε αυτά τα μοντέλα, όπως το Chevrolet Silverado ή το Cadillac Escalade, προέρχονται από το Μεξικό και τον Καναδά. Με την επιβολή δασμών σε εισαγωγές από τους δύο βασικούς εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, το κόστος παραγωγής εκτινάσσεται – και μαζί του, οι τελικές τιμές για τον καταναλωτή.

Πολιτικές δηλώσεις vs. οικονομική πραγματικότητα

Η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Mary Barra, προσπάθησε να κρατήσει ισορροπίες, δηλώνοντας ότι κατανοεί τις επιδιώξεις της κυβέρνησης για ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής. Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία υποχρεώθηκε να παγώσει το πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών και να προειδοποιήσει τους επενδυτές να μη βασίζονται στις προηγούμενες οικονομικές προβλέψεις.

Η ειρωνεία είναι προφανής: η πολιτική που υποτίθεται ότι σχεδιάστηκε για να ενισχύσει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, έχει ως αποτέλεσμα την αποσταθεροποίησή τους – ξεκινώντας από την ίδια τη ναυαρχίδα τους.

Πλήγμα και στις αγορές – Οι αναλυτές προειδοποιούν

Η μετοχή της GM υποχώρησε σταδιακά τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς οι επενδυτές βλέπουν τις πιέσεις να αυξάνονται. Οι αναλυτές εκφράζουν ανοιχτά την ανησυχία τους για τη μακροχρόνια βιωσιμότητα της στρατηγικής των δασμών, προβλέποντας μειώσεις κερδοφορίας όχι μόνο για τη GM αλλά για ολόκληρο τον κλάδο.

Με την αγορά να αντιμετωπίζει αυξημένα κόστη και τον καταναλωτή να βλέπει τις τιμές να αυξάνονται, οι πολιτικές που εφαρμόζονται πλήττουν τελικά τόσο τους κατασκευαστές όσο και το κοινό που καλούνται να εξυπηρετήσουν.

Ο εμπορικός πόλεμος «χτυπά» φίλους και όχι αντιπάλους

Ένα ακόμη παράδοξο: οι δασμοί Τραμπ δεν στρέφονται ενάντια σε ανταγωνιστές, αλλά σε παραδοσιακούς συμμάχους. Μεξικό και Καναδάς, χώρες που λειτουργούν επί δεκαετίες ως πυλώνες συνεργασίας για την αμερικανική βιομηχανία, αντιμετωπίζονται πλέον ως αντίπαλοι.

Αυτό έχει τεράστιο αντίκτυπο: σχεδόν οι μισές πωλήσεις οχημάτων της GM στις ΗΠΑ αφορούν μοντέλα που είτε κατασκευάζονται εκτός χώρας είτε εξαρτώνται από εισαγόμενα μέρη. Η νέα εμπορική πολιτική απειλεί να αφαιρέσει δισεκατομμύρια από τα κέρδη της εταιρείας ετησίως.

Η ώρα της αυτοκριτικής;

Η υπόσχεση του «America First» μετατρέπεται σε αθέλητο σαμποτάζ. Η GM βρίσκεται αντιμέτωπη με μειωμένα κέρδη, αβέβαιο μέλλον και αποδυναμωμένο επενδυτικό προφίλ. Οι πολιτικές προστατευτισμού, μακριά από το να ενισχύσουν τη βιομηχανία, προσθέτουν βάρος στους ώμους της…

Διαβάστε ακόμη

Σε πολιτικό χάος η Γερμανία μετά την ήττα Μερτς στη Bundestag

ΕΕ: Καμπανάκι για δασμούς €549 δισ. από ΗΠΑ – Στο στόχαστρο το 97% των ευρωπαϊκών εξαγωγών (γράφημα)

UBS: Θα πληρώσει $511 εκατ. για σκάνδαλο φοροδιαφυγής της Credit Suisse

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα