Αλματώδεις ρυθμοί ανάπτυξης μετά την πανδημία, αλλά και το «πανωπροίκι» των 32 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλάζουν τον χάρτη και τους κανόνες των επενδύσεων στη χώρα μας.

Στο οικονομικό επιτελείο προετοιμάζονται για τη νέα κανονικότητα που διανοίγεται στην ελληνική οικονομία, με γνώμονα πάντα να μη στερηθεί το Ελληνικό Δημόσιο ευκαιρίες και υπεραξίες που, σε διαφορετική περίπτωση, θα τις καρπωθούν οι ιδιώτες επενδυτές.

Μετά την πανδημία και τα μνημόνια οι διεθνείς οργανισμοί προβλέπουν για τη χώρα μας επενδυτικό «μπουμ» και ισχυρή ανάκαμψη. Στις περιπτώσεις αυτές η προσοχή συνήθως εστιάζεται είτε στο ύψος των κεφαλαίων που απαιτούνται για να καλύψουν το επενδυτικό κενό που μαστίζει τη χώρα είτε στο εισπρακτικό τίμημα για το Δημόσιο -όταν πρόκειται για επενδύσεις μέσω ιδιωτικοποιήσεων- το οποίο λογικά αυξάνεται όσο οι προοπτικές της χώρας και των κλάδων της οικονομίας βελτιώνονται.

Οι πιο έμπειροι, όμως, γνωρίζουν ότι ο πραγματικός κίνδυνος για τα συμφέροντα του Δημοσίου κρύβεται πάντα στις λεπτομέρειες και στα ψιλά γράμματα των συμβάσεων.

Ομάδα κρούσης

Για να διαφυλαχθούν λοιπόν τα συμφέροντα του Δημοσίου και να μην καταλήξουν βορά των ιδιωτών για δεκαετίες, στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζεται η δημιουργία ομάδας κρούσης αποτελούμενης από νομικούς, για να μελετά, να ελέγχει, να τροποποιεί και να αναθεωρεί τους όρους σε ιδιωτικοποιήσεις, συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ή άλλες συμβάσεις με ιδιώτες – ακόμα και στις υφιστάμενες!

Ορισμένες από τις συμβάσεις που επίκειται να συναφθούν με ιδιώτες και μπαίνουν στο μικροσκόπιο άμεσα είναι, μεταξύ άλλων:

■ Η επέκταση παραχώρησης της Αττικής Οδού ή και του διεθνούς αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» αν το επιτρέψουν οι συνθήκες (καθώς η τουριστική και οικονομική δραστηριότητα ανακάμπτει) για τα επόμενα 20-25 χρόνια.
■ Η αξιοποίηση ακινήτων (π.χ. Γούρνες Ηρακλείου, Κυβερνητικό Πάρκο στην πρώην ΠΥΡΚΑΛ κ.λπ.)
■ Η ανάθεση και ολοκλήρωση κατασκευής οδικών αξόνων (ΒΟΑΚ, Ε65 και άλλων)
■ Ο εκσυγχρονισμός σιδηροδρόμων, η νέα γραμμή Δυτική Αττική – Μέγαρα κ.λπ.
■ Οι αποκρατικοποιήσεις στην ενέργεια (ΔΕΠΑ Εμπορίας, Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας κ.ά.)
■ Νέοι διαγωνισμοί όπως αυτοί για ΕΛ.ΠΕ., μαρίνες, ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ ή και άλλα assets.
■ Εργα του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως ασύρματα δίκτυα 5G σε 6 αυτοκινητοδρόμους και κατά μήκος 2.000 χλμ., υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών για σύνδεση με τα νησιά και την Κύπρο, ψηφιοποίηση των αρχείων του κράτους (Πολεοδομίες, Κτηματολόγιο, ΕΦΚΑ κ.λπ.).

Αλλαγή σελίδας

Μια εξέλιξη όπως αυτή θα σηματοδοτεί ότι η χώρα αφήνει πίσω παθογένειες της υπερδεκαετούς οικονομικής κρίσης (αλλά και πριν από αυτήν) όταν κυνηγούσε… με το τουφέκι τις επενδύσεις και οι ιδιώτες συνήπταν από θέση ισχύος λεόντειες συμβάσεις με το Ελληνικό Δημόσιο.

Εκ των υστέρων αξιολογήσεις μεγάλων έργων που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της Κομισιόν έχουν καταδείξει ότι π.χ. οδικά έργα που χρηματοδοτήθηκαν από ΚΠΣ «κόστισαν τα διπλά για να καταστεί στον διπλάσιο χρόνο το μισό φυσικό αντικείμενο από όσο είχε προϋπολογιστεί» (π.χ. 500 μέτρα αντί ένα χιλιόμετρο δρόμου). Πονεμένη ιστορία επίσης αποτελούν, διαχρονικά, και τα επιδοτούμενα από το κράτος αλλά αμφιβόλου ποιότητας και αποδοτικότητας εκπαιδευτικά «σεμινάρια κατάρτισης», από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 ήδη μέχρι και τα πρόσφατα «σκόιλ ελίκικου».

Αυτό πλέον όμως αλλάζει: πριν από δύο χρόνια, όταν παρελάμβανε τις περίφημες «βόμβες με αναμμένα φιτίλια στην οικονομία», ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας επέλεγε οικονομολόγους ως συνεργάτες και γενικούς γραμματείς στο υπουργείο Οικονομικών, για να αντιμετωπίσει την κρίση που είχε να διαχειριστεί. Οχι τυχαία ίσως, πριν από λίγες ημέρες επέλεξε για γενικό γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής έναν… μάχιμο δικηγόρο (τον κ. Νικόλαο Κουλοχέρη), διορισμένο στον Αρειο Πάγο με ειδίκευση στους τομείς δημοσίων και αστικών συμβάσεων, ακινήτων και ιδιωτικοποιήσεων.

Το στίγμα των προθέσεων για μεγαλύτερο «ξεσκόνισμα», καλύτερη διαπραγμάτευση και βελτίωση των συμβάσεων υπέρ του Δημοσίου, είχε δώσει από την πρώτη στιγμή ο υπουργός Οικονομικών. Αθόρυβα και μεθοδικά, στις πολύμηνες διαπραγματεύσεις που ξεκίνησε ο ίδιος από το μηδέν για τη διανομή εκτάσεων του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, έβαλε στόχο τη διατήρηση στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου τουριστικών υποδομών με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χωρική γειτνίαση.

Αλλά και πέρα από τα ακίνητα που θα επιστρέψουν στο Δημόσιο, το υπουργείο Οικονομικών πέτυχε σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ να έρθει σε συμφωνία με τον φορέα της επένδυσης, για να παραχώσει επιπλέον χώρους και ακίνητα στο νέο Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό, οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν δωρεάν από φορείς και οργανισμούς του Δημοσίου, στα επόμενα 75 χρόνια…

Διαβάστε ακόμα:

Μπεν Φράνσις: Οι… fit Youtubers τον έκαναν δισεκατομμυριούχο στα 20 του

Ειδικό τέλος κινητής τηλεφωνίας: Πώς μεταφράζεται η μείωση για τους καταναλωτές (vid)

Amazon: Πόσο αυξάνει το κατώτατο ωρομίσθιο – Πόσες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας ανοίγει