Επιχειρήσεις

Γιάννης Ραπτόπουλος: Ο επιχειρηματίας που έσπασε ένα μονοπώλιο αλλά έγινε «Βασιλιάς των χρεών»

  • Στέλιος Μορφίδης


Μία εταιρεία «φάντασμα» της παλιάς της εικόνας και πολλά χρέη. Αυτή είναι η επιχειρηματική παρακαταθήκη που αφήνει πίσω του ο Γιάννης Ραπτόπουλος, ιδρυτής της Express Service που απεβίωσε σήμερα σε ηλικία 78 ετών.

Ο άνθρωπος που ξεκίνησε από ένα συνεργείο αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη και αργότερα έσπασε το μονοπώλιο της ΕΛΠΑ στις υπηρεσίες Οδικής Βοήθειας δημιουργώντας ένα μεγάλο δίκτυο εξυπηρέτησης σε όλη τη χώρα «σαρώνοντας» την αγορά, εκμεταλλεύθηκε κάθε πολιτική γνωριμία, κάθε εποπτικό και ελεγκτικό κενό για να μην συμβιβαστεί με τίποτα λιγότερο απ’ αυτό που θεωρούσε ότι είχε χτίσει, μία «μίνι αυτοκρατορία». Εις βάρος όμως, όπως αποδείχθηκε, των εργαζομένων του, των ασφαλιστικών Ταμείων και του ίδιου του Δημοσίου που συνήθως «κολλούσε» στις συνεχείς αλλαγές ΑΦΜ των επιχειρήσεων αλλά και την πολιτική κάλυψη για την συλλογή των οφειλών…

Και κάπως έτσι ο ίδιος έφθασε να θεωρείται «Βασιλιάς των χρεών» στον ΕΦΚΑ με οφειλές 136 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που είχε δημοσιοποιήσει η ΑΑΔΕ στα μέσα του 2019. Γι αυτά τα χρέη ο ίδιος θα συλληφθεί αρκετές φορές πάνω στην κορύφωση της κρίσης και της μνημονιακής πίεσης.  Το 2014 μάλιστα θα καταδικαστεί και σε συνολική ποινή φυλάκισης 5 ετών και 8 μηνών -που ήταν εξαγοράσιμη προς 20 ευρώ ημερησίως.  Και πάλι όμως τα χρέη έμειναν γραμμένα…

Ο Γιάννης Ραπτόπουλος υπήρξε η επιτομή του ελληνικού επιχειρείν στα χρόνια του ’80. Κλασικός Θεσσαλονικιός παλιάς κοπής, υπήρξε το παιδί ενός αριστερού αντάρτη και μιας καντηλανάφτισας και μεγάλωσε στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης. Μετά το νυχτερινό σχολείο θα γίνει πυγμάχος στον Ηρακλή (εξ ου και οι καλές σχέσεις με τη «νυχτερινή» πόλη και τους …ανθρώπους της) και το 1957 βρέθηκε να δουλεύει σε συνεργείο αυτοκινήτων. Μπήκε στη σχολή Ευκλείδης να σπουδάσει και έπιασε δουλειά ως τεχνίτης στον ΟΑΣΘ.

Άνοιξε συνεργείο αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη και το 1977 ίδρυσε την Express Service, σπάζοντας το μονοπώλιο της ΕΛΠΑ.Η επιτυχία υπήρξε άμεση. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 η Αλίκη Βουγιουκλάκη, στενή του φίλη, πρωταγωνιστούσε σε διαφήμιση της εταιρείας εκτοξεύοντας τις πωλήσεις με τον πρώτου τριφήμιο αριθμό κλήσης σε εταιρείες οδικής βοήθειας του γνωστού 154. Ο Γιάννης Ραπτόπουλος από εκεί και πέρα δεν …μαζευόταν. Έφερε από τις ΗΠΑ τον ηθοποιό Ντέιβιντ Χάσελχοφ, από την σειρά Ιππότης της Ασφάλτου για να παίξει σε διαφήμιση.

Ως γνήσιος νεόπλουτος θα κτίσει μια βίλα αυτοκρατορικών διαστάσεων στους Ελαιώνες της Θεσσαλονίκης από την οποία κάθε βορειοελλαδίτης πολιτικός που σεβόταν τον εαυτό του θα περάσει. Ένας εξ αυτών και ο Άκης Τσοχατζόπουλος ο οποίος όταν το υπουργείο Ανάπτυξης το 2001 ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας της εταιρείας του βοήθησε αποφασιστικά να μην γίνει κάτι τέτοιο. Ακόμα και η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος είχε αγανακτήσει με την εύνοια που επιδεικνυόταν με κυνικό τρόπο στον επιχειρηματία με αποτέλεσμα λίγο αργότερα κι όταν η ΝΔ του Κώστα Καραμανλή ήλθε στα πράγματα να υπάρξει καταγγελία εις βάρος του Γιάννη Ραπτόπουλου. Ενός επιχειρηματία όμως που και επί ΝΔ έπαιρνε δουλειές από το Κράτος όπως το συμβόλαιο που εξασφάλισε από την Αγροτική Ασφαλιστική επί ημερών Πανταλάκη.

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως το 1997, έγινε για σύντομο διάστημα και εκδότης, προσφέροντας 1,2 δισ. δραχμές για να αποκτήσει τις εφημερίδες «Μακεδονία» και «Θεσσαλονίκη» από το συγκρότημα Βελλίδη. Τις ξαναπούλησε γρήγορα στον ελληνοαμερικανό Τζον Ρήγα. Κάποιοι πάντως λένε για αυτήν του την περιπέτεια πως λειτούργησε ως βοηθός του Άκη Τσοχατζόπουλου, καθώς ο τελευταίος ήθελε ερείσματα στα ΜΜΕ της βορείου Ελλάδος κι ας είχε χάσει το κόμμα από τον Κώστα Σημίτη. Ήταν η περίοδος μετά τα Ίμια στην οποία ο πρώην Υπουργός σκεπτόταν πολιτικό και αρχηγικό come back.

Διαβάστε ακόμη:

Για ποιους κλάδους ισχύει ακόμα το «μπλόκο» στις απολύσεις

Νίκος Λούλης: «Το ντιλ Chipita – Mondelez θα ανοίξει πόρτες και στην Μύλοι Λούλης»

«Astypalea project»: Τι θα ανακοινώσει σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης