Δεν γεννήθηκε μέσα στις καλύτερες συνθήκες και για πολλά χρόνια το ακολουθούσε η «ταμπέλα» του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας. Το Υπερταμείο, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας όπως είναι ο επίσημος τίτλος του, συστάθηκε το 2016, εν μέσω τρίτου Μνημονίου. Δημιουργήθηκε μετά την επιμονή των δανειστών για αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, ώστε να αποπληρωθεί μέρος των δανείων που έλαβε η Ελλάδα.

Ωστόσο, το Υπερταμείο είναι κάθε άλλο παρά εργαλείο εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, όπως διαβεβαιώνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γρηγόρης Δημητριάδης στη συνέντευξη που παραχώρησε στο newmoney στα πλαίσια του FinForum 2023. Αντίθετα, στόχος του είναι να ενισχύσει τη δημόσια περιουσία και να εξελιχθεί σε Sovereign Wealth Fund στα πρότυπα αντίστοιχων υπερταμείων του εξωτερικού.

«Το Υπερταμείο έπρεπε να το είχαμε δημιουργήσει εμείς από μόνοι μας» σημειώνει χαρακτηριστικά. «Αντίστοιχα Υπερταμεία υπάρχουν και σε άλλες χώρες, για παράδειγμα στην Πορτογαλία, στη Γαλλία, στην Ισπανία όπου έχει λάβει και κεφάλαια δύο δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά και σε πολλές χώρες εκτός Ευρώπης. Πρόκειται για οχήματα προσέλκυσης ξένων επενδύσεων».

Οι στόχοι για ΕΛΤΑ- ΣΤΑΣΥ

Από τις πιο σημαντικές ιστορίες επιτυχίας του Υπερταμείου είναι σαφώς αυτή της ΔΕΗ, μίας εταιρείας που βρέθηκε στα πρόθυρα της κατάρρευσης πριν από λίγα χρόνια και σήμερα έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη ξένων επενδυτών και ενισχύει την παρουσία της και στις αγορές των Βαλκανίων.

Ανάλογη μεταμόρφωση επιδιώκει το Υπερταμείο για τα ΕΛΤΑ, όπου έχει τοποθετηθεί διευθύνων σύμβουλος από την ελεύθερη αγορά (ο Γρηγόρης Σκλήκας, με θητεία σε θέσεις διοίκησης πολυεθνικών σε τομείς Food & Beverage). Στόχος του σχεδίου αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ είναι η αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τον πολίτη (με υπηρεσίες όπως κούριερ και express parcel) και η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων.

Ριζική αναδιάρθρωση και σύγχρονες υπηρεσίες προς τους πολίτες προβλέπει το σχέδιο αναμόρφωσης των ΕΛΤΑ

Επίσης, ψηλά στη λίστα του Υπερταμείου είναι ο μετασχηματισμός των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής. Το σχέδιο ομιλοποίησης της ΣΤΑΣΥ μπαίνει σε εφαρμογή από το φθινόπωρο με στόχο την ενοποίηση του στόλου και την παροχή βελτιωμένων και διασυνδεδεμένων δρομολογίων.

Την «ομιλοποίηση» της ΣΤΑΣΥ προβλέπει το νέο σχέδιο της διοίησης με στόχο την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών

«Θέλουμε να είμαστε ενεργοί μέτοχοι στις εταιρείες που βρίσκονται σε μεταβατική φάση» εξηγεί ο Γρ. Δημητριάδης. «Θέλουμε να προσελκύουμε διεθνείς επενδυτές με μια σοβαρότητα, με σωστή εταιρική διακυβέρνηση, με όλα αυτά τα στοιχεία, τα οποία ένας σοβαρός μακροπρόθεσμος ξένος επενδυτής επιζητά. Με δεδομένο ότι η χώρα θα λάβει και την επενδυτική βαθμίδα, οι μεγάλοι θεσμικοί επενδυτές θα εξετάσουν πολύ πιο προσεκτικά την περίπτωση της Ελλάδας. Όμως, μαζί θα έρθει και ο ανταγωνισμός από τις υπόλοιπες χώρες που βρίσκονται επίσης επενδυτική βαθμίδα. Για αυτό και εμείς, και σε συνεργασία με την BlackRock, θέλουμε να αναπτύξουμε τη σωστή δομή, ώστε να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους για να έρθουν να επενδύσουν στη χώρα».

Ο «άνθρακας» των δημοσίων ακινήτων

Στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου πέρασαν – υπό την πίεση της μνημονιακής ανάγκης και την έλλειψη οποιασδήποτε σχετικής προετοιμασίας- τίτλοι ιδιοκτησίας για χιλιάδες ακίνητα που ανήκουν στο δημόσιο.

Η ΕΤΑΔ προικοδοτήθηκε με περίπου 70.000 ακίνητα, όμως όταν οι άνθρωποι του Υπερταμείου θέλησαν να εξετάσουν πώς θα τα αξιοποιήσουν βρέθηκαν προ δυσάρεστων εκπλήξεων.

«Τα μισά είναι καταπατημένα», αποκαλύπτει ο Δημητριάδης. «Από τα άλλα μισά, πολλά δεν είναι αξιοποιήσιμα (περιλαμβάνουν ακόμα και νεκροταφεία), και για τη συντρηπτική πλειοψηφία δεν είναι σαφώς ξεκάθαρο περί τίνος πρόκειται. Δεν εξυπηρετούν την αποστολή της ΕΤΑΔ για ακίνητα που είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμα.»

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πιλοτικό πρόγραμμα που ξεκίνησε το Υπερταμείο για 500 από τα ακίνητα του χαρτοφυλακίου του, αποκαλύφθηκε ότι για τα 350 δεν υπάρχουν καν χαρτιά και η διοίκηση δεν μπορεί να εντοπίσει πού βρίσκονται. Για τα υπόλοιπα 150 ακίνητα, έχει ξεκινήσει η συγκέντρωση των απαραίτητων εγγράφων για την αξιοποίησή τους.

Παράλληλα, το Υπερταμείο «τρέχει» ένα πρότζεκτ για την κατάρτιση ειδικού μητρώου όπου θα καταγραφούν όλα τα ακίνητα που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του. Θα είναι ένα μητρώο που στο μέλλον μπορεί να συμπεριλάβει και τα εκατοντάδες ακίνητα που παραμένουν στον έλεγχο διάφορων υπουργείων και δημοσίων οργανισμών. Ωστόσο, είναι πρακτικά αδύνατο να δοθεί χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση αυτού του μητρώου.

Οι ευκαιρίες των χιονοδρομικών και η απώλεια των ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ

Παρόλα αυτά, το υπουργείο Οικονομικών πιστεύει ότι υπάρχουν περιθώρια για μεγαλύτερη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, την οποία έχει θέσει ως έναν από τους έξι στόχους της επόμενης τετραετίας. Στη βουλή, ο υπουργός Οικονομικών, Κ. Χατζηδάκης, έκανε λόγο για λιμάνια και χιονοδρομικά κέντρα.

Πράγματι, στο Υπερταμείο, το χιονοδρομικό κέντρο του Παρνασσού βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας, ενώ το Καϊμακτσαλάν θα ακολουθήσει.

«Θέλουμε να ωριμάσουμε το κέντρο του Παρνασσού σε ένα δυνατό πρότζεκτ, ώστε να προσεκλύσουμε έναν διεθνούς κύρους εταίρο, έναν operator, που θα βάλει τον Παρνασσό στο παγκόσμιο χάρτη των χιονοδρομικών κέντρων. Έχουν γίνει οι σχετικές προμελέτες, αλλά θα χρειαστούμε ακόμα χρόνο για να αναπτύξουμε το σχετικό σχέδιο. Πιστεύουμε όμως ότι αυτή η διαδικασία είναι καλύτερη από το να προχωρήσουμε άμεσα σε έναν διαγωνισμό που θα φέρει μία μικρή επένδυση στο χιονοδρομικό κέντρο. Θέλουμε το έργο να είναι τελείως ώριμο για να προσελκύσει ένα δυνατό επενδυτή. Δεν γίνεται να υπάρχουν καλύτερα χιονοδρομικά κέντρα στις γειτονικές βαλκανικές χώρες και η Ελλάδα να μη διαθέτει κάτι ανάλογο» εξηγεί ο επικεφαλής του Υπερταμείου.

Ολική αξιοποίηση επιδιώκει το Υπερταμείο και για την πλαζ Βουλιαγμένης, ένα από τα επίσης γερά χαρτιά του χαρτοφυλακίου του. «Όλα αυτά τα πρότζεκτ απαιτούν χρόνο και υπομονή» ξεκαθαρίζει ο Γρ. Δημητριάδης. «Δεν μπορείς να έχεις ικανοποιητικά αποτελέσματα μέσα σε λίγους μήνες».

Όσο για την επιστροφή ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο δημόσιο, ο Γρ. Δημητριάδης χαρακτηρίζει «απολύτως σεβαστή» τη σχετική απόφαση που έχει λάβει το Συμβούλιο της Επικρατείας και στην οποία βασίστηκε η πρόσφατη κυβερνητική απόφαση. Ο επικεφαλής του Υπερταμείου ξεκαθαρίζει ότι το Υπερταμείο δεν είχε ποτέ σκοπό να πουλήσει τις δύο εταιρείες, σημειώνει ότι είχε εξασφαλίσει σταθερές τιμές για τους καταναλωτές και εξέφρασε την ευχή να συνεχιστεί και υπό τον έλεγχο του δημοσίου η πορεία αναβάθμισης των δύο εταιρειών. Σε ότι αφορά στις απώλειες εσόδων από τα μερίσματα, διαβεβαίωσε ότι το Υπερταμείο έχει προχωρήσει σε σχέδιο για να καλύψει το σχετικό κενό.

Διαβάστε ακόμη

Άρχισαν οι… εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Η Seajets 12,5 – 15% και οι άλλες 20% μια φορά την εβδομάδα!

Τι «είδε» η J.P. Morgan στην Αθήνα: Οι συναντήσεις και το αισιόδοξο μήνυμα από τις τράπεζες

Ελληνική ναυτιλία: Το εντυπωσιακό ποσό που συνεισέφερε το 2021 στην αμερικανική οικονομία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ