Ο όρος «haute couture» (υψηλή ραπτική) όπως ο όρος «prêt-à-porter» (έτοιμα ρούχα) είναι γαλλικοί και αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι η μόδα γεννήθηκε στην Γαλλία και ότι το Παρίσι είναι μια από τις πρωτεύουσες της βιομηχανίας ανά τον κόσμο.

Ωστόσο, τα γαλλικά καταστήματα Pret à Porter που αποτελούν μέρος της γαλλικής καθημερινότητας εδώ και δεκαετίες, πλέον βρίσκονται αντιμέτωπα με μία τεράστια κρίση. Εκατοντάδες μαγαζιά να κλείνουν και χιλιάδες εργαζόμενους να χάνουν τις δουλειές τα τελευταία δύο χρόνια. Η κυβέρνηση θέλει τώρα να τους σώσει καταστρώνοντας ένα σχέδιο για την ανάσταση της γαλλικής «ιδιοφυΐας» της μόδας. Στο στόχαστρο του Παρισιού μπαίνει και ο διαδικτυακός κολοσσός από την Κίνα που έχει κερδίσει τους καταναλωτές σε όλον τον κόσμο, δηλαδή το Shein.

Πιο αναλυτικά, το 2024, το γαλλικό υπουργείο Οικονομίας θα παρουσιάσει ένα «σχέδιο για τη μόδα και την ένδυση», σύμφωνα με πηγή που επκαλείται το Politico που βρίσκεται κοντά στην υπουργό ΜΜΕ Ολιβιά Γκρεγκουάρ. Το σχέδιο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο καθώς η Γκρεγκουάρ και ο υπουργός βιομηχανίας Ρολάντ Λεσκούρ θα έχουν σε συναντήσεις για το ζήτημα με εκπροσώπους του κλάδου τις επόμενες εβδομάδες.

Ενώ οι θρυλικοί οίκοι πολυτελείας της Γαλλίας όπως η Louis Vuitton και η Hermès συνεχίζουν να αναπτύσσονται, οι γαλλικές μεσσαίες εταιρείες παλεύουν να επιβιώσουν απέναντι στον ισχυρό ανταγωνισμό από καταστήματα με φθηνότερα προϊόντα και διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η λιθουανική Vinted, που εμπορεύεται μεταχειρισμένα ενδύματα ή η εξαιρετικά φθηνή κινεζική Shein.

«Υπάρχει μια αλλαγή στην ίδια την κοινωνία. Το premium και η πολυτέλεια κερδίζουν έδαφος όπως και τα πολύ φθηνά προϊόντα αλλά στη μέση υπάρχει μια πολύ ισχυρή συρρίκνωση», είπε ο ίδιος κυβερνητικός αξιωματούχος στο Politico.

Αν και στα μέσα της δεκαετίας του 2000, οι μεγάλες αλυσίδες, που τώρα βρίσκονται στο επίκεντρο της κρίσης, είχαν όλα τα φόντα για να παραμείνουν πρωτοπόροι στη μεσαία κατηγορία, έκαναν όλες τις λάθος επιλογές. Επέλεξαν να ανοίξουν περισσότερα καταστήματα, σε μια εποχή που οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν μέσω Διαδικτύου και να επικοινωνούν μέσω κοινωνικών δικτύων. Αργότερα ήρθαν και τα second hand. Οι παίκτες στη μεσαία  κατηγορία υποτίμησαν τις προκλήσεις.

Όλο και περισσότερες γαλλικές εταιρείες κλείνουν τα μαγαζιά τους. Το 2023, οι γαλλικές εταιρείες ρούχων και υποδημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Naf Naf, Kookaï, André και Minelli, δεν είχαν άλλη επιλογή από το να εφαρμόσουν σχέδια αναδιάρθρωσης. Πέρυσι ήταν η σειρά του κολοσσού ρούχων Camaïeu, ο οποίος απέλυσε πάνω από 2.000 υπαλλήλους.

Την ίδια στιγμή, διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η Vinted ή η Shein κατακτούν τη γαλλική αγορά.

Πλέον, οι επί χρόνια καταναλωτές ρούχων αυτών των εταιρειών έχουν στραφεί στις φθηνότερες λύσεις χωρίς να ανησυχούν ιδιαίτερα για ο μέλλον των πρώην αγαπημένων τους brands.

Η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης και η άνοδος των διαδικτυακών αγορών είναι ένας από τους κύριους λόγους πίσω από την κρίση των παραδοσιακών γαλλικών εμπορικών σημάτων, συμφωνούν οι ειδικοί.

«Τα καταστήματα μεσαίας κατηγορίας είναι πολύ λιγότερο ελκυστικά σε σύγκριση με τη δεκαετία του ’90 και του 2000», ανέφερε στο Politico η Γκιλντάς Μινβιέλ, διευθύντρια του οικονομικού παρατηρητηρίου του Γαλλικού Ινστιτούτου Μόδας (IFM) στο Παρίσι. Σύμφωνα με έρευνες που διενήργησε, το περιορισμένο budget των καταναλωτών είναι ο κύριος λόγος που ωθεί τους Γάλλους να αγοράζουν μεταχειρισμένα ρούχα, με τους περιβαλλοντικού λόγους να ακολουθούν.

Το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο όγκος των πωλήσεων μόδας σε φυσικά μαγαζιά μειώθηκε κατά σχεδόν 5% από έτος σε έτος, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις από μη γαλλικούς ιστότοπους όπως το Vinted και το Shein αυξήθηκαν κατά πάνω από 3% τοις εκατό, σύμφωνα με μια έρευνα.

Τριπλό χτύπημα

Ο κλάδος υποφέρει από τριπλό ανταγωνισμό από διαδικτυακές πλατφόρμες, μεταχειρισμένα αγαθά και πολυτελή ρούχα, συμφώνησε ο Γιαν Ριβοαλάν, πρόεδρος της Γαλλικής Ομοσπονδίας Γυναικείων Pret à Porter. Το Νο. 1 μέλημά του δεν είναι το Vinted, αλλά το Shein, η κινεζική ιστοσελίδα όπου μπορείς να αγοράσεις μια φούστα με 5€.
«Δίνουν την εντύπωση ότι η μόδα μπορεί να είναι τόσο φθηνή, αλλά γίνεται σε βάρος των  δικαιωμάτων των εργαζομένων», είπε, προτείνοντας νέα μέτρα όπως υψηλότερους φόρους εισαγωγής ή επιβολή τελών για την επιστροφή αγαθών.

Η επιτυχία του γίγαντα της γρήγορης μόδας της Κίνας είεχε τραβήξει την προσοχή της γαλλικής κυβέρνησης νωρίτερα φέτος με τον Γάλλο Υπουργό Οικονομίας Μπρούνο Λε Μερ να ζητά από τις αρμόδιες αρχές να ερευνήσουν την κινεζική εταιρεία για πιθανές αντιανταγωνιστικές πρακτικές.

Ενώ ο Λε Μερ και οι ΜΚΟ επέκριναν τη Shein και τη fast-fashion γενικά για το ιδιαίτερα βαρύ αποτύπωμα άνθρακα, η Vinted υπερηφανευόταν για την φιλικότητα της προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση για την αγορά νέων ρούχων.

Για τη Μινβιέλ, την οικονομολόγο μόδας, το νέο εγχείρημα θα πρέπει να είναι διαφοροποιημένο, καθώς ορισμένοι καταναλωτές θα μπορούσαν να ενθαρρυνθούν να αγοράσουν ακόμη περισσότερα νέα ρούχα, γνωρίζοντας ότι μπορούν να τα μεταπωλήσουν αμέσως σε πλατφόρμες όπως η Vinted αν δεν τους αρέσουν. «Μπορεί να ενθαρρύνει την κατανάλωση», είπε.

Διαβάστε ακόμη

Σκυλακάκης: Πώς θα διαλέξουμε τιμολόγιο ρεύματος από την 1η Ιανουαρίου (vid)

Πετρέλαιο: Με απώλειες 10% αποχαιρετά το 2023

Λάδι: Ανεβαίνουν οι τιμές μειώνεται η προσφορά

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ