Για την ισχύ της ελληνικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο στερέωμα τα πράγματα, λίγο πολύ, είναι γνωστά. Η ναυτική παράδοση και η συστηματική επένδυση του εφοπλισμού έχουν οδηγήσει εδώ και δεκαετίες ελληνικών συμφερόντων καράβια να ελέγχουν σχεδόν το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Και μπορεί οι εφοπλιστικές οικογένειες να συγκεντρώνουν συνήθως την προσοχή και τα φώτα της δημοσιότητας, όμως κοντά σε αυτές έχει δημιουργηθεί ένα τεράστιο οικοσύστημα από μικρότερες οικογενειακές επιχειρήσεις που πάτησαν πάνω στις ανάγκες που έχει η ναυτιλία και κατάφεραν να γράψουν αθόρυβα τη δική τους ιστορία εξελίσσοντας τα δικά τους καινοτόμα προϊόντα, τα οποία έχουν φτάσει να πρωταγωνιστούν στη διεθνή αγορά και οι εταιρείες τους να συμπεριλαμβάνονται στις ηγέτιδες δυνάμεις.

Μία από αυτές είναι η οικογένεια Κορωνάκη, η οποία μέσα στο πέρασμα των δεκαετιών έχει κάνει επιστήμη το σχοινί. Ξεκινώντας από ένα μικρό μαγαζάκι προπολεμικά που πωλούσε κυρίως σπάγκους από τις υγιείς ίνες των υπό ανακύκλωση καραβόσχοινων για το δέσιμο των σακιών και εξελισσόμενη αρχικά σε εμπορική εταιρεία και αργότερα σε βιομηχανία, με σημαντική μονάδα στη Θήβα, η εταιρεία της οικογένειας, Δ. Κορωνάκης ΑΒΕΕ, θεωρείται σήμερα από τις κορυφαίες επιχειρήσεις παραγωγής σχοινιών και συρματόσχοινων σε διεθνές επίπεδο. Εξυπηρετεί δε επιτυχώς τον κλάδο της ποντοπόρου ναυτιλίας, των εξορύξεων υδρογονανθράκων, με πελάτες που ασχολούνται με θαλάσσιες offshore κατασκευές, μεγάλες πολυεθνικές πετρελαϊκές, το Πολεμικό Ναυτικό, τη βιομηχανία, το yachting και την ιχθυοκαλλιέργεια.

«Είμαστε μια εξωστρεφής εταιρεία που παράγει σχοινιά και συρματόσχοινα για την παγκόσμια αγορά με πολλά σημεία εξυπηρέτησης ανά τον κόσμο, αλλά και εμπορικοί αντιπρόσωποι αλυσίδων και αγκυρών, με το ύψος των εξαγωγών μας να φτάνει στο 80% επί του συνολικού κύκλου εργασιών», λέει στο «business stories» ο πρόεδρος της εταιρείας Κωνσταντίνος Κορωνάκης, σε μια συζήτηση που γίνεται στο περιθώριο των εκδηλώσεων για τα δέκα χρόνια της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, στην οποία η Δ. Κορωνάκης ΑΒΕΕ είναι μέλος. «Μάλιστα στην παγκόσμια κατάταξη με βάση τα ποιοτικά στάνταρ κινούμαστε μεταξύ της πρώτης και δεύτερης θέσης», σπεύδει να προσθέσει.

Η εταιρεία αυτό το διάστημα ετοιμάζει μια μεγάλη επένδυση στον χώρο του Σκαραμαγκά και κάνει τα πρώτα της βήματα στην παραγωγή καλωδίων έχοντας εξαγοράσει το εργοστάσιο της επιχείρησης Καλώδια Ξάνθης λίγο προτού ενσκήψει η πανδημία. Η εξέλιξη αυτή μάλιστα μετασχημάτισε τη Δ. Κορωνάκης ΑΒΕΕ σε έναν όμιλο με πάνω από 410 εργαζομένους και κύκλο εργασιών πέριξ των 70 εκατ. ευρώ.

Η εξέλιξη

Οπως αφηγείται ο κ. Κορωνάκης, οι ρίζες της οικογενειακής δραστηριότητας ξεκινούν από τον παππού, όμως ο πατέρας του, Δημήτρης Κορωνάκης, ήταν αυτός που έθεσε τις βάσεις γι’ αυτό που σήμερα έχει εξελιχθεί η εταιρεία.

«Ξεκίνησε από το εμπόριο προϊόντων από δεύτερο χέρι, τα μεταχειρισμένα. Ηταν μια εποχή όπου η ανακύκλωση υλικών από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο τροφοδοτούσε την αγορά. Αργότερα κατάφερε να πάρει την αντιπροσώπευση εταιρειών του κλάδου από το εξωτερικό, έως ότου αποφάσισε, λόγω της μεγάλης ζήτησης, να προχωρήσει στην ίδρυση του εργοστασίου στη Θήβα το ’69. Στην αρχή η παραγωγή είχε να κάνει με βασικά προϊόντα, κυρίως συρματόσχοινα, οπότε οι συνεργάτες μας από το εξωτερικό, από τους οποίους παίρναμε πιο εξειδικευμένα προϊόντα, π.χ. συρματόσχοινα για γερανούς, μας βοήθησαν στο εγχείρημα. Επειδή στην πορεία όμως χρειαστήκαμε πολύ καλά σχοινιά για την… καρδιά των συρματόσχοινων, όπως κατασκευάζονταν τότε, και δεν βρίσκαμε, πήραμε την απόφαση να φτιάξουμε και μια μονάδα η οποία θα έφτιαχνε τα δικά μας σχοινιά. Και κάπως έτσι ξεκινήσαμε να δίνουμε βάρος στην ανάπτυξη σύνθετων προϊόντων, τα οποία σήμερα βρίσκονται στην αιχμή της ζήτησης», εξηγεί ο κ. Κορωνάκης.

Και αυτό διότι τα σύνθετα προϊόντα μπορεί να είναι πιο ακριβά σε σχέση π.χ. με τα συρματόσχοινα, όμως εξοικονομούν σημαντικό μέρος του λειτουργικού κόστους στα μεγάλα καράβια μειώνοντας τον χρόνο πρόσδεσης και απόδεσης.

«Ηδη όλα τα πλοία μεταφοράς LNG και LPG δένουν πια με συνθετικά σχοινιά που επιπλέουν. Εχουν ίδιο όριο θραύσης με τα συρματόσχοινα, ίδια συμπεριφορά, είναι όμως πολύ πιο εύκολα στον χειρισμό τους και φυσικά δεν είναι τόσο βαριά. Οπότε μπορεί να είναι ακριβότερα, όμως η εξοικονόμηση που επιτυγχάνουν από τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου πρόσδεσης και απόδεσης ακόμα και κατά 50% είναι σημαντική. Τα πλοία αυτά έχουν τεράστια κόστη και πλέον έχουν φτάσει να νοικιάζονται όχι με την ημέρα, αλλά ακόμη και με την ώρα!», τονίζει ο κ. Κορωνάκης, που αρχίζει να μας δείχνει φωτογραφίες από τις νέες πατέντες που έχει έτοιμες η εταιρεία.

Πολλές από αυτές θα δοκιμαστούν πρώτα στο yachting. «Εκεί βλέπουμε πάντα σε μικρότερη κλίμακα τυχόν μειονεκτήματα ενός προϊόντος που έχουμε αναπτύξει, οπότε τα διορθώνουμε με βάση τη χρήση που γίνεται και είμαστε πλέον έτοιμοι για τις πιο απαιτητικές και δύσκολες εφαρμογές στην ποντοπόρο ναυτιλία και τη βιομηχανία», αναφέρει.

Η Δ. Κορωνάκης ΑΒΕΕ, πέραν των κεντρικών γραφείων και αποθηκών στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά, διαθέτει τη μονάδα παραγωγής στη Θήβα, όπου είναι ενταγμένο και το Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης, το οποίο και δουλεύει διαρκώς στην ανάπτυξη νέων πατεντών.

Παράλληλα, έχει δημιουργήσει ένα διεθνές δίκτυο αποθηκών σε κομβικά λιμάνια του κόσμου για την εξυπηρέτηση του πελατολογίου της, όπως σε Νέα Υόρκη, Χιούστον, Νέα Ορλεάνη, Λος Αντζελες, Παναμά, Δομινικανή Δημοκρατία, Σιγκαπούρη, Φουτζάιρα, Ντέρμπαν, Κέιπ Τάουν, Ρότερνταμ, Αμβέρσα, Αμβούργο, Λιβόρνο, Ταραγόνα, Αλχέθιρας, Λας Πάλμας, Βαρκελώνη, Κωνσταντινούπολη, Αλεξάνδρεια, Ντουμπάι, που της εξασφαλίζουν μεγάλες συνεργασίες στη ναυτιλία και όχι μόνο.

Μάλιστα, ο κ. Κορωνάκης μας δείχνει φωτογραφίες και από τα σχοινιά που παράγει η εταιρεία αποκλειστικά για τη Shell και μάλιστα έχουν τα χρώματα της πετρελαϊκής. «Αυτά είναι για τη μεγαλύτερη πλωτή εγκατάσταση φυσικού αερίου της Shell, που ονομάζεται Prelude», λέει.
Προϊόντα της Δ. Κορωνάκης ΑΒΕΕ χρησιμοποιούνται όμως και σε μεγάλα κατασκευαστικά έργα, σπεύδει να προσθέσει η κυρία Μαρία Κορωνάκη, αδελφή του Κωνσταντίνου, που μαζί με τη μητέρα τους Ελένη βρίσκονται στο τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης. «Τη γέφυρα Ρίο – Αντίρριο την έχουν αγκυρώσει με δικές μας άγκυρες», επισημαίνει.

Στην κορυφή

Η εταιρεία, όπως προκύπτει και από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, ακολουθεί μια σταθερά ανοδική πορεία εδώ και τουλάχιστον 30 χρόνια. «Τόσο σε επίπεδο κύκλου εργασιών όσο και κερδοφορίας», σπεύδει να τονίσει ο κ. Κορωνάκης.

Το 2021 ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε στα 67,6 εκατ. ευρώ και τα προ φόρων κέρδη έφτασαν στα 17,6 εκατ. ευρώ. «Είμαστε μια καθ’ όλα υγιής επιχείρηση, χωρίς ίχνος τραπεζικού δανεισμού και με μεγάλες ταμειακές ροές», λέει ο κ. Κορωνάκης, υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι το σύνολο του ενεργητικού της εταιρείας το 2021 ήταν 103,3 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 87,2 εκατ. ήταν ίδια κεφάλαια! Η κερδοφορία, όπως εξηγεί, είναι αυτή που τροφοδοτεί και την επέκταση της εταιρείας όλα αυτά τα χρόνια, αφού σημαντικό τμήμα αυτής, περίπου 30%, επανεπενδύεται κάθε χρόνο.

Ηδη η εταιρεία προχωρά τη νέα της μεγάλη επένδυση στον Σκαραμαγκά σε έκταση που αγόρασε πέρυσι.

«Είναι μια σημαντική επένδυση για εμάς. Εχουμε πάρει ουσιαστικά ένα κομμάτι των Ναυπηγείων, ανεξάρτητο. Είναι περίπου 40 στρέμματα και θα φτιάξουμε ένα service station, αλλά και ένα πρότυπο κέντρο όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε τα προϊόντα μας», λέει ο κ. Κορωνάκης.

Μεγάλη επένδυση

Οι προοπτικές, όπως εξηγεί, συνδυαστικά με τη σχεδιαζόμενη επαναλειτουργία και αναβάθμιση των Ναυπηγείων είναι μεγάλες. Επειτα πλέον υπάρχει η ανάγκη επέκτασης των κεντρικών εγκαταστάσεων. Με δεδομένο μάλιστα ότι είναι σε εξέλιξη η ανάπλαση της περιοχής του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά, ελήφθη η απόφαση ένα μεγάλο κομμάτι των σημερινών εγκαταστάσεων, όπως οι αποθήκες, να μεταφερθεί στον Σκαραμαγκά. Ετσι θα απελευθερωθεί σχεδόν ένα οικοδομικό τετράγωνο το οποίο η εταιρεία έχει σκοπό να αναβαθμίσει και να αξιοποιήσει με άλλους τρόπους, αφού είναι σε εξέλιξη και η ανάπλαση της περιοχής.

«Ελπίζουμε τα πράγματα να κινηθούν γρήγορα διότι, δυστυχώς, έως τώρα βλέπουμε μόνο τις αγκυλώσεις του κράτους. Για να πάρουμε τις αδειοδοτήσεις στον Σκαραμαγκά περιμέναμε εννέα μήνες διότι μία πταισματοδίκης ήταν έγκυος. Ετσι όμως δεν γίνονται δουλειές, ούτε επενδύσεις», λέει με παράπονο.

Η επένδυση στα καλώδια

Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της οικογένειας πλέον αφορά την επένδυση που έκανε περίπου προ δυόμισι ετών εξαγοράζοντας το εργοστάσιο της Καλώδια Ξάνθης, που πριν από λίγα χρόνια είχε πτωχεύσει, μπαίνοντας έτσι σε έναν νέο και διαφορετικό τομέα – κίνηση για την οποία αποκλειστικά υπεύθυνος ήταν ο πατέρας του κ. Κορωνάκη, Δημήτρης.

«Το εργοστάσιο αυτό ανήκε στον Ορφανίδη με τον οποίο ο πατέρας μου ήταν φίλοι. Οταν πέθανε ο Ορφανίδης και η εταιρεία πήρε την κατιούσα στα χέρια των θυγατέρων και των γαμπρών του, ο πατέρας μου θέλησε να το εξαγοράσει. Συναίνεσα κι εγώ, παρά το διαφορετικό αντικείμενο, θεωρώντας ότι θα έχω τον χώρο να ασχοληθώ με την κύρια δραστηριότητά μας. Δυστυχώς όμως ένα μικρό εγκεφαλικό έθεσε τον πατέρα μου εκτός επιχείρησης, οπότε τα ανέλαβα και τα δύο», λέει. Παρ’ όλα αυτά, η εξαγορά έγινε την καλύτερη δυνατή εποχή, με δεδομένο ότι με την έκρηξη της πανδημίας η ζήτηση για καλώδια εκτινάχθηκε, οπότε ήταν σχετικά εύκολη η επαναδραστηριοποίηση του εργοστασίου, με τις προοπτικές να είναι σημαντικές.

«Συντηρήσαμε το εργοστάσιο και εν μέρει το βελτιώσαμε μηχανικά με βάση την τεχνογνωσία που είχαμε από το δικό μας στη Θήβα. Οπότε δεν απαιτήθηκε κάποια ακριβή επένδυση με την επαναλειτουργία του. Και πλέον με τις νοικοκυρεμένες προμήθειες, τη διαχείριση και τις οργανωμένες πωλήσεις που κάνουμε με βάση το δικό μας μοντέλο, η εταιρεία δεν άργησε να πάρει τα πάνω της και πηγαίνει ήδη πολύ καλά. Εξάλλου, τα Ελληνικά Καλώδια του Στασινόπουλου, η Nexans και εμείς είμαστε τα σοβαρότερα εργοστάσια στον ελλαδικό χώρο σε αυτό το κομμάτι. Και αυτό σκοπεύουμε να το εκμεταλλευτούμε», τονίζει.

Τον ρωτάμε ποιες είναι οι επιπτώσεις από το υψηλό ενεργειακό κόστος για τις δύο βιομηχανίες. «Δυστυχώς, είναι μεγάλο, ωστόσο ήδη έχουμε κάνει κινήσεις για την ελάφρυνσή του μέσω του net metering», αποκρίνεται. «Ηδη στη Θήβα το 1/3 του ρεύματος που καταναλώνουμε το παράγουμε οι ίδιοι απορροφώντας περίπου το 95% της παραγωγής μας».

Σύμφωνα με τον κ. Κορωνάκη, το πρόβλημα του υψηλού κόστους ενέργειας είναι επιτακτικό να αντιμετωπιστεί αμέσως, ειδάλλως η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας θα πληγεί ανεπανόρθωτα.

«Ετοιμάζουμε μέσω του ΕΒΕΠ μια πρόταση προς την κυβέρνηση. Η βιομηχανία πρέπει να είναι ελεύθερη να κάνει αυτοπαραγωγή και αυτοκατανάλωση ρεύματος. Πρέπει να γίνει bypass του δικτύου, το οποίο δεν μπορεί να σηκώσει το net metering που χρειάζεται η βιομηχανία για να επιβιώσει. Αρα θέλουμε να έχει τη δυνατότητα μια βιομηχανία να παράγει και να καταναλώνει η ίδια το ρεύμα, να μη δίνει πίσω στον ΔΕΔΔΗΕ, να μην εμπορεύεται το ρεύμα. Αυτά ας τα κάνουν οι εταιρείες ενέργειας και τα δίκτυα. Αλλά όχι μόνο για τις βιομηχανίες, θα μπορούσαν να περιληφθούν και άλλοι τομείς νευραλγικοί, όπως τα ψυγεία. Εάν τα ψυγεία δεν έχουν φθηνό κόστος χρήσης ρεύματος, πού θα οδηγηθούμε; Οι αγρότες θα σταματήσουν να παράγουν, π.χ., πορτοκάλια ή άλλα φρούτα γιατί δεν θα συμφέρει να κρατάνε στα ψυγεία έναν και δύο μήνες τα προϊόντα τους… Ολα αυτά, λοιπόν, έχουν μεγάλες προεκτάσεις που απαιτούν άμεσες λύσεις. Ειδικά όταν ανταγωνιζόμαστε χώρες όπως η Ινδία, η Κίνα, το Πακιστάν, η Τουρκία… Αυτοί επιβαρύνσεις δεν έχουν, τουναντίον στηρίζονται με κάθε τρόπο. Στο τέλος θα το γυρίσουμε πάλι στα εισαγόμενα;» αναρωτιέται.

Πάντως, ο ίδιος υπογραμμίζει ότι η εταιρεία δεν σκέφτεται καν να μεταφερθεί στο εξωτερικό, κι ας είναι το πελατολόγιό του διεθνές. «Εμείς έχουμε αποφασίσει ότι δεν θα φύγουμε έξω και ό,τι κάνουμε θα το κάνουμε στην Ελλάδα. Ολα αυτά κατ’ εντολήν του πατέρα μου, που πάντα λέει πως “τα πεζοδρόμια που πατάμε πρέπει να τα τιμάμε”».

Διαβάστε ακόμη:

Έξοδος από τη «σκληρή» εποπτεία σε 100 ημέρες – Τι αλλάζει

Συνέδριο ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ: Κάλεσμα Ανδρουλάκη σε συστράτευση – Να αποδείξουμε ότι αλλάξαμε (vid)

Δήμος Αθηναίων: Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τη Διπλή Ανάπλαση – Ιστορική μέρα για την Αθήνα και τον Παναθηναϊκό (pics)