Tον τρόπο προκειμένου να προχωρήσει σε νέες ανατιμήσεις με τις μικρότερες δυνατές απώλειες στην καταναλωτική προτίμηση αναζητεί η Mondelez, η οποία σήμερα βρίσκεται εγκλωβισμένη μεταξύ της μεγάλης πίεσης που δέχεται απ’ τον υπερτριπλασιασμό της διεθνούς τιμής του κακάο και της απαγόρευσης που έχει θέσει το υπ. Ανάπτυξης σε οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια προϊόντος που έχει ανατιμηθεί τουλάχιστον για ένα τρίμηνο. Κάτι που σημαίνει πως η ελληνική θυγατρική της πολυεθνικής, που στο μεταξύ έχει μετασχηματιστεί ενσωματώνοντας τις δραστηριότητες της πάλαι ποτέ Chipita, βρίσκεται προ του διλήμματος ή να συνεχίσει να απορροφά το κόστος και να μην διακινδυνεύσει να χάσει πελάτες ή να αποφασίσει να ‘θυσιάσει’ ένα μέρος απ’ το μερίδιο της καθώς με την τιμή πχ της σοκολατας 100 γρ. Παυλίδη και Lacta ήδη στο 1,6 ευρώ είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι πελάτες της θα στραφούν σε άλλες επιλογές!

«Αναγκαστικά κάποια στιγμή θα δούμε ανατιμήσεις. Όταν η πρώτη ύλη απ’ τα 2.800 δολ. Ο τόνος ξαφνικά βρίσκεται πάνω από 10.000 δολ. Και αυτό δεν είναι κάτι στιγμιαίο αλλά προβλέπουμε ότι θα διατηρηθεί για όλο το ‘24, ίσως και το ‘25 τότε πρέπει να μετακυλήσουμε ένα κομμάτι αυτού του κόστους. Δυστυχώς δεν μπορεί να αφομοιωθεί και στα δικά μας προϊόντα το κακάο είναι κατά κύριο λόγο η βασική μας πρώτη ύλη», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Mondelez Ελλάς κ. Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος.

Ο ίδιος πάντως αποφεύγει να προσδιορίσει το χρόνο που θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε ανατιμήσεις. Κάτι που ίσως εξαρτηθεί και απ’ το εάν τελικά θα εισακουστούν οι εισηγήσεις και οι πιέσεις της Mondelez αλλά και άλλων εταιρειών προς το υπ. Ανάπτυξης να υπάρξει διόρθωση στο μέτρο της απαγόρευσης προσφορών με την επιβολή ανατίμησης οριζόντια. Κάτι, ωστόσο, που το υπουργείο σήμερα δεν το συζητά καν, επιχειρηματολογώντας πως τις ίδιες συνθήκες αντιμετωπίζει όλος ο κλάδος, οπότε με τα ίδια δεδομένα κάθε εταιρεία θα κρίνει την εμπορική της πολιτική.

Σημειωτέον πως έως τώρα οι εταιρείες πέρναγαν σχεδόν “αναίμακτα” τις ανατιμήσεις που επέβαλαν χρησιμοποιώντας το εξής τρικ: ανέβαζαν τις τιμές του τιμοκαταλόγου και παράλληλα προχωρούσαν σε κάποια βραχύβια προσφορά ώστε ο καταναλωτής να ‘εκπαιδευτεί’ και να προσαρμοστεί στη νέα, υψηλότερη, τιμή του προϊόντος. Κάτι ωστόσο που από 1ης Μαρτίου πλέον απαγορεύεται με βάση τον τελευταίο γύρο μέτρων που επέβαλε το υπ. Ανάπτυξης.

Κάθε πρόβλεψη για την μελλοντική πορεία των τιμών του κακάο είναι παρακινδυνευμένη, ωστόσο ο επικεφαλής της Mondelez στη χώρα μας ανέφερε ότι για τον όμιλο δεν αποτελεί λύση η στροφή σε εναλλακτικά προς τη σοκολάτα προϊόντα, αλλά η αναζήτηση τρόπων που θα οδηγήσουν σε αύξηση της παραγωγής κακάο. Πρόσθεσε πάντως πως, εάν δεν βρεθούν λύσεις ενίσχυσης της παραγωγής και προτάσεις R&D στον παραγωγό, είναι αμφίβολο εάν θα αποκλιμακωθούν οι τιμές στο κακάο.

Αύξηση πωλήσεων 20%

Η Mondelez Ελλάς, όπως είπε ο κ. Σωτηρόπουλος, ενίσχυσε το μερίδιο της στην ελληνική αγορά το 2023 καταγράφοντας ανάπτυξη 20% σε αξία, αν και στο α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης κινείται σε χαμηλότερο επίπεδα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ίδιο, το 2023 η ελληνική θυγατρική είχε κύκλο εργασιών 250 εκατ. ευρώ. Η αύξηση του κατά 20%, όπως διευκρίνισε, επιμερίζεται ως εξής: 12 ποσοστιαίες μονάδες απ’ τον όγκο πωλήσεων και 8 ποσοστιαίες μονάδες απ’ τις ανατιμήσεις. Ο κ. Σωτηρόπουλος διευκρίνισε μάλιστα πως η αύξηση αφορούσε το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων της Mondelez αλλά και όλα τα κανάλια πωλήσεων.

«Το θέμα τώρα είναι τι θα γίνει το ‘24 και αργότερα το ‘25», σημείωσε, προσθέτοντας: “Πάντως το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει πάντα μία ισορροπία μεταξύ αξίας και όγκου πωλήσεων. Κατά βάση κυνηγάμε τους όγκους. Όταν έχεις τρία εργοστάσια, και μάλιστα για τοπικά προϊόντα, η πτώση του όγκου σημαίνει μεγαλύτερη αύξηση του κόστους. Άρα στην πραγματικότητα πρέπει πάντα να έχεις μια ισορροπία μεταξύ τιμολόγησης και όγκων», εξήγησε.

Σημειωτέον πως στην Ελλάδα η Mondeléz διατηρεί τρεις μονάδες παραγωγής, εκ των οποίων οι δύο, σε Λάρισα και Λαμία, εντάχθηκαν στο δίκτυο παραγωγής της εταιρείας μετά την εξαγορά της Chipita. Στην Αθήνα (εργοστάσιο Παυλίδη) παράγονται τα προϊόντα Merenda, Lacta και Παυλίδης. Στη Λαμία παράγονται τα προϊόντα bakery (7days κοκ) και στη Λάρισα παράγονται οι μαρμελάδες Spin Span για την Ελλάδα αλλά και για το σύνολο των εργοστασίων της Mondelez παγκοσμίως ως πρώτη ύλη για τελικά προϊόντα.

Αλλαγή στρατηγικής

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι η Mondeléz στην Ελλάδα σταματά σταδιακά από το private label που αποτελούσε μεγάλο μέρος του business της Chipita, με την στρατηγική της να εστιάζει στην ενίσχυση του επώνυμου προϊόντος. Επίσης φέτος στο πλαίσιο της αποεπένδυσης του Ομίλου απ’ την κατηγορία της τσίχλας πουλώντας την στην Perfetti Van Melle, η ελληνική θυγατρική σταμάτησε και τη διανομή των συγκεκριμένων προϊόντων.

Παράλληλα η εταιρεία άλλαξε και τη στρατηγική διανομής των προϊόντων της, προχωρώντας στη δημιουργία του δικού της δικτύου πωλητών, οι οποίοι κάθε μήνα βλέπουν περίπου 22.000 σημεία πώλησης. Σημειώνεται ότι η Chipita διοχέτευε τα προϊόντα της στα σημεία μέσω χονδρεμπόρων.

Διαβάστε ακόμη 

Πέντε αγώνες που ξεπερνούν τα όρια της ανθρώπινης αντοχής

Premia Properties AEEAΠ: Ανεκτέλεστο επενδυτικό πλάνο 100 εκατ. έως το 2025 (pic)

Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος: Εγκλωβισμένη η Mondelez μεταξύ της εκτόξευσης του κακάο και του υπ. Ανάπτυξης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ