Τα «κενά αέρος» και οι επιχειρηματικές «αναταράξεις» συνεχίζονται για την βρετανική low cost αεροπορική εταιρεία easyJet που δημιούργησε πριν από 26 χρόνια ο Στέλιος Χατζηιωάννου και πρόσφατα έχασε ουσιαστικά τον έλεγχο της, μετά την απόφαση του να μην συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της, λόγω των συγκρούσεων του με την διοίκηση της.

Βρετανικά media αναφέρονται στις τελευταίες εξελίξεις, με πιο πρόσφατη το… check in του -βετεράνου στον επιχειρηματικό «στίβο» του City- Stephen Hester στην θέση του προέδρου της σε συνδυασμό με τις νέες οικονομικές απώλειες της easyJet ύψους άνω του 1 δισ. λιρών σε ετήσια βάση, αποκαλύπτοντας παράλληλα και ένα σημαντικό μυστικό της υπόθεσης: την προσπάθεια των ανθρώπων της να αποκαταστήσουν τις σχέσεις τους με τον ιδρυτή της!

Ο Ελληνοκύπριος billionaire είχε προειδοποιήσει ότι δεν θα συμμετείχε στην ΑΜΚ του 1,2 δισ. λιρών, όπως και έπραξε στα τέλη Σεπτεμβρίου, με συνέπεια να μειωθεί το ποσοστό του στο 15,3%, έναντι 25,3% και να μην μπορεί πλέον να ασκεί βέτο σε κρίσιμες αποφάσεις του Δ.Σ. που απαιτούν πλειοψηφία από το 75% των μετόχων. Και πραγματοποίησε, έτσι, την «απειλή» του ότι δεν θα στήριζε το ΔΣ στην περίπτωση που ζητούσε νέες ενισχύσεις ρευστού…

Η easyJet εξακολουθεί να πλήττεται από την πανδημία και η θητεία του 60ετούς Hester έχει ξεκινήσει με τους χειρότερους οιωνούς, αφού η αυτή «μάχεται» για να αντιπαρέλθει τα προβλήματα που της προκαλεί η νέα πτώση των κρατήσεων για τις πτήσεις της στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από την εμφάνιση κρουσμάτων της νέας μετάλλαξης «Όμικρον» του κορωνοϊού και την επανεισαγωγή ορισμένων ταξιδιωτικών περιορισμών από τις αρμόδιες αρχές.

Ο συγκεκριμένος έχει ονομασθεί και ως «Mr Fixit» από τους επιχειρηματικούς κύκλους της πόλης για τον ρόλο του και τις «επιδόσεις» του στην Royal Bank of Scotland και την ασφαλιστική εταιρεία RSA. Τώρα, χρεώνεται την …απόπειρα ανάκαμψης της easyJet, τα μεγέθη της οποίας δέχθηκαν πλήγμα από την πολύμηνη υγειονομική κρίση για δεύτερο χρόνο.

Βέβαια, αν αποδειχθούν αληθινές οι φήμες για την επιδίωξη «επαναπροσέγγισης» του sir Stelios από τα υψηλόβαθμα στελέχη της easyJet, μπορεί να υπάρχει η μεγάλη είδηση – ανάλογα και με τις  προθέσεις του δισεκατομμυριούχου businessman. Μπορεί όμως και όχι…

 

Όλα αυτά, συμβαίνουν στον απόηχο (και) της απορριφθείσας φερόμενης πρότασης εξαγοράς της βρετανικής low cost αεροπορικής από την Wizz Air. Την χρονιά ως τον Σεπτέμβριο, τα έσοδα της easyJet συρρικνώθηκαν –σύμφωνα πάντα με τον Αγγλικό τύπο- κατά το ήμισυ στα 1,45 δισ. λίρες σε σύγκριση με το 2020, ένα μέρος των 6,4 δισ. ευρώ του 2019.

Εμφανίζεται μάλιστα να έχει μεταφέρει μόνο 20 εκατ. επιβάτες, από 96 εκατ. προ πανδημίας μετά το δεύτερο κύμα του ιού τον περασμένο χειμώνα και την ματαίωση των πιθανοτήτων μιας ταχείας ανάκαμψης την Άνοιξη.

Η easyJet συνολικά έχει υποστεί συνολικές απώλειες ύψους 2,3 δισ. λιρών σε βάθος 2ετίας. Ωστόσο, παρά τις προκλήσεις που θέτει η νέα έξαρση του COVID -19 τόσο η εταιρεία, όσο και ορισμένοι αναλυτές δήλωναν μέχρι πρόσφατα αισιόδοξοι για την επόμενη μέρα της.

«Θα βγούμε νικητές από την πανδημία»

Ένας από τους ειδικούς, ο Gerald Khoo της ανεξάρτητης επενδυτικής τράπεζας Liberum, θεωρεί τα αποτελέσματα ευθυγραμμισμένα με την χειρότερη περίοδο της πανδημίας, ότι είναι νωρίς για να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος της μετάλλαξης Όμικρον στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και εκτιμά ότι η easyJet διαθέτει την δύναμη του ισολογισμού της για να αντιμετωπίσει μια τέτοια πρόκληση.

Στις τάξεις της εταιρείας επικρατεί η άποψη –σύμφωνα με δημοσιεύματα- ότι τα επιχειρηματικά δεδομένα της θα επιστρέψουν στα επίπεδα του 2019 κατά την κρίσιμη καλοκαιρινή περίοδο.

Την ίδια αισιοδοξία εκφράζει και ο νέος πρόεδρος της –που ορίσθηκε με απόφαση του προηγούμενου καλοκαιριού- Stephen Hester λέγοντας χαρακτηριστικά «έγινα μέλος της γιατί πιστεύω πραγματικά ότι η easyJet μπορεί να είναι ένας πραγματικός νικητής, μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη».

Ο πρώην τραπεζίτης της Credit Suisse έκανε όνομά καθοδηγώντας την αναδιάρθρωση της Royal Bank of Scotland μεταξύ 2008 και 2013 μετά την παραλίγο κατάρρευση και την εθνικοποίησή της κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Ο απόφοιτος της Οξφόρδης επικρίθηκε έντονα όταν διαπραγματεύτηκε τα μπόνους του από το πολυτελές θέρετρο του σκι στην Ελβετία, ακόμη και όταν η RBS αιμορραγούσε οικονομικά. Πιο πρόσφατα ήταν ο CEO της ασφαλιστικής RSA, η οποία πουλήθηκε στην Canada’s Intact Financial Corporation και στην Tryg της Δανίας για 7,2 δισ. λίρες φέτος, μια συμφωνία που διαπραγματεύτηκε από το κρεβάτι του νοσοκομείου ενώ ανάρρωνε από τη χειρουργική επέμβαση!

Αντικαθιστά τον John Barton, ο οποίος ήταν πρόεδρος της easyJet για περίπου 9 χρόνια, και έγινε στόχος για τον ιδρυτή και μεγαλύτερο μέτοχο της αεροπορικής Στέλιο Χατζηιωάννου πέρυσι.

Οι επικεφαλής της ελπίζουν ότι η easyJet διαθέτει τα κατάλληλα οικονομικά αποθέματα (6,7 δισ. λιρών), εν μέσω πωλήσεων μετοχών και χρεών, για να αντέξει ένα νέο «χτύπημα» από την μετάλλαξη «Όμικρον», αλλά ακούγονται πολλές …φωνές από το εσωτερικό της. Όπως αυτή του διευθύνοντος συμβούλου, Johan Lundgren, ο οποίος έχει επικρίνει τους νέους κανόνες που εισήγαγε η κυβέρνηση, δηλώνοντας ότι «οι κρατήσεις (των πτήσεων) στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν πληγεί περισσότερο από την υπόλοιπη Ευρώπη».

Διαβάστε ακόμη

Ο νομπελίστας Ντέιβιντ Καρντ στο newmoney: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η χαμηλή παραγωγικότητα»

Οι μνηστήρες του Marina Tower, ο σύμβουλος του Αερολιμένα, το ομόλογο της Noval και το… χαρτάκι ΦΒΜΕΖΖ 

ΒΙΟΚΕΡ: Πώς «έσβησε» μια από τις μεγαλύτερες μονάδες παραγωγής κεριών στη χώρα