Σε νέα υψηλά σκαρφάλωσαν τα οικονομικά μεγέθη του Ομίλου Μπάρμπα Στάθης, παρά τις μεγάλες πληθωριστικές προκλήσεις. Κάτι που ενισχύει και την άποψη ότι αποτελεί σήμερα το «διαμάντι» του Ομίλου Vivartia και ίσως το πρώτο σκέλος, απ’ το οποίο θα επιχειρήσει το CVC να κεφαλαιοποιήσει κάποια υπεραξία.

Σημειωτέον πως στο «τιμόνι» της Μπάρμπα Στάθης, που αποτελεί μητρική των «Άλεσις ΑΒΕΕ» (Μακεδονική Σφολιάτα, Χρυσή Ζύμη) και «Μιχ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ» (Ελληνική Ζύμη) μπορεί να βρίσκεται ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Νικήτας Ποθουλάκης (κεντρ. φωτ.), εν τούτοις θέση εκτελεστικού προέδρου έχει ο κ. Αλεξ Φωτακίδης της CVC.

Σύμφωνα λοιπόν με τις οικονομικές καταστάσεις που κοινοποίησε η εταιρεία χθες, οι πωλήσεις του Ομίλου το 2022 συνέχισαν την ανοδική πορεία των προηγούμενων ετών και αυξήθηκαν κατά 20% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, φθάνοντας τα 205 εκατ. ευρώ.

Σημειωτέον πως όλοι οι λειτουργικοί τομείς του Ομίλου κατέγραψαν ιστορικά ρεκόρ στις πωλήσεις, με ανάπτυξη που ήταν για τα Κατεψυγμένα Λαχανικά +6,2%, για τις Κατεψυγμένες Ζύμες +31,9% και για τις Φρέσκες Σαλάτες +0,7%.

Σε επίπεδο κερδοφορίας:

  • Τα EBITDA αυξήθηκαν κατά 7,7%, φθάνοντας τα 28,7 εκατ. ευρώ,
  • Τα προ φόρων κέρδη αυξήθηκαν κατά 22,1%, φθάνοντας τα 17,1 εκατ. ευρώ, και
  • Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 21,6%, φθάνοντας τα 12,5 εκατ. ευρώ.

Και αυτό σε μία περίοδο, κατά την οποία οι έντονα πληθωριστικές πιέσεις (που ήταν ακόμη μεγαλύτερες στα τρόφιμα), ιδιαίτερα στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, περιόρισαν σημαντικά την κατανάλωση ή έστρεψαν μερίδα του καταναλωτικού κοινού στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Τα κατεψυγμένα λαχανικά

Αναλυτικότερα, για την εταιρεία Μπάρμπα Στάθης ΑΒΕΕ, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 106,3 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας για μία ακόμη χρονιά ιστορικό υψηλό και παρουσιάζοντας αύξηση 4,5%. Αντίθετα, το EBITDA υποχώρησε 5,1%, στα 13,0 εκατ. ευρώ, επηρεασμένο από τη μεταφορά δραστηριοτήτων εξαγωγών ζυμών στη θυγατρική εταιρεία Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ (στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού της λειτουργίας των εταιρειών του Ομίλου), και την επιλογή της εταιρείας Μπάρμπα Στάθης να στηρίξει τους καταναλωτές απορροφώντας σημαντικό τμήμα των κοστολογικών αυξήσεων.

Πάντως, το προσαρμοσμένο λειτουργικό EBITDA σε οργανική βάση ανήλθε σε 14,0 εκατ. ευρώ, έναντι 13,9 εκατ. το 2021, καταγράφοντας οριακή αύξηση. Τα καθαρά κέρδη απ’ την άλλη, υποχώρησαν στα 7,6 εκατ. ευρώ, από 20,4 εκατ. ευρώ το 2021, επηρεαζόμενα αρνητικά από τη διανομή μερισμάτων της προηγούμενης χρήσης.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια αξιόλογη επίδοση, με δεδομένο ότι οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις οδήγησαν για πρώτη φορά απ’ το 2016 την αγορά των καταψυγμένων λαχανικών να έχει πτώση πωλήσεων σε όγκο. Συγκεκριμένα, στο σύνολο του έτους οι πωλήσεις σε όγκο μειώθηκαν κατά 1,3% αν και στο δεύτερο μισό της χρονιάς η πτώση επιταχύνθηκε, φθάνοντας το -3,8%. Αντίθετα, λόγω των ανατιμήσεων, οι πωλήσεις σε αξία παρουσίασαν αύξηση της τάξης του +4,7% σε σχέση με το 2021.

Η Μπάρμπα Στάθης, σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, διατήρησε την ηγετική της θέση στο σύνολο της αγοράς, με μερίδιο σε αξία στο 60,7% (-0,2 μεριδιακές μονάδες) και σε όγκο στο 49,4% (-1,8 μ.μ), ως αποτέλεσμα της υψηλής αναγνωρισιμότητας και πιστότητας που κατέχει, διατηρεί και ενδυναμώνει εδώ και περισσότερα από πενήντα χρόνια.

Φρέσκες σαλάτες

Αντίστοιχα επηρεάστηκε και η αγορά στις κομμένες και πλυμένες σαλάτες (single & mixed) από το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον, παρουσιάζοντας πτώση -4,1% σε όγκο και – 1,9% σε αξία κατά το 2022.

Ωστόσο, οι επώνυμες φρέσκες σαλάτες Μπάρμπα Στάθης παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων τόσο σε όγκο (+2,0%), όσο και σε αξία (+7,7%), κερδίζοντας μερίδια, κατά +1 μεριδιακή μονάδα (στο 13,5%) σε όγκο, και +1 μ.μ. (στο 14,9%) σε αξία.

Κατεψυγμένες Ζύμες

Για τις εταιρείες ζυμών, (Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ και ΑΛΕΣΙΣ ΑΒΕΕ) οι πωλήσεις αντίστοιχα κατέγραψαν ιστορικά υψηλά και ανήλθαν σε 123,3 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 32,2% σε σχέση με το 2021, με «αιχμή» την ανάπτυξη των εξαγωγών. Σε επίπεδο EBITDA τα αποτελέσματα ανήλθαν σε 15,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 20,2% σε σχέση με το 2021.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου, η αγορά της καταψυγμένης ζύμης το 2022 πιέστηκε, σημειώνοντας πτώση 2% σε όγκο, κυρίως λόγω του πληθωριστικού περιβάλλοντος, αλλά και της υποχώρησης στις υποκατηγορίες της πίτσας και των φύλλων, οι οποίες μειώθηκαν μετά από τη σημαντικά ανοδική πορεία των 3 προηγούμενων ετών λόγω της πανδημίας. Αντίθετα, παρουσίασε άνοδο σε αξία 7% λόγω των ανατιμήσεων κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

Στο περιβάλλον αυτό, η «Χρυσή Ζύμη» διατήρησε με μικρές απώλειες το μερίδιό της σε αξία στο 23,1% (-0,8 μεριδιακές μονάδες σε σχέση με το 2021) και σε όγκο στο 20,3% (-0,7 μ.μ), παραμένοντας η Νο 1 μάρκα σε αξία στην υποκατηγορία ετοίμων προϊόντων, τη μεγαλύτερη υποκατηγορία των καταψυγμένων ζυμών.

Αυξάνονται οι εξαγωγές

Οι κατεψυγμένες ζύμες πάντως φαίνεται πως εξελίσσονται και σε «άρμα» του Ομίλου για τη διεύρυνση του εξαγωγικού αποτυπώματος του. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, οι καθαρές πωλήσεις από εξαγωγές κατά το 2022, σε επίπεδο Ομίλου, σημείωσαν σημαντική αύξηση κατά 43,3% σε σχέση με το 2021 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 30,2% των πωλήσεων του Ομίλου (από περίπου 25% στο 2021)!

Αναλυτικά, η αύξηση στα καταψυγμένα λαχανικά ήταν 4,7% και στις καταψυγμένες ζύμες 48,7%. Το σημαντικό αυτό αποτέλεσμα οφείλεται στη συνέχιση της ανάπτυξης των υφιστάμενων πελατών, τη συνεργασία με νέους πελάτες και την είσοδο σε νέες αγορές, ενδυναμώνοντας την παρουσία του Ομίλου σε περισσότερες από 42 χώρες.

Το επενδυτικό πλάνο

Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις του Ομίλου Μπάρμπα Στάθης, η διοίκησή του σημειώνει πως μέσα στο 2022 ολοκληρώθηκαν επενδύσεις 7,8 εκατ. ευρώ, οι οποίες εντάσσονται στο τετραετές επενδυτικό πλάνο ύψους 47 εκατ. ευρώ που «τρέχει», και το οποίο θα ολοκληρωθεί το 2024. Μάλιστα, επενδύσεις ύψους 17 εκατ. ευρώ έχουν ήδη ενταχθεί σε επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου, που έχουν είτε τη μορφή αφορολογήτων αποθεματικών, είτε μετρητά.

Οι επενδύσεις αφορούν μεταξύ άλλων νέες γραμμές παραγωγής καταψυγμένων λαχανικών και ζυμών, συσκευαστικές μηχανές, πλήρως αυτοματοποιημένους ψυκτικούς θαλάμους, συλλεκτικές μηχανές, καθώς και ηλιακούς συλλέκτες και έχουν στόχο τη βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου, που οδηγεί σε μείωση του κόστους παραγωγής.

Οι ανωτέρω επενδύσεις συμβάλλουν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της εταιρείας και της επίδρασης των μεγάλων μεταβολών των τιμών ενέργειας, καθώς και αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα συνεχούς βελτίωσης και περαιτέρω ανάπτυξης του Ομίλου

Το ρίσκο φέτος

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου, το 2023 ξεκίνησε με συνεχιζόμενη μεγάλη αβεβαιότητα σε πέντε κρίσιμους άξονες, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σημαντικές αναθεωρήσεις τις αρχικές μακροοικονομικές εκτιμήσεις του 2023. Συγκεκριμένα:

α) Ο ρυθμός μείωσης των πληθωριστικών πιέσεων διαφαίνεται ότι θα είναι χαμηλότερος από τις αρχικές μακροοικονομικές εκτιμήσεις και συνδυαστικά με τη σημαντική μείωση διαθέσιμου εισοδήματος του 2022 (που αναμένεται να συνεχιστεί και στο 2023) θα συνεχίσει να επιδρά έντονα περιοριστικά στη ζήτηση, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο την κατανάλωση μέσα στο 2023 -πιέζοντας το σύνολο της αγοράς, αλλά και ευνοώντας περαιτέρω την ανάπτυξη των μεριδίων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

β) Η πορεία των επιτοκίων (με τις αναμενόμενες διαδοχικές αυξήσεις) που θα αυξήσει το κόστος του χρήματος / δανεισμού τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τους καταναλωτές, δημιουργώντας επιπλέον πίεση

γ) Η πολιτική συγκράτησης του πληθωρισμού μέσω μέτρων που στοχεύουν στη μείωση της ζήτησης καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών, καθώς και αυξανόμενες ενδείξεις για ευρύτερη οικονομική κρίση, θα δράσουν ανασταλτικά στην οικονομική δραστηριότητα και ενδεχομένως να οδηγήσουν πολλές οικονομίες σε ύφεση και την ελληνική οικονομία -στην καλύτερη των περιπτώσεων- σε μια οριακή ανάπτυξη με συνθήκες στασιμοπληθωρισμού

δ) Το ενεργειακό κόστος, που είχε σημαντική επίδραση στις πληθωριστικές πιέσεις που δημιουργήθηκαν από το δεύτερο μισό του 2021, αν και έχει αποκλιμακωθεί σημαντικά από τα υψηλά του 2022, εξακολουθεί να παραμένει ένας σημαντικός παράγοντας αβεβαιότητας για το 2023

ε) Οι γεωπολιτικές εξελίξεις με την ευρύτατη επίδραση που μπορούν να έχουν σε εύρος οικονομικών παραμέτρων -από το ενεργειακό κόστος έως και σε δυνητικές ελλείψεις συγκεκριμένων αγροτικών προϊόντων (επηρεάζοντας αρχικά τις τιμές τους και στη συνέχεια τις καλλιεργητικές επιλογές των Ελλήνων παραγωγών, που δυνητικά θα μπορούσαν είτε να οδηγήσουν σε ελλείψεις κάποιων αγροτικών προϊόντων (λόγω εναλλαγής), είτε να ωθήσουν ακόμη πιο ψηλά τις τιμές τους δημιουργώντας νέο κύμα πληθωριστικών πιέσεων- αυξάνουν περαιτέρω τους παράγοντες που θα μπορούσαν να έχουν σημαντική επίδραση στις οικονομικές εξελίξεις.

«Όλα τα παραπάνω δημιουργούν μία νέα πραγματικότητα, η οποία χαρακτηρίζεται από πολυεπίπεδη αβεβαιότητα, έντονη μεταβλητότητα, σημαντική περιπλοκότητα, πρωτοφανή ασάφεια και δυνητικές ελλείψεις σε διάφορα στάδια της οικονομικής και παραγωγικής δραστηριότητας, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει ασύμμετρα την οικονομία μας. Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, ο Όμιλος παρακολουθεί συνεχώς τις εξελίξεις και λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα προσαρμόζοντας τον επιχειρησιακό σχεδιασμό σε κάθε επίπεδο», επισημαίνει η διοίκηση.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως λέει, πέτυχε στο πρώτο δίμηνο της τρέχουσας χρήσης:

  • Βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας της μητρικής Μπάρμπα Στάθης ΑΒΕΕ με μικρή υποχώρηση των πωλήσεων σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 (λόγω της μείωσης της κατανάλωσης και αύξησης των μεριδίων των προϊόντων ιδ.ετικέτας), και
  • Συνολική αύξηση πωλήσεων και λειτουργικής κερδοφορίας σε επίπεδο Ομίλου.

Διαβάστε ακόμη

Η «επιμονή» του πληθωρισμού στην Ευρώπη πονοκεφαλιάζει την ΕΚΤ (γράφημα)

Πλειστηριασμοί: Ραντεβού τον Σεπτέμβρη για τα απομεινάρια της «Κ. Π. Μαρινόπουλος» (pics)

Έρχεται το «ψηφιακό μάτι» της ΑΑΔΕ – Πώς θα βάλει φρένο στη φοροδιαφυγή

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ