Καθώς η τιμή της μετοχής της Tesla έπεσε κάτω από τα $200 αυτή την εβδομάδα, ο Elon Musk έχασε έναν από τους πιο αποτελεσματικούς μοχλούς για να κρατήσει την αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η τιμή των μετοχών του ομίλου ήταν ένα ισχυρό ανταγωνιστικό όπλο για τον Musk, το οποίο του επέτρεπε να αντλεί μεγάλα χρηματικά ποσά σχετικά φθηνά.

Αλλά μια σειρά αποτυχιών, από τα απογοητευτικά στοιχεία για τα κέρδη, στις ερωτήσεις σχετικά με τη ζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητά της, και μια σειρά από πυρκαγιές στα οχήματά της εταιρείας, έχουν επισκιάσει το συναίσθημα των επενδυτών.

Η μετοχή της Tesla έχει υποχωρήσει κατά 40% μόνο φέτος, ενώ εχθές έκλεισε στο χαμηλότερο επίπεδό της σε δυόμισι χρόνια.

«Πρόκειται για μια τέλεια καταιγίδα κακών γεγονότων», δήλωσε στους FT ο Galileo Russell, ένας μικροεπενδυτής που διαχειρίζεται το κανάλι YouTube Hyperchange TV και ο οποίος έγινε γνωστός όταν ο Musk τον κάλεσε κατά τη διάρκεια μιας προηγούμενης συνεδρίασης για τα κέρδη της εταιρείας να κάνει μια σειρά ερωτήσεων.

Δύο από τους προηγούμενους αναλυτές που επευφημούσαν την εταιρεία έχουν υποβαθμίσει τη μετοχή της. Ο Adam Jonas της Morgan Stanley προειδοποίησε ότι οι μετοχές θα μπορούσαν να υποχωρήσουν στα $10 στο χειρότερο σενάριο, στο οποίο χάνουν τις εκτιμήσεις πωλήσεων στην Κίνα. Ο Dan Ives της Wedbush μείωσε την τιμή στόχο αυτή την εβδομάδα από $275 σε $230.

Η διάθεση αυτή αντανακλάται και στα ομόλογα της Tesla, τα οποία επίσης υποχώρησαν την περασμένη εβδομάδα. Ένα ομόλογο ύψους 1,8 δισ. δολ. λήξης του 2025 μειώθηκε σε μόλις πάνω από 80 σεντς. Ένα μετατρέψιμο ομόλογο 1,8 δισ. δολαρίων λήξης του 2024, το οποίο εκδόθηκε μόλις αυτό το μήνα, έχει ήδη βυθιστεί στα 87 σεντς του δολαρίου.

Την περασμένη χρονιά, ο έκανε αυτό που, εκ των υστέρων, φάνηκε πως ήταν μια σοβαρή εσφαλμένη κρίση.

Αντί να συγκεντρώσει χρήματα όταν η τιμή των μετοχών της Tesla ήταν υψηλή, μια κίνηση που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένδειξη δύναμης, δήλωσε πρόωρα ότι η Tesla είναι οικονομικά «βιώσιμη».

Αυτό αποδείχθηκε μια τολμηρή πρόβλεψη, ακόμα και σύμφωνα με τα πρότυπά του για τις αισιόδοξες προφητείες.

Ταυτόχρονα, οι συνθήκες λειτουργίας του Tesla γίνονται όλο και πιο αυστηρές.

Οι κινεζικοί δασμοί στα αυτοκίνητα των ΗΠΑ θα συνεχίσουν να βλάπτουν την εταιρεία έως ότου ολοκληρωθεί η λειτουργία του εργοστασίου της στη Σαγκάη και ακόμη και τότε ο όμιλος θα εξακολουθεί να εισάγει οχήματα στην Κίνα. Αντιμετωπίζει επίσης τον αυξημένο ανταγωνισμό από τις Jaguar, Audi και Mercedes, οι οποίες κυκλοφορούν πλήρως ηλεκτρικά οχήματα.

Ενώ Musk και Tesla ελπίζουν τα νέα μοντέλα θα αυξήσουν το μέγεθος της πίτας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εξακολουθεί να υπάρχει η πιθανότητα οι δικές τους πωλήσεις να δεχθούν πλήγμα καθώς οι καταναλωτές θα έχουν την επιλογή να αγοράζουν από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες με αποδεδειγμένες κατασκευαστικές δυνατότητες.

«Δεν μπορεί (σ.σ ο Elon Musk) να ξεφύγει από την πραγματικότητα του να είσαι μια εταιρεία αυτοκινήτων, η οποία είναι ότι πρέπει να πουλήσεις αρκετά οχήματα για να αποφύγεις την χρεωκοπία», δήλωσε ένας πρώην διευθυντής της εταιρείας για τον Musk.