Κάτι παραπάνω από ένα χρόνο απ’ την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και ο οικονομικός «πόλεμος» μεταξύ Δύσης και Ρωσίας με την επιβολή κυρώσεων και ειδικών μέτρων αποκλεισμού κλιμακώνεται με αποτέλεσμα να σφίγγει ακόμα περισσότερο ο κλοιός για τις ελληνικές επιχειρήσεις που εξακολουθούν να διατηρούν σημαντική έκθεση και παρουσία στη Ρωσία.

Μόλις χθες αποκαλύφθηκε από το Bloomberg πως η μεν Δύση επεξεργάζεται σχέδιο καθολικής απαγόρευσης των εξαγωγών προς τη Ρωσία (με εξαίρεση όσες έχουν ρητά αποφασιστεί να μείνουν εκτός των κυρώσεων), ζήτημα το οποίο θα συζητηθεί στην επικείμενη σύνοδο κορυφής του G7 στη Χιροσίμα, η δε Ρωσία ετοιμάζει δυσάρεστη έκπληξη στις ξένες επιχειρήσεις που θέλουν να αποσυρθούν απ’ τη χώρα, επιβάλλοντας νέο φόρο και έκπτωση 50% στα περιουσιακά στοιχεία τα οποία θέλουν να πουλήσουν.

Κι αν οι ελληνικές εξαγωγές στη Ρωσία ήδη έχουν περιοριστεί, καταγράφοντας πέρυσι μείωση 24,3%, υποχωρώντας στα 156,4 εκατ. ευρώ, το πλήγμα αναμένεται μεγαλύτερο για τους ελληνικούς ομίλους που έχουν επενδύσει βαριά στη χώρα και έχουν βρεθεί μεταξύ των πυρών Δύσης και Ρωσίας.

Κάτι που υπογραμμίστηκε στην περίπτωση της Frigoglass η οποία έφθασε σε συμφωνία με τους πιστωτές της αλλάζοντας πλέον ιδιοκτησιακό καθεστώς και επιτυγχάνοντας να παραμείνει όρθια παρά τις σημαντικές συνέπειες. Κι αυτό καθώς είχε απομείνει κατ’ ουσίαν μόνο με το εργοστάσιο της Ρωσίας για να καλύψει τις διεθνείς ανάγκες της.

Σημαντικό πλήγμα εάν ληφθούν υπόψη και τα δυνητικά οφέλη για τα οποία επένδυε σημαντικά στη Ρωσία εδώ και αρκετά χρόνια έχει αναμφίβολα η Coca Cola HBC. Μπορεί τα βασικά στοιχεία απ’ τις οικονομικές καταστάσεις του 2022 να μην δείχνουν τη σοβαρή «αιμορραγία» του ισχυρού εμφιαλωτή της Coca Cola στη ρωσική αγορά, εν τούτοις είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο πως ο πόλεμος θα συνεχίσει να επηρεάζει δυσμενώς τον όμιλο για χρόνια, σίγουρα όσο θα διαρκεί η διεθνής απομόνωση της Ρωσίας. Υπενθυμίζεται πως, παρά τον πόλεμο στη Ρωσία και την απόφαση της αμερικανικής Coca Cola να αποσύρει τα αναψυκτικά της από μια από τις μεγαλύτερες αγορές της Coca Cola HBC, ο όμιλος πέτυχε αύξηση όγκου πωλήσεων το 2022 σχεδόν σε όλες τις αγορές της, φθάνοντας συνολικά το +12,4%. Η διείσδυση στην Αίγυπτο αποτέλεσε για τον όμιλο αντίβαρο των απωλειών από τη ρωσική αγορά. Η τελευταία αν και το 2021 ήταν στη θέση της δεύτερης καλύτερης αγοράς στον όμιλο, πέρυσι οι πωλήσεις (σε εκατ. κιβώτια) υποχώρησαν σχεδόν 30% με αποτέλεσμα να πέσει στην τέταρτη θέση.

Υπενθυμίζεται πως για να παραμείνει στη ρωσική αγορά η Coca Cola HBC έχει υιοθετήσει για τη θυγατρική της την επωνυμία Multon Partners και παράλληλα έχει δημιουργήσει ένα υποκατάστατο σήματος, την Dobry Cola, αξιοποιώντας ένα σήμα για χυμούς φρούτων που ήταν ήδη γνωστό στους καταναλωτές της χώρας. Με την Dobry Cola και τα αντίστοιχα σήματα – υποκατάστατα της Fanta και της Sprite, ο όμιλος θα προσπαθήσει να κρατήσει «ζωντανή» τη δραστηριότητά του στη Ρωσία, μέχρι να επανέλθουν (αν και όταν…) στην αγορά τα «γνήσια» σήματα της Coca Cola.

Πλαστικά Κρήτης

Το προσεχές διάστημα αναμένεται να ανακοινώσει τις οικονομικές καταστάσεις του 2022 η Πλαστικά Κρήτης και οι επενδυτές – μέτοχοι της περιμένουν να μάθουν το κόστος που έχει ως σήμερα η εταιρεία με την επιλογή να λειτουργεί κανονικά το εργοστάσιο στη Ρωσία.

Εξάλλου από τον περασμένο Ιούλιο έχει αποκατασταθεί η ροή πρώτων υλών και οι πωλήσεις της εταιρίας σταδιακά ανεβαίνουν, με προοπτική να ανακάμψουν πλήρως μέχρι το τέλος του έτους. Η κερδοφορία της εταιρείας παραμένει σε ικανοποιητικό επίπεδο.

Η θυγατρική στη Ρωσία ονομάζεται Global Colors LLC και ως τις 30 Ιουνίου του 2022 είχε πωλήσεις 11,303 ευρώ

Σαράντης

Αποφασιστικά βήματα για την πλήρη έξοδο απ’ τη ρωσική αγορά έχει κάνει η Γρ. Σαράντης ΑΕΒΕ μέσω της θυγατρικής που διατηρεί εκεί Hoztorg LLC.

«Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας αποφάσισε στη συνεδρίαση του κατά την 3η Οκτωβρίου 2022 και στα πλαίσια της κρίσης μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, να αποσυρθεί οριστικά από τη ρωσική αγορά, καθώς με βάση την εξέλιξη του πολέμου , δεν υπήρχε η δυνατότητα άσκησης ελέγχου και διοίκησης των εργασιών της θυγατρικής εταιρείας στη Ρωσία. Η εταιρεία ΓΡ . ΣΑΡΑΝΤΗΣ, είχε δραστηριότητα στη ρωσική αγορά μέσω της κατά 100% έμμεσης θυγατρικής της, εμπορικής επιχείρησης, HOZTORG LLC. Η ζημιά από την διακοπή της δραστηριότητας στην Ρωσία ανέρχεται σε 959.717 ευρώ», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Τι έκαναν οι ελληνικές επιχειρήσεις

Σε κάθε περίπτωση οι περισσότερες ελληνικές εταιρείες διατηρούν τη δραστηριότητα τους, όπως και οι περισσότερες δυτικές, όπως καταδεικνύει και πρόσφατη έρευνα της ομάδας του καθηγητή του αμερικανικού πανεπιστημίου Yale, Τζέφρι Σόνενφελντ που διαρκώς ενημερώνεται.

Μάλιστα οι ελληνικές εταιρείες κατατάσσονται στην έκτη θέση ανάμεσα στις πιο… φιλορωσικές, μετά τις επιχειρήσεις από την Κίνα, την Ουγγαρία, τη Σλοβενία, την Ινδία, και την Αυστρία! Πολλές απ’ αυτές δεν φαίνεται καν ότι έχουν σκοπό να αποχωρήσουν, όπως προκύπτει και από σχετική κατηγοριοποίηση που επιχειρεί η έρευνα. Συγκεκριμένα:

-Στην κατηγορία «Αψηφώντας τις απαιτήσεις για έξοδο ή μείωση δραστηριοτήτων» (βαθμός “F”) όπου συμπεριλαμβάνονται συνολικά 240 διεθνείς όμιλοι, εντάσσονται οι: Alumil, Chipita, Frigoglass, Kleemann και Πλαστικά Κρήτης. Όλες αυτές οι εταιρείες δεν έχουν δώσει στη δημοσιότητα στοιχεία για τις δουλειές τους στη Ρωσία, όπως καταγράφει το Yale, που έχει αντλήσει τα στοιχεία από άλλες πηγές.

-Στην κατηγορία «Διατήρηση επενδύσεων/εργασιών» (βαθμός: “D”), όπου συνολικά καταγράφονται 180 διεθνείς όμιλοι, το Yale κατατάσσει την Helleniq Energy και τη Μύλοι Λούλη, σημειώνοντας ότι αναζητούν εναλλακτικούς προμηθευτές για να υποκαταστήσουν τις εισαγωγές από τη Ρωσία.

-«Στην κατηγορία «Μείωση τρεχουσών εργασιών» (βαθμός “C”), όπου μετέχουν συνολικά 151 εταιρείες, κατατάσσεται η Coca Cola HBC, που αναστέλλει κάποιες εργασίες στη Ρωσία. Σημειωτέον πως ο όμιλος διατηρεί τα δέκα εργοστάσιά της στη χώρα και διακινεί αναψυκτικά με τοπικά σήματα».

-«Στην κατηγορία «Διατηρώντας τις επιλογές ανοιχτές για επιστροφή», όπου κατατάσσονται 497 εταιρείες διεθνώς (Βαθμός: Β) περιλαμβάνονται εταιρείες που περιορίζουν προσωρινά τις περισσότερες ή σχεδόν όλες τις λειτουργίες, διατηρώντας παράλληλα ανοιχτές τις επιλογές επιστροφής. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσεται από το Yale η εταιρεία Μύλοι Κεπενού, που σταμάτησε τις παραγγελίες σιταριού».

-«Στην κορυφαία κατηγορία, «Clean Break – Χειρουργική Αφαίρεση Δραστηριοτήτων» (βαθμός “A”), όπου περιλαμβάνονται 518 εταιρείες της λίστας του Yale, οι οποίες έχουν αποχωρήσει εντελώς από τη ρωσική αγορά, βρίσκονται δύο ελληνικοί όμιλοι: η Intracom Telecom και ο Όμιλος Σαράντη».

Διαβάστε ακόμη:

«Στενό μαρκάρισμα» για το δεύτερο ξενοδοχείο της Μπλε Κέδρος στην Ακρόπολη

Η «αριστερή συγκυβέρνηση», το παρασκήνιο της Τράπεζας Αττικής, το αντάρτικο στη MIG και οι υπογραφές για τους δρόμους

«Ραντεβού» με τη Standard & Poor’s – Τα σενάρια για την επενδυτική βαθμίδα και ο σκόπελος των εκλογών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ