Του Μηνά Τσαμόπουλου

Από μία άλλη οπτική γωνία αναλύει την ευφορία που επικρατεί από τη συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων, Ανδρέας Ποταμιάνος.

Πρόκειται για τη «πρύτανη» της ελληνικής κρουαζιέρας ο οποίος μιλώντας προ ημερών σε ημερίδα για τον Θαλάσσιο Τουρισμό επεσήμανε:

«Όλοι μένουν στην αύξηση του αριθμού των τουριστών αλλά δεν μας λένε πόσα χρήματα μένουν στην Ελλάδα. Μειώνονται τα έσοδα ενώ αυξάνει ο τουρισμός».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε έναν από τους σπουδαιότερους λόγους που έκαναν την Ελλάδα δημοφιλή τουριστικό προορισμό:

«Δεν πρέπει να χάσουμε τη φιλοξενία. Αυτή η φιλοξενία των Ελλήνων διαδόθηκε πολύ γρήγορα ανά τον κόσμο και είναι από τους σημαντικότερους λόγους που έγινε η Ελλάδα τουριστικός προορισμός. Σήμερα χάνεται η φιλοξενία. Δεν προσέχουμε την ποιότητα. Πρέπει να προσέξουμε να μην χαθεί η ποιότητα των νησιών μας».

Ο Ανδρέας Ποταμιάνος πρόσθεσε ότι άλλος ένας αρνητικός παράγοντας είναι ότι χάθηκαν τα ελληνικά πληρώματα από τα κρουαζιερόπλοια και συνέχισε αναφερόμενος στις λιμενικές εγκαταστάσεις:

«Δεν χρειαζόμαστε μεγάλα λιμάνια στα νησιά που δεν μπορούν να απορροφήσουν τους τουρίστες».

Η οικονομική συνεισφορά φθάνει τα 40,2 δισεκατομμύρια ευρώ για την Ευρώπη. Περίπου στα 16,6 δισ. ευρώ ανέρχονται οι άμεσες δαπάνες από τα κρουαζιερόπλοια, τους επιβάτες και τα πληρώματα τους.

Δίνονται 10,75 δισ. ευρώ για αμοιβές εργαζομένων ενώ δημιουργήθηκαν 348.930 θέσεις εργασίας

Από όλη αυτή την πίτα η Ελλάδα, που είναι κατεξοχήν τουριστικός προορισμός, καταφέρνει να αποσπάσει μόλις 500 εκατομμύρια ευρώ.

«Η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικήσει μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των 40 δισεκατομμυρίων που κάνει τζίρο η κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Όμως όλα παραμένουν στάσιμα αν και η χώρα συνεχίζει να έχει σημαντική παρουσία κρουαζιερόπλοιων, με τον αριθμό των επιβατο-επισκέψεων να αγγίζει συνολικά τα πέντε εκατομμύρια» επισημαίνουν στο «newmoney.gr» στελέχη της κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με τους ειδικούς στη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας μειώθηκαν κατά 80% οι επενδύσεις στις απαιτούμενες λιμενικές υποδομές για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων με αποτέλεσμα να αποτύχει η Ελλάδα να επωφεληθεί από την αλματώδη ανάπτυξη της αγοράς κρουαζιέρας στην Ευρώπη.

Ελάχιστα από τα 1.150 ελληνικά λιμάνια, τα περισσότερα εκ των οποίων με υποτυπώδεις υποδομές, διαθέτουν επαρκείς εγκαταστάσεις για να ελλιμενίσουν κρουαζιερόπλοια.

Πολύ λίγα λιμάνια μπορούν να φιλοξενήσουν τα υπερμεγέθη πλοία των 4.000 επιβατών, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό καθότι από το 1996 οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν κυρίως σε πλοία αυτής της χωρητικότητας.