Η Ευρώπη δεν περιμένει τις εξελίξεις – τις δημιουργεί. Με αυτό το ξεκάθαρο μήνυμα άνοιξε την ομιλία του ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της ΕΕ, Απόστολος Τζιτζικώστας, στο Διεθνές Ναυτιλιακό Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Αθήνα.

Τόνισε ότι η ναυτιλία δεν είναι μόνο ένας κρίσιμος τομέας για την εμπορική και οικονομική ευημερία της Ευρώπης, αλλά και στρατηγικός εταίρος για την ενεργειακή ασφάλεια, τη γεωπολιτική σταθερότητα και την κλιματική δράση.

Ο Επίτροπος ξεκαθάρισε ότι η μετάβαση δεν μπορεί να επιτευχθεί αν δεν τεθούν από κοινού τα θεμέλια από την πρώτη ημέρα. Ο ιδιωτικός τομέας, οι χρηματοπιστωτικοί φορείς, οι μεταφορικές υποδομές, οι θεσμικοί παράγοντες και οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να είναι όλοι μέρος της λύσης.

Αναγνώρισε ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι εκτεθειμένη στις «παγκόσμιες μεγατάσεις» (global megatrends), όπως η ενεργειακή μετάβαση, η τεχνολογική επανάσταση, οι γεωπολιτικές αναταράξεις και οι κλιματικές απειλές. Μόνο μέσα από προληπτικό σχεδιασμό, όπως είπε, μπορούν να διασφαλιστούν ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά και η οικονομική κυριαρχία της Ευρώπης.

Ο Επίτροπος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ανάγκη ενίσχυσης της ασφάλειας στο θαλάσσιο πεδίο. Η προστασία των θαλάσσιων διαδρομών, η ελευθερία της ναυσιπλοΐας και η ενίσχυση της υποδομής των λιμανιών είναι, όπως είπε, προαπαιτούμενα για την ανθεκτικότητα της Ευρώπης.

Η ποικιλομορφία στις εμπορικές οδούς αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση σοκ και απροόπτων διαταραχών, τόσο από γεωπολιτικής όσο και από ενεργειακής πλευράς.

Κατά των δασμών

Ο κος Τζιτζικώστας έστειλε ένα σαφές μήνυμα κατά των μονομερών δασμών, χαρακτηρίζοντάς τους ξεκάθαρα «φόρους που βλάπτουν τον καταναλωτή και το επιχειρείν». Η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι υπέρ της διαπραγμάτευσης και της πολυμέρειας, με στόχο να προστατευθούν μεν τα συμφέροντα της Ευρώπης, αλλά χωρίς να διαρραγεί η παγκόσμια εμπορική συνεργασία.

Σύμφωνα με τον Επίτροπο, η τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain και το Internet of Things αλλάζουν ήδη την καθημερινότητα των λιμανιών και των πλοίων. Αυτές οι τεχνολογίες αυξάνουν την αποδοτικότητα, την ασφάλεια και την διαφάνεια, και πλέον αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ναυτιλιακής υποδομής.

Η Ευρώπη, όπως τόνισε, πρέπει να αξιοποιήσει αυτό το τεχνολογικό πλεονέκτημα ως όχημα για ανταγωνιστικότητα και πράσινη ανάπτυξη.

Ο Τζιτζικώστας αναφέρθηκε εκτενώς στο ρυθμιστικό πλαίσιο της ΕΕ, το οποίο περιλαμβάνει:

  • Το σύστημα εμπορίας εκπομπών στη ναυτιλία (EU ETS),
  • Τη νομοθεσία για τις εναλλακτικές καύσιμες υποδομές (AFIR),
  • Και το Ταμείο Καινοτομίας και τα έσοδα από το ETS που θα πρέπει να επιστρέφουν στον κλάδο.

Αυτές οι πολιτικές δίνουν, σύμφωνα με τον Επίτροπο, τη σταθερότητα και προβλεψιμότητα που απαιτεί η αγορά, ώστε να προχωρήσουν οι επιχειρήσεις σε μακροπρόθεσμες επενδύσεις.

Ο Επίτροπος ανακοίνωσε την προετοιμασία νέων κοινοτικών στρατηγικών, όπως:

  • Η βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική της ΕΕ,
  • Η στρατηγική για τα ευρωπαϊκά λιμάνια, και
  • Το επενδυτικό σχέδιο για τις βιώσιμες μεταφορές.

Προανήγγειλε ότι μέσα στην βιομηχανική στρατηγική θα ενσωματωθεί και πλήρης ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική, στην οποία -όπως είπε- «ο κλάδος έχει θέση στο τραπέζι». Το ζητούμενο είναι οι πολιτικές να διαμορφώνονται με τη ναυτιλία και όχι για τη ναυτιλία, ώστε να έχουν πραγματικό αντίκτυπο.

Η μετάβαση δεν μπορεί να αφήσει κανέναν πίσω. Ο Απόστολος Τζιτζικώστας μίλησε για αναβάθμιση των εκπαιδευτικών στρατηγικών, ώστε οι ναυτικοί και οι εργαζόμενοι στα λιμάνια να είναι έτοιμοι για το νέο περιβάλλον. Η δίκαιη μετάβαση είναι πυλώνας της στρατηγικής, ενώ χαιρέτισε και τη συμβολή του IMO, που αναγνώρισε τη σημασία της εκπαίδευσης στο νέο Net Zero πλαίσιο.

Η συμφωνία του IMO για μηδενικές εκπομπές αποτελεί, κατά τον Επίτροπο, «ορόσημο» και δείγμα ενότητας και συλλογικής βούλησης. Κάλεσε όλα τα κράτη να υποστηρίξουν ενεργά την υιοθέτησή της στην επερχόμενη συνεδρίαση του Οκτωβρίου.

Μετά την υιοθέτηση, ο Επίτροπος σημείωσε ότι θα χρειαστεί προσαρμογή των μέτρων για να εξασφαλιστεί ίσιο ανταγωνιστικό πεδίο (level playing field) για όλους τους διεθνείς παίκτες.

Ολοκληρώνοντας, ο Απόστολος Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στην ανάγκη να είναι η Ευρώπη προετοιμασμένη για κάθε ενδεχόμενο, από κυβερνοεπιθέσεις μέχρι στρατιωτικές απειλές. Τα λιμάνια, είπε, είναι στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για το εμπόριο αλλά και για στρατιωτική κινητικότητα.

Η νέα Preparedness Union Strategy, που ανακοινώθηκε, στοχεύει στην πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα των μεταφορών κάτω από κάθε πιθανό σενάριο κρίσης.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας έκλεισε με ξεκάθαρη έκκληση: «Ούτε η Κομισιόν, ούτε τα κράτη-μέλη, ούτε η βιομηχανία μπορούν να τα καταφέρουν μόνοι. Αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ είναι συντονισμένες δράσεις, στοχευμένες επενδύσεις και, πάνω από όλα, ισχυρή συνεργασία. Η ναυτιλία, όπως είπε, δεν είναι απλός ενδιαφερόμενος. Είναι στρατηγικός εταίρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διαβάστε ακόμη

Motor Oil: Ανοίγει την αγορά υδρογόνου η AVIN με το πρώτο υδρογονάδικο στους Αγίους Θεοδώρους 

Eρχεται το «IRIS των 1.000 ευρώ» – Οι άμεσες πληρωμές επεκτείνονται παντού 

Αλλαγή σκυτάλης στα Public: Φεύγει ο Ρόμπυ Μπουρλάς – Νέος CEO o Δημήτρης Γαλάνης 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα