Του Μηνά Τσαμόπουλου

«Γλίστρησε» κάτω από τις 600 μονάδες ο δείκτης ναυλαγοράς ξηρού φορτίου και ενώ πολλοί πλοιοκτήτες τα έχουν «βάψει μαύρα» υπάρχουν αρκετοί Έλληνες συνάδελφοι τους οι οποίοι θεωρούν ότι «είναι η πλέον κατάλληλη στιγµή για αγορά µεταχειρισµένων πλοίων, καθώς οι τιµές κυµαίνονται στα χαµηλότερα επίπεδα της 30ετίας, όπως επίσης ότι µετά από αρκετά µεγάλο διάστηµα χαµηλής αγοράς, έχουµε ήδη πιάσει «πάτο» και η άνοδος της ναυλαγοράς είναι όχι µόνο µονόδροµος, αλλά θα συµβεί και σχετικά σύντοµα, προς διάψευση των αναλυτών που διαφοροποιούνται από αυτή την εκτίµηση».

Σε ανάλυση του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου, G.Moundreas SA επισημαίνεται ότι «είναι ιδανική στιγµή για αγορές µεταχειρισµένων πλοίων, καθώς βρισκόµαστε σε Buyers Market, αλλά για εταιρείες που έχουν ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια, όχι για την αγορά του πλοίου, αλλά για την κάλυψη των εξόδων του, έως ότου η αγορά ανέβει σε επίπεδα που το Asset Play θα έχει νόηµα, εννοώντας ότι η επένδυση αυτή θα έχει αποφέρει ελκυστικά ποσοστά απόδοσης επί του επενδυμένου κεφαλαίου και των κεφαλαιακών εκροών για την κάλυψη των εξόδων» και προσθέτει:

«- Σχετικά µε την πεποίθηση ότι η αγορά έχει πιάσει «πάτο» και ότι σύντοµα, µε απρόβλεπτο τρόπο, θα κάνει ένα Rebound, θα συµφωνήσουµε ως προς το πρώτο σηµείο, αλλά διατηρούµε τεράστιες επιφυλάξεις ότι κάτι θα συµβεί και θα µπει σε Rebounding Mode.
– Παρά το γεγονός ότι η αγορά των διαλύσεων κινείται σε ιστορικά υψηλά, το πρόβληµα της υπέρ-προσφοράς παραµένει, καθώς η ζήτηση συνεχίζει να είναι ασθενική και όλες οι προβλέψεις για την Παγκόσµια οικονοµία και Εµπόριο δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το βραχύ-µεσοπρόθεσµο διάστηµα. Χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελεί η πορεία του δείκτη το 2016, όπου στις 11 Φεβρουαρίου έφτασε στο ιστορικό χαµηλό, 290 µονάδες και µετά άρχισε µία ανοδική πορεία.
– Σε απόλυτους όρους, µέσα σε διάστηµα 2 µηνών περίπου, έκανε ένα ράλι διπλασιάζοντας την τιµή του, φτάνοντας στις 715 µονάδες στις 27 Απριλίου, αλλά στην πραγµατικότητα έργο ίσο µε το µηδέν.
– Εν ολίγοις, έως ότου ο BDI όχι µόνο φτάσει αλλά καταφέρει να συντηρήσει και βιώσιµα επίπεδα, όπου τα έσοδα των πλοίων θα καλύπτουν τουλάχιστον τα OPEX τότε δεν µπορούµε να κάνουµε λόγο για βελτίωση της αγοράς.
– Το να βιώσουµε επίπεδα των 1.000 µονάδων για λίγο χρονικό διάστηµα και µετά την επιστροφή του πάλι στις 600 µε 700 µονάδες δεν σηµαίνει απολύτως τίποτα. ∆εν είναι τυχαίο που ήδη κάποιοι έχουν προβλέψει ότι κατά µέσο όρο ο BDI το 2016 θα κινηθεί σε χαµηλότερα επίπεδα από το «άσχηµο» 2015, ενώ κάποιοι άλλοι εκτιµούν ότι η εξυγίανση του δείκτη θα αρχίσει να λαµβάνει χώρα µετά το 2017».