Πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι δεν γνωρίζουν ότι η ανοικοδόμηση της Ιαπωνίας, η οποία είχε καταστραφεί στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου οφείλεται στην ελληνική Ναυτιλία. Το γιαπωνέζικο οικονομικό θαύμα είναι απόρροια του ελληνικού ναυτιλιακού θαύματος.

Φέτος είναι η 70η επέτειος από την πρώτη παραγγελία ναυπήγησης πλοίου. Μάλιστα το 1952 δόθηκε στα ναυπηγεία Hitachi Zosen K.K. της Οσάκα η πρώτη μαζική παραγγελία από τον όμιλο του Γιάννη Μ. Καρρά. Το δεξαμενόπλοιο Tini 19.000 τόνων που ναυπηγήθηκε για λογαριασμό της Carras (Hellas) SA στο ναυπηγείο Shakurajima ήταν το πρώτο για λογαριασμό πλοιοκτήτη από τη Δύση σε ιαπωνικό ναυπηγείο. Ο Ι.Μ.Καρράς παρήγγειλε άλλα τρία όμοια στροβιλοκίνητα τάνκερ.

Από τότε ναυπηγείται στις γιαπωνέζικες γιάρδες ένα πλοίο ελληνικών συμφερόντων ανά 13 ημέρες επί 70 χρόνια.

Η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της Ιαπωνίας, στηριζόμενη και από μεγάλο αριθμό επισκευών και μετασκευών πλοίων ελληνικών συμφερόντων, αναδείχτηκε σε σημαντικό πυλώνα της οικονομίας της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην εξέλιξή της μεταξύ των πλέον προηγμένων κρατών του κόσμου.

Με αφορμή την 70η επέτειο από την πρώτη ναυπήγηση ελληνικών συμφερόντων στην Ιαπωνία, διοργανώνεται η έκθεση Maru που σημαίνει «κύκλος» στα ιαπωνικά από το Αρχείο των Ναυτικών Χρονικών, τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, και φιλοξενείται από τις 15 μέχρι και την 21η Δεκεμβρίου 2022, από τους Νικόλα και Κατερίνα Λυκιαρδοπούλου, στο κτήριο AMALIAS 36.

Maru-Ο Ιάπωνας πρέσβης με τη σύζυγό του

Η λέξη Maru αποτελεί επίσης και συστατικό του ονόματος σχεδόν κάθε ιαπωνικού εμπορικού πλοίου εδώ και αιώνες. Το επίθημα –maru χρησιμοποιείται συχνά σε λέξεις που αντιπροσωπεύουν κάτι το οικείο και αγαπημένο και οι ναυτικοί το χρησιμοποιούν στα πλοία τους. Εκτός από δείγμα αγάπης, το Maru είναι και δείγμα εμπιστοσύνης για τη «ζωή» του πλοίου στη θάλασσα. Ο κύκλος συμβολίζει κάτι το πλήρες. Κατά τους Ιάπωνες το ταξίδι ενός εμπορικού πλοίου ακολουθεί ιδανικά πορεία κυκλική. Φεύγει από το λιμάνι, ταξιδεύει στον κόσμο και επιστρέφει με ασφάλεια στο λιμάνι της πατρίδας του.

Maru-Νίκος Λυκιαρδόπουλος-Μηνάς Τσαμόπουλος

Η έκθεση αποτυπώνει τη σχέση ανάμεσα στην ελληνόκτητη ναυτιλία και την ιαπωνική ναυπηγική βιομηχανία όπως εξελίχθηκε σε έναν επιτυχή κύκλο συνεργασίας, εμπιστοσύνης και αμοιβαίας εκτίμησης. Η ιστορία αυτού του «κύκλου» ξετυλίγεται μέσα από το Αρχείο των Ναυτικών Χρονικών. Οπτικοποιεί πτυχές της ιστορίας αξιοποιώντας τον πλούτο του αρχειακού υλικού αλλά και αυθεντικά αντικείμενα από την χρυσή εποχή της ελληνοϊαπωνικής συνεργασίας.

Maru-Ιωάννα Προκοπίου- Μαρία-Βάσου Χατζηιωάννου -Κατερίνα Λυκιαρδοπούλου

Η έκθεση μέσω πρωτότυπου και ανέκδοτου αρχειακού υλικού των Ναυτικών Χρονικών, ιστορικών και σύγχρονων μοντέλων πλοίων που έχουν ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία αλλά και αναμνηστικών δώρων συνεργασίας μεταξύ Ελλήνων και Ιαπώνων, στοχεύει στην ανάδειξη μια μοναδικής αμφίδρομης σχέσης συνεργασίας και εμπιστοσύνης που συνεχίζεται μετά από εβδομήντα χρόνια.

Maru-Νίκος Λυκιαρδόπουλος-Γιάννης Πλατσιδάκης

Στη διάρκεια των εγκαινίων την περασμένη Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου το «παρών» έδωσαν πολλοί εκπρόσωποι της ελληνικής ναυτιλιακής και γιαπωνέζικης κοινότητας πολλοί εκ των οποίων έχουν πολλά να διηγηθούν από προσωπικές εμπειρίες που έχουν από την εμπλοκή τους σε ναυπηγικά προγράμματα στην Ιαπωνία των ναυτιλιακών εταιρειών όπου εργαζόντουσαν τότε. Είδαμε μεταξύ άλλων, τον πρόεδρο της INTERCARGO Δημήτρη Φαφαλιό, τον πρόεδρο του Greek Shipping Co-operation Committee Χαράλαμπος Φαφαλιό, τον Γιάννη Πλατσιδάκη επίτιμο πρόεδρο της Intercargo και τον γ.γ. του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής δρ. Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, τον Πάνο Κουρκουντή, Πρόεδρο της MARTECMA, και την Ελένη Πολυχρονοπούλου, Πρόεδρο της HEMEXPO.

Maru-Δημήτρης Φαφαλιός
Maru-Δημήτρης Φαφαλιός-Γιώργος Θανόπουλος της NEDA

 

Οι δηλώσεις

Κατερίνα –Κατώπη-Λυκιαρδοπούλου: Σας υποδεχόμαστε στην ξεχωριστή και μοναδική αυτή έκθεση την πρώτη του είδους της και σας καλοσορίζουμε στο κτήριο της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου όπου φιλοξενείται. Οι σχέσεις της οικογένειάς μας, της NEDA Maritime με την Ιαπωνία αρχίζει στη δεκαετία του ’50, όταν η βάση της εταιρείας ήταν σε αυτό το κτήριο Αμαλίας 36. Ο σύζυγός μου ο Νικόλας, εγώ όπως και ο αδελφός του ο Μιχάλης και πρόσφατα ο γιός του Φώτης, ζήσαμε και εργαστήκαμε στην Ιαπωνία για πολλά χρόνια. Συνεχίζουμε την επαφή με την Ιαπωνία και επιστρέφουμε εκεί όχι μόνο για δουλειές αλλά και για αναψυχή γιατί αγαπάμε και σεβόμαστε την παράδοση, τον πολιτισμό και πάνω από όλα τους ανθρώπους της Ιαπωνίας. Φέτος είναι η 70η επέτειος από τότε που ναυπηγήθηκε το πρώτο ελληνικών συμφερόντων πλοίο στην Ιαπωνία. Ελπίζουμε να ακολουθήσουν πολλά ακόμη χρόνια στενών επαφών μεταξύ των δύο κρατών και ελπίζω έκθεση με αυτό το θέμα να διοργανωθεί και στην Ιαπωνία. Οι δεσμοί των δύο κρατών ειδικά στη Ναυτιλία είναι πολύ δυνατοί».

Maru- Ο Πέτρος Μπίσιας-Κατερίνα Λυκιαρδοπούλου -Ο πρέσβης της Ιαπωνίας με τη σύζυγό του

Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών: «Θέλω να σας συγχαρώ για αυτή την οργάνωση. Είναι η ιστορία μας. Και αυτό που το κάνει πιο συναισθηματικό είναι ότι βρισκόμαστε σε αυτό το υπέροχο π κτήριο. Πιστεύω ότι ως ναυτιλία συνδέσαμε τον ελληνικό με τον γιαπωνέζικο λαό. Είναι η περηφάνια και η ιστορία . Έχουμε πολλά να μοιραστούμε.»

Γιασουνόρι Νακαγιάμα πρέσβης της Ιαπωνίας στην Ελλάδα. Έκανε ειδική αναφορά στη διάσωση περισσότερων από 100 Ελλήνων προσφύγων το 1922 στην καταστροφή της Σμύρνης, από το ιαπωνικό πλοίο Tokei Maru που αποτελεί σημείο αναφοράς στις σχέσεις ανάμεσα στην Ιαπωνία και την Ελλάδα. Επεσήμανε τους δεσμούς μεταξύ των δύο κρατών και που ισχυροποιήθηκαν μέσω της ναυτιλίας και της έντονης ναυπηγικής δραστηριότητας των Ελλήνων στις γιαπωνέζικες γιάρδες. «Η ναυπηγική βιομηχανία ισοπεδώθηκε στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Άρχισε να αναβιώνει τη δεκαετία του 50 χάρις στις πολλές παραγγελίες ναυπήγησης που έδωσαν οι Έλληνες. Και το αποδεικνύουν τα δεκάδες ντοκουμέντα που εκτίθενται σε αυτή την Έκθεση. Από τότε αυξάνεται ο αριθμός των Ελλήνων εφοπλιστών που ήρθαν στην Ιαπωνία, ενώ και πολλές γιαπωνέζικες εταιρείες που σχετίζονται με την Ναυτιλιακή βιομηχανία άνοιξαν γραφεία στην Ελλάδα κυρίως γύρω από το λιμάνι του Πειραιά. Υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο λαών όχι μόνο σε επίπεδο επιχειρήσεων αλλά γενικότερα. Στηρίζουν την ελεύθερη ναυσιπλοία βασισμένη στη διεθνή νομοθεσία πόσο μάλλον αυτή την εποχή που οι προκλήσεις για την ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μεγάλες.

Δρ. Ηλίας Μπίσιας, διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών: «Ο στόχος της συγκεκριμένης έκθεσης είναι διπλός: Από τη μία πλευρά να φέρουμε το κοινό σε επαφή με την πολυετή σχέση της ελληνικής και ιαπωνικής ναυτιλίας αλλά και ευρύτερα των ναυτιλιακών κοινοτήτων των δύο χωρών. Από την άλλη, να φέρουμε στη δημοσιότητα, για όλους όσους ενδιαφέρονται για την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας, το υλικό του αρχείου του περιοδικού των Ναυτικών Χρονικών το οποίο δημοσιεύεται από το 1931».

Maru- Μελίνα Τραυλού-Ηλίας Μπίσιας

Την εκδήλωση χαιρέτισε επίσης, εκ μέρους των χορηγών, o κ. Στέφανος Αγγελάκος, επικεφαλής της Angelakos (Hellas) S.A. Ο κ. Αγγελάκος πραγματοποίησε μια ιστορική αναφορά στη σημασία της ιαπωνικής λέξης “Maru (丸)” αλλά και της ελληνικής λέξης “ναυτοσύνη”.

Maru-Ευάγγελος Αγγελάκος-Χαράλαμπος Φαφαλιός- Νίκος Λυκιαρδόπουλος
Maru-Ισίδωρος Καρούσης-Ηλίας Μπίσιας-Ιωάννης Δημητριάδης Ευγενίδης
Maru-Αντώνης και Μαρία Αγγελικούση

Στο πλαίσιο της έκθεσης, φιλοξενούνται συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, όπου στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, με μεγάλη εμπειρία στην ιαπωνική ναυτιλιακή πραγματικότητα καταθέτουν σκέψεις και απόψεις για το παρελθόν, το παρόν, αλλά και το μέλλον.

Διάρκεια Έκθεσης: 15-21 Δεκεμβρίου 2022

Ώρες Λειτουργίας: 16:30 – 20:30, Σάββατο: 11:00 – 17:00, Κυριακή: Κλειστά

AMALIAS 36 (Λ. Βασιλίσσης Αμαλίας 36, Αθήνα)

Την εκδήλωση και επετειακή παρουσίαση υποστήριξαν οι ακόλουθες εταιρείες:

Κύριοι χορηγοί: Angelakos (Hellas) S.A., Angelicoussis Group, Μ/Maritime Corp.

Χρυσοί χορηγοί: Chios Navigation (Hellas) Ltd., Fafalios Shipping S.A., Samos Steamship Co, Sealink Navigation Ltd.

Υποστηρικτές: Alassia NewShips Management Inc., Chartwell Maritime S.A., Eastern Mediterranean Maritime Ltd., FURUNO, IONIC, Macgregor, Marichem Marigases, IRI/The Marshall Islands Registry, Nereus Shipping S.A., Seaven Tanker and Dry Management Inc., TEN Ltd., VANOS

Διαβάστε ακόμη:

Πλειστηριασμοί: Για ποια παραλιακά ακίνητα-φιλέτα «κληρώνει» (pics)

Τερέζα Φαρμάκη (Astarte Capital Partners): «Αρχές του 2023 ολοκληρώνεται η πρώτη μας επένδυση στην Ελλάδα»

Μπρουμίδης (Vodafone Ελλάδας): Συνεχίζουμε τις επενδύσεις, πρόβλημα το ενεργειακό κόστος