Μειώνονται οι  αρνητικές επιπτώσεις που στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας  εξαιτίας της συμμετοχής της στο περιφερειακό μέτρο του EU ETS-ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων. Στη συμφωνία που επετεύχθη προχθές αργά το βράδυ, με την ολοκλήρωση του διαλόγου μεταξύ Επιτροπής, Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου περιλαμβάνονται και αποφάσεις που ανταποκρίνονται στα αιτήματα της Ναυτιλιακής Κοινότητας οι οποίες  χαιρετίσθηκαν από την Ένωση των Εφοπλιστικών Φορέων της ΕΕ, την Ecsa.

Πιο συγκεκριμένα: 

Μεγάλης σημασίας είναι η δέσμευση ότι 20 εκατομμύρια δικαιώματα ETS, τα οποία αντιστοιχούν σε 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ (με βάση την τρέχουσα τιμή άνθρακα ETS, θα επανεπενδύονται μέσω ενός ταμείου καινοτομίας.

  • Συμπεριλαμβάνεται  η αρχή  «ο ρυπαίνων πληρώνει» που μεταθέτει την υποχρέωση καταβολής του κόστους των εκπομπών στους ναυλωτές που είναι υπεύθυνοι για την λειτουργία του πλοίου.
  • Η συμφωνία προβλέπει ακόμη την συμπερίληψη και του μεθανίου και των οξειδίων του αζώτου στο EU ETS από το 2026, γεγονός που καθιστά τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου-LNG ως καυσίμου από τα πλοία, πιο κοστοβόρου.

Στο EU ETS θα συμμετέχουν όλα τα πλοία άνω των 5.000 gt και εντός της ΕΕ θα υποχρεωθούν να πληρώνουν για το 100% των εκπομπών, ενώ για τα ταξίδια μεταξύ λιμένων ΕΕ και εκτός ΕΕ θα πληρώνουν το 50% των ρύπων.

Το ποσοστό των εκπομπών άνθρακα που καλύπτεται θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, ξεκινώντας από 40% το 2024, φθάνοντας στο 70% το 2025 και στο 100% έως το 2026.

Ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA σχολίασε:

«Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές δεν είναι ζήτημα «αν» αλλά «πώς». Η διάθεση μέρους των εσόδων του EU ETS για τη ναυτιλία είναι μια νίκη του κλάδου για την απαλλαγή του από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η υποστήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι το κλειδί για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, την προώθηση της καινοτομίας και τη δημιουργία υποδομών στα λιμάνια. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή και τα ενδιαφερόμενα μέρη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών εργαλείων για τη μετάβαση του κλάδου.

Η ECSA χαιρετίζει επίσης την τήρηση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η περίοδος σταδιακής εισαγωγής του κλάδου στο σύστημα σε μια περίοδο τριών ετών είναι επίσης κρίσιμης σημασίας για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση του στη νέα εποχή.»

Διαβάστε ακόμη

Οι τρεις “dates” του Μητσοτάκη, η βουτιά της Intralot, οι επόμενες κινήσεις της Παγκρήτιας, ο ευλαβικός τραπεζίτης και ο πίνακας της Dogus

Mάικλ Ουίλσον (Morgan Stanley): «Βλέπει» διψήφια πτώση για τις μετοχές στις αρχές του 2023

Τουρισμός: Οι Ισραηλινοί πρώτη ξένη αγορά στην Αθήνα για τα Χριστούγεννα (πίνακας)