Μια παρτίδα σκακιού με γεωπολιτικές  και οικονομικές αποχρώσεις βρίσκεται σε εξέλιξη στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Στο επίκεντρο  είναι η αμερικανική πολιτική  για δημιουργία  μίας ξεκάθαρης  ζώνης επιρροής με λιμάνια και ναυπηγεία.

Με αφορμή την επικείμενη ιδιωτικοποίηση τα ων 10 περιφερειακών λιμανιών που λειτουργούν ως Ανώνυμες Εταιρείες, οικονομικοί και πολιτικοί αναλυτές επεσήμαναν στο ΝΜ την ξεκάθαρη θέση των ΗΠΑ όπως εκφράστηκε μέσω του πρέσβη τους στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Βόλου. Ήδη αμερικανικά προϊόντα και κυρίως στρατιωτικός εξοπλισμός μεταφέρεται μέσω του λιμανιού του Βόλου και όχι της Θεσσαλονίκης. Θα δημιουργηθεί με τις κινήσεις αυτές μία  ζώνη από τη κεντρική Ελλάδα έως τη Θράκη που θα ανταγωνίζεται το λιμάνι του Πειραιά, κινεζικών συμφερόντων και το  λιμάνι της Θεσσαλονίκης όπου ανήκει σε γαλλο-γερμανο-κινεζικά συμφέροντα με τη συμμετοχή όμως και του Ιβάν Σαββίδη που δίνει και μία ρωσική  απόχρωση προκαλώντας παλαιότερα τα αντιδράσεις τα ου Τζέφρι Πάιατ.

Παράλληλα, οι Αμερικάνοι επενδύουν και στα ναυπηγεία δημιουργώντας ανάχωμα προς τις τουρκικές κυρίως γιάρδες αλλά και τις ρουμανικές.

Η αρχή έγινε με το Νεώριο της Σύρου και ακολουθεί η Ελευσίνα.  Είναι κινήσεις-σφήνα και στα κινεζικά συμφέροντα.

«Οι Έλληνες εφοπλιστές δεν πρέπει να πηγαίνουν στα ναυπηγεία της Τουρκίας, της Μάλτας και της Ρουμανίας γιατί πλέον έχουν επιλογή στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί σημαντική την επένδυση των ΗΠΑ στη Σύρο τόσο για στρατηγικούς λόγους όσο και για οικονομικούς και συμβολικούς» είναι  η προτροπή του Τζέφρι Πάιατ προς τους Έλληνες εφοπλιστές  και στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα:

«Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί σημαντική την επένδυση των ΗΠΑ στη Σύρο τόσο για στρατηγικούς λόγους όσο και για οικονομικούς και συμβολικούς. Προτρέπω τους Αμερικάνους επενδυτές να επενδύσουν στην Ελλάδα και ήδη υπάρχει ενδιαφέρον εκτός από τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας και για τον Βόλο.»

Τα οφέλη για την οικονομία και την τοπική κοινωνία της Σύρου είναι μεγάλα. Έχουν δοθεί ήδη 18 εκατομμύρια για οφειλές και χρέη σε εργαζομένους και πιστωτές ενώ θα δοθούν μέχρι το 2020-2021 άλλα 12 εκατ. για αναβάθμιση των εγκαταστάσεων.  Επίσης, έχουν δημιουργηθεί  600 νέες θέσεις εργασίας. Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία τα τελευταία 3 χρόνια έχει ραγδαία ανάπτυξη και το 90% της ανάπτυξης αυτής οφείλεται στο Νεώριο.

Για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας οι συζητήσεις γίνονται  αποκλειστικά με την ελληνοαμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ, πάνω στη βάση της συμφωνίας που έγινε με τα ναυπηγεία της Σύρου. Η ΟΝΕΧ έχει  ήδη υπογράψει συμφωνία με τον σημερινό ιδιοκτήτη, Νίκο Ταβουλάρη.

Όμως για να ισχύσει η  συμφωνία, που θα πρέπει  να «κουρευτούν» οι απαιτήσεις που έχει  το Δημόσιο και οι πιστωτές. Με βάση αυτή τη συμφωνία για διακανονισμό των οφειλών θα ζητηθεί η δικαστική έγκριση για την είσοδο της ONEX και στην Ελευσίνα.