Σε μια σειρά εξελίξεων με έντονο ναυτιλιακό αποτύπωμα, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα συμφώνησαν σε προσωρινή μείωση δασμών, ΗΠΑ και Ιράν φαίνεται να πλησιάζουν σε μια συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης, ενώ η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ανακοίνωσε νέα οικονομικά κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων.
Οι παραπάνω εξελίξεις ενισχύουν βραχυπρόθεσμα τη ναυλαγορά, ενισχύουν τις μεταφορές και επαναφέρουν προσδοκίες για σταθερότητα, αν και μακροπρόθεσμα επικρατεί επιφυλακτικότητα λόγω των γεωπολιτικών κινδύνων και της αβεβαιότητας για τη βιωσιμότητα των μέτρων..
Η Ουάσιγκτον και το Πεκίνο κατέληξαν σε συμφωνία για μείωση των εκατέρωθεν δασμών σε βασικά προϊόντα για διάστημα 90 ημερών. Συγκεκριμένα, οι ΗΠΑ μείωσαν τους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές από 145% στο 30%, ενώ η Κίνα από την πλευρά της μείωσε τους δασμούς στα αμερικανικά προϊόντα από 125% στο 10%.
«Η άρση των εμποδίων έχει ήδη μεταφραστεί σε αύξηση του ναύλου και των φορτώσεων, καθώς οι εταιρείες επιταχύνουν τις εισαγωγές και εξαγωγές για να επωφεληθούν από το παράθυρο ευκαιρίας πριν τυχόν επαναφορά υψηλότερων δασμών. Εταιρείες όπως η ZIM Integrated Shipping Services Ltd καταγράφουν αυξημένη ζήτηση και αντίστοιχη άνοδο στις μετοχές τους, γεγονός που αντικατοπτρίζει την αισιοδοξία της αγοράς» επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv shipbrokers:
«Ωστόσο, η προσωρινή φύση της συμφωνίας δημιουργεί αβεβαιότητα για τη μεσοπρόθεσμη πορεία της ναυτιλίας. Επιπλέον, η ξαφνική αύξηση φορτίου μπορεί να οδηγήσει σε συμφόρηση εφοδιαστικών αλυσίδων, θυμίζοντας τα προβλήματα της πανδημίας.»
ΗΠΑ–Ιράν
Παράλληλα, φέρεται να επίκειται συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης. Ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε πρόσφατα ότι «σε γενικές γραμμές» υπάρχει συμφωνία επί βασικών όρων. Η άρση ή ελάφρυνση των κυρώσεων θα μπορούσε να επιφέρει άμεση αύξηση των ιρανικών εξαγωγών πετρελαίου και να ενισχύσει τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια στην περιοχή του Περσικού Κόλπου και των Στενών του Ορμούζ.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο στόλος της National Iranian Tanker Company έχει μέσο όρο ηλικίας τα 17 έτη, ενώ της Islamic Republic of Iran Shipping Lines τα 18 έτη. Μια τέτοια συμφωνία θα μπορούσε να επιταχύνει τον παροπλισμό των παλαιών «σκοτεινών» πλοίων (dark fleet), τα οποία μεταφέρουν σήμερα ιρανικό πετρέλαιο παρακάμπτοντας τις κυρώσεις. Με την απώλεια αυτών των φορτίων, τα παλαιά δεξαμενόπλοια ενδέχεται να οδηγηθούν σε διάλυση, μειώνοντας την πλεονάζουσα προσφορά και ενισχύοντας τη βιωσιμότητα της αγοράς.
Η Διώρυγα του Σουέζ
Σε μια προσπάθεια να ανακτήσει την εμπιστοσύνη της αγοράς και να προσελκύσει ξανά τη ναυτιλιακή κυκλοφορία που εκτράπηκε λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ προσφέρει έκπτωση 15% στα τέλη διέλευσης για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 130.000 dwt.
Το μέτρο ισχύει από 15 Μαΐου 2025 για 90 ημέρες, αφορά τόσο έμφορτα όσο και κενά πλοία και εφαρμόζεται αυτόματα χωρίς να απαιτείται αίτηση. Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται ως απάντηση στη δραματική πτώση εσόδων του καναλιού, που από 2,4 δισ. δολάρια το δ’ τρίμηνο του 2023, υποχώρησαν στα μόλις 880,9 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο του 2024.
Οι αναλυτές σχολιάζουν: «Η ναυτιλιακή αγορά φαίνεται να αποκομίζει βραχυπρόθεσμα οφέλη από τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις, ωστόσο οι παράγοντες κινδύνου παραμένουν. Η προσωρινότητα των μέτρων, οι διαρκείς γεωστρατηγικές εντάσεις και οι πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες υποδεικνύουν ότι η σταθερότητα δεν είναι ακόμα δεδομένη. Οι εξελίξεις αυτές υπογραμμίζουν τη σημασία της ευελιξίας, της παρακολούθησης των διεθνών συμφωνιών και της ταχείας προσαρμογής των ναυτιλιακών στρατηγικών.»
Διαβάστε ακόμη
Εργασία στην Ελλάδα: Τι αναζητούν Gen Z και Millennials
Wonderplant: Βελτιώθηκαν τα κέρδη – Ανεβαίνει ο πήχης με την επένδυση των 50 εκατ.
Space Hellas: Το νέο 3ετές πλάνο ανάπτυξης και οι στόχοι της «μετά RRF εποχής» (γραφήματα + pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα