search icon

Ναυτιλία

Γιατί οι εφοπλιστές στράφηκαν σε αγορές δεξαμενόπλοιων μέσα στο 2022

Μικρότερο ενδιαφέρον για φορτηγά πλοία σε σύγκριση με το 2021 αλλά παραμένει υψηλή η ζήτηση σε σύγκριση με το 2020

Η διακύμανση των ναυλαγορών το α’ εξάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα επηρέασε και τον τομέα αγοραπωλησιών πλοίων.

Στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου τα χαμηλότερα επίπεδα ναύλων σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021, είχαν ως αποτέλεσμα να κινηθούν αγοραστικά λιγότερα πλοία.

Σύμφωνα με την ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers «το πρώτο εξάμηνο του 2022, πωλήθηκαν συνολικά 379 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δηλαδή 82 πλοία σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Οι τομείς Ultramax και Capesize είδαν τη δραστηριότητα αγοραπωλησιών τους να επιβραδύνεται καθώς οι πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά 51% και 41% αντίστοιχα» και προσθέτει:

«Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 η δραστηριότητα αυξήθηκε μόνο στον κλάδο Handysize κατά 13% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Αν και παρατηρούμε μείωση 18% της δραστηριότητας της S&P στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021, αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση αποθαρρυντικό, καθώς η δραστηριότητα παραμένει μάλλον ισχυρή, περίπου 110%, 89,5% & 26% υψηλότερη σε σύγκριση με 2020, 2019 & 2018 αντίστοιχα».

Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων πωλήθηκαν συνολικά 279 πλοία εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022.
«Αυτό δείχνει μια ελαφρά αύξηση της τάξης του 17% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021, αλλά αυτή η απόδοση είναι υψηλότερη κατά περίπου 81%, 63% & 39% στο σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2020, 2019 & 2018 αντίστοιχα» αναφέρουν οι αναλυτές του Xlusiv Shipbrokers:

«Πιο συγκεκριμένα, το ενδιαφέρον των αγοραστών επικεντρώνεται σημαντικά σε όλο τους τύπους δεξαμενόπλοιων καθώς οι πωλήσεις στον τομέα MR1/MR2 αυξήθηκαν κατά 51% σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του 2021.

Επιπλέον, στον τομέα Panamax/LR1, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά περίπου 61%, και υπάρχει επίσης σημαντική αύξηση στον αριθμό των συναλλαγών σε μικρά και χημικά δεξαμενόπλοια, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατά περίπου 66% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021».

Από την άλλη πλευρά, το 2022 δεν ήταν αρκετά ευνοϊκό μέχρι τώρα για το Aframax Τομέας /LR2. Ο αριθμός των συναλλαγών τους μειώθηκε κατά περίπου 36% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2021.

Τέλος, ο αριθμός των VLCC που βρήκαν νέους ιδιοκτήτες είναι σχεδόν ο ίδιος και για τα δύο πρώτα εξάμηνα του 2021 και του 2022.

«Είναι προφανές ότι η αγορά δεξαμενόπλοιων βρίσκεται στο επίκεντρο των αγοραπωλησιών. Έπειτα από 2 χρόνια lockdown με τις απαιτήσεις πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων σε πολύ χαμηλά επίπεδα, οι συνθήκες έχουν αντιστραφεί. Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου ανακάμπτει γρήγορα και έχει ξεπεράσει την παγκόσμια προσφορά» τονίζουν οι αναλυτές:

Σύμφωνα με τις προβλέψεις, οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα παραμείνουν «σφιχτές» και θα υποστηρίξουν υψηλότερες τιμές μέχρι το 2023, καθώς η ζήτηση συνεχίζει να ανακάμπτει από τα χαμηλά επίπεδα του COVID-19 παρά τις αυξανόμενες ανησυχίες για μια παγκόσμια ύφεση.

Αναμένεται αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά δύο έως τρία εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα το 2023, περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως πάνω από τον μέσο όρο του 2019, επίπεδο προ πανδημίας, αλλά με μεγαλύτερη αστάθεια των τιμών λόγω των κινδύνων βραδύτερης οικονομικής ανάπτυξης και υψηλών τιμών ενέργειας.

Αν και επιβάλλονται κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, οι αναλυτές προβλέπουν ότι περισσότερο ρωσικό αργό και πετρελαϊκά προϊόντα θα εξάγονται στην Ασία το 2023 , καθώς η Ευρώπη αποφεύγει το πετρέλαιο της Μόσχας και τα ασιατικά διυλιστήρια βρίσκουν τρόπους να αποκτήσουν ρωσικό πετρέλαιο με μεγαλύτερη έκπτωση.

Περίπου οι μισές εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας εξακολουθούν να προορίζονται για την Ευρώπη και οι άλλες μισές κατευθύνονται στις ασιατικές αγορές, ένα στατιστικό στοιχείο που θα αλλάξει στο τέλος του έτους με τις κυρώσεις της ΕΕ στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.

Η οικονομία της Κίνας έχει περιοριστεί από τα lockdown, οδηγώντας την κατανάλωση αργού πετρελαίου και χάλυβα σε μείωση κατά 15% σε σύγκριση με το 2021.

«Αυτός ήταν ένας παράγοντας που άσκησε κάποια πίεση στην ξηρά αγορά, αλλά η προοπτική φαίνεται θετική για το υπόλοιπο καλοκαίρι» τονίζουν οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers: «Οι εισαγωγές βωξίτη στην Κίνα παρέμειναν πάνω από τα 10 εκατομμύρια τόνους για πέντε συνεχείς μήνες με τις εισαγωγές του Μαΐου να αγγίζουν το μηνιαίο υψηλό ρεκόρ των 11,97 εκατομμυρίων τόνους. Τα διυλιστήρια στην Κίνα προβλέπουν ότι η ζήτηση θα συνεχίσει να αυξάνεται τους επόμενους μήνες και το ίδιο και οι εισαγωγές βωξίτη. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την παραγωγή αλουμινίου στην Κίνα και τις αυξημένες εξαγωγές του στη Ρωσία είναι σημαντικά στοιχεία που δείχνουν ότι η ναυλαγορά ξηρού φορτίου αγορά θα βρει πρόσθετη υποστήριξη στην Κίνα αντισταθμίζοντας την πτώση της ζήτησης χάλυβα».

Δείκτες

Το BDTI βρίσκεται στις 1.219 μονάδες έχοντας αυξηθεί κατά 10% από την αρχή του Ιουνίου ενώ το BCTI βρίσκεται στις 1.699 μονάδες, 21% υψηλότερα από την 1η Ιουνίου. Και οι δύο δείκτες έχουν μόλις τέσσερα αρνητικά κλεισίματα τον Ιούνιο. Στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου ο BCI βρίσκεται στις 2.396 μονάδες, σχεδόν 20% χαμηλότερα από την περασμένη εβδομάδα και 18% χαμηλότερα από την 1η Ιουνίου. Οι BPI , BSI και BHSI κινήθηκαν επίσης καθοδικά τόσο σε εβδομαδιαία όσο και σε μηνιαία βάση και τώρα βρίσκονται στις 2.695, 2.449 και 1.334 μονάδες αντίστοιχα.

Διαβάστε ακόμα:

Άνοιξαν οι κάνουλες του ρωσικού αερίου προς την Ελλάδα – Επανήλθε σε λειτουργία ο TurkStream

Λαγκάρντ: Δεν περιμένουμε ύφεση στην Ευρωζώνη – Είμαστε έτοιμοι για ταχύτερες αυξήσεις επιτοκίων

Δαγούμας (ΡΑΕ): Το πλαφόν στη χονδρεμπορική μπορεί να επηρεάσει μόνο το 50% του κόστους του ρεύματος

Exit mobile version