Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η Ρωσία αποχώρησε από την πρωτοβουλία του ΟΗΕ για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας.

Η Μόσχα ανακοίνωσε ότι δεν θα εγγυάται πλέον την ασφάλεια των πλοίων που εξάγουν σιτηρά από την Ουκρανία μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Επιπλέον, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ρωσικού υπουργείου Άμυνας, όλα τα πλοία που ταξιδεύουν προς την Ουκρανία μεταφέρουν ενδεχομένως στρατιωτικό φορτίο για λογαριασμό του Κιέβου, με τις χώρες της σημαίας τους να θεωρούνται μέρη της ουκρανικής σύγκρουσης.

Η απόφαση αυτή κλιμάκωσε τη στρατιωτική δράση στην περιοχή, με τη Ρωσία να επιτίθεται στο λιμάνι της Οδησσού, καταστρέφοντας τις λιμενικές υποδομές και σταματώντας το θαλάσσιο εμπόριο. Με την περίοδο συγκομιδής στον ορίζοντα, η ρωσική αναστολή της «πρωτοβουλίας για τα σιτηρά» αποτελεί τεράστιο πλήγμα για τον παγκόσμιο εφοδιασμό σε τρόφιμα και σίγουρα θα έχει αντίκτυπο στο θαλάσσιο εμπόριο και στους ναύλους.

Το 2023, η Ουκρανία – παρά τη ρωσική εισβολή – κατάφερε να στηρίξει τις εξαγωγές σιτηρών της και με ενεργή την πρωτοβουλία Sea Grain να επιτύχει σχεδόν 50% υψηλότερες εξαγωγές σιταριού και περίπου 15% αυξημένες εξαγωγές χονδροειδών σιτηρών σε σύγκριση με το 2022, το έτος έναρξης του πολέμου. Αυτό είχε θετικό αντίκτυπο στο θαλάσσιο εμπόριο, καθώς οι επισκέψεις στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας ήταν μεταξύ 20 και 35 κάθε μήνα, διατηρώντας τα πλοία ενεργά όταν σχεδόν κάθε άλλο είδος εμπορεύματος δεν μπορεί να αναχωρήσει από τα ουκρανικά λιμάνια.

“Η αναστολή της Πρωτοβουλίας για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας θα επηρεάσει κυρίως τη βιομηχανία τροφίμων, καθώς η απώλεια σχεδόν 33 εκατομμυρίων τόνων σιτηρών που εξήχθησαν τον περασμένο χρόνο θα και στείλει τις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων στα ύψη” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«Η ναυτιλιακή βιομηχανία πιθανόν να μην επηρεαστεί ιδιαίτερα. Ίσως υπάρξει μια μικρή αναταραχή μέσα στις πρώτες εβδομάδες, αλλά η παγκόσμια ανάγκη για σιτάρι και δημητριακά θα ωθήσει την αγορά να αναζητήσει εναλλακτικούς προμηθευτές, κάτι που θα προσθέσει τονοχιλιόμετρα και τελικά θα δώσει μια μικρή ώθηση στη ζήτηση των πλοίων. Ακόμη και αν η Ουκρανία αποφασίσει να χρησιμοποιήσει τον Δούναβη και να μεταφέρει τα σιτηρά στο λιμάνι της Κωνστάντας στη Ρουμανία, αυτό θα δώσει μια μικρή στήριξη στο θαλάσσιο εμπόριο της Μαύρης Θάλασσας, απορροφώντας ένα μικρό μέρος των πλοίων που χρησιμοποιούσαν τον διάδρομο των σιτηρών» και προσθέτουν:

«Πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου ότι η στάθμη του νερού στο Δούναβη μειώνεται μέρα με τη μέρα λόγω της ξηρασίας, οπότε δεν είναι δυνατόν να φορτώνονται φορτηγίδες με σιτάρι σε πλήρη χωρητικότητα, καθιστώντας τον ποταμό λιγότερο ελκυστική εναλλακτική λύση».

Σύμφωνα με τους αναλυτές οι κύριες εναλλακτικές λύσεις θα είναι ο Καναδάς, η Ρωσία, οι ΗΠΑ, η Αργεντινή και η Βραζιλία που πιθανόν να οδηγήσουν σε αύξηση των τονοχιλιομέτρων προς τις αγορές της Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας και τελικά να απορροφήσουν το πλήγμα που μπορεί να έχουν οι τιμές των ναύλων από την αναστολή του διαδρόμου σιτηρών.

Στο μεταξύ, η αγορά ξηρού χύδην φορτίου δεν είχε μια από τις καλύτερες περιόδους της μέχρι στιγμής φέτος, με τον μέσο όρο επτά μηνών των 5 κύριων δρομολογίων TC του Capesize να διαμορφώνεται στα 12.415 USD/ημέρα, σχεδόν 32% χαμηλότερα σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ίδιας περιόδου του 2022, έχοντας επισημάνει την ελάχιστη μείωση σε αντίθεση με άλλα τμήματα. Επιπλέον, ο μέσος όρος των πρώτων επτά μηνών των 5 κύριων δρομολογίων TC των Panamax είναι στα 11.545 USD/ημέρα, μειωμένος κατά 53% σε σύγκριση με τον μέσο όρο TC του 2022.

Ο μέσος όρος επτά μηνών των 10 κύριων δρομολογίων TC των Supramax και των 7 κύριων δρομολογίων TC των Handysize έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη πτώση, με το πρώτο να βρίσκεται στα 10.245 USD/ημέρα, περίπου 62% χαμηλότερα σε σύγκριση με τον μέσο όρο επτά μηνών του 2022 και το δεύτερο να πληρώνει λιγότερα από 10.000 USD/ημέρα και να βρίσκεται στα 9.819 USD/ημέρα, μείωση 61% σε σύγκριση με τον πρώτο μέσο όρο επτά μηνών TC των Handysize. Ο λόγος για τον οποίο ο μέσος όρος TC του Capesize τα πήγε καλύτερα από τα άλλα μεγέθη πλοίων μπορεί να είναι η Κίνα και οι εισαγωγές άνθρακα της.

Πιο συγκεκριμένα, κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2023, η Κίνα εισήγαγε συνολικά περίπου 172 εκατομμύρια τόνους άνθρακα (κοκκοποίησης και ατμού). Η ποσότητα αυτή είναι σχεδόν 79% υψηλότερη από τους 96 εκατ. τόνους του πρώτου εξαμήνου του 2022 και περίπου 25% υψηλότερη από το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Πηγαίνοντας πιο πίσω στο τέλος Ιουνίου 2021, η Κίνα είχε εισαγάγει 118 εκατομμύρια τόνους άνθρακα, σχεδόν 30% χαμηλότερα από την ίδια περίοδο του 2023. Οι θαλάσσιες εισαγωγές άνθρακα ατμού είχαν τη σημαντικότερη αύξηση, καθώς το 2023 η Κίνα εισήγαγε περίπου 148 εκατομμύρια τόνους, σχεδόν διπλάσια ποσότητα σε σύγκριση με τις θαλάσσιες εισαγωγές της περιόδου Ιανουαρίου-Ιουνίου 2022 και περίπου 50% υψηλότερη σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2021. Η αύξηση των εισαγωγών θαλάσσιου άνθρακα της Κίνας ενδέχεται να διατηρήσει το ρυθμό της κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023, καθώς τα ταυτόχρονα κύματα καύσωνα που πλήττουν την Κίνα ωθούν τη χώρα να κάψει περισσότερο άνθρακα για να διατηρήσει σταθερή την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για τον κλιματισμό. Αυτή η αύξηση των εισαγωγών άνθρακα μπορεί να δημιουργήσει στήριξη για την αγορά ξηρού χύδην φορτίου, ώστε οι ναύλοι να παραμείνουν τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα.

Διαβάστε ακόμη:

Crash test ο περατεταμένος καύσωνας για το ηλεκτρικό σύστημα

Μύκονος: Νέο σφυρί για τη βίλα «διαμάντι» των «Villas Amrit» (pics)

Μ. Ευμορφίδης: «Ξεκινά το νέο ξενοδοχείο στο Κουκάκι» – Τι είπε για το 5άστερο κάτω από την Ακρόπολη (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ